آشنایی با بیماری که باعث اختلال در اجرای شرکت کننده خنداننده شو ۳ شد

در مطلب زیر شما را با تعریف و علائم ام اس آشنا می کنیم.

آشنایی با بیماری که باعث اختلال در اجرای شرکت کننده خنداننده شو 3 شد

ایسنا -  مهدی داوودی شرکت کننده خنداننده شو 3 یکی از شرکت کنندگان این مسابقه با وجود داشتن حمله ام اس اجرای خود را انجام داد. امیر مهدی ژوله که خود از بیماری ام اس رنج می برد در پایان اجرای مهدی داوودی شرکت کننده خنداننده شو 3 وی را در آغوش گرفت و به شرایط سخت مهدی داوودی اشاره کرد و از او به خاطر تحمل درد ناشی از بیماری ام اس تشکر کرد.


در ادامه با علایم این بیماری عصبی بیشتر آشنا می شویم.

تعریف ام اس
بیماری ام اس یک بیماری التهابی پیش رونده است که در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد می کند. این اختلال به این صورت است که سیستم ایمنی بدن به سلول های عصبی حمله می کند؛ چون فکر می کند آن ها بیگانه هستند. حمله آن ها پوشش سلول های عصبی موجود در مغز و نخاع را که میلین نام دارند تخریب می کند. درنتیجه پیام های عصبی از مغز به عضلات و برعکس از عضلات به مغز به درستی انتقال نمی یابد و فرد بیمار دچار مشکل در عملکرد اعضای بدن می شود. این آسیب‌ به پوشش نورون ها (سلول های عصبی) است که توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول برقراری ارتباط هستند را مختل می کند و باعث به وجود آمدن علائم بیماری ام اس در بدن بیمار می شود.

چه کسانی ام اس می‌گیرند؟

ام اس دست کم دو برابر در زنان شایع‌تر از مردان است. با اینکه افراد از همه نژادها ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، اما افراد سفیدپوست بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن هستند.

اگر یکی از اقوام درجه یک شما یعنی پدر، مادر، خواهر و برادر، ام اس داشته باشند، امکان ابتلا به این بیماری در شما 1 تا 3 درصد بیشتر از دیگران است. احتمال دچار شدن به ام اس در فاصله سنین 20 تا 50 سالگی بیشتر است.

علائم ام اس
آسیب عصبی ممکن است باعث ایجاد این علائم شود:
ضعف در دست یا پا
بیحسی

مشکل در حافظه و به خاطر سپردن
از دست رفتن تعادل
اسپاسم عضلانی
این علائم ممکن است به لکنت زبان یا اشکال راه رفتن مکرر بینجامد

چطور ام اس به بدن حمله می‌کند؟

در افراد دچار ام اس، دستگاه ایمنی خود فرد به بافت‌های اطراف رشته‌های عصبی در مغز، نخاع، و رشته‌های عصب بینایی حمله می‌کند. این بافت پوشاننده رشته‌های عصبی از ماده چربی به نام میلین تشکیل شده است. میلین نقش عایق اعصاب را ایفا می‌کند و به انتقال پیام‌های عصبی که حرکت، سخن گفتن و سایر کارکردها را کنترل می‌کنند، یاری می‌رساند. هنگامی که میلین تخریب می‌شود، بافت جوشگاهی به وجود می‌آید، و پیام‌های عصبی درست منتقل نمی‌شوند. طی یک حمله ام اس، علائمی که از قبل وجود داشته، بدتر شده یا علائم جدید ظاهر می شود.

در رابطه با راه‌های کنترل و پیشگیری از ابتلا به ام اس، بیان کرد: ازجمله این راه‌ها می‌توان به کنترل سطح ویتامین D بدن، کنترل استرس، پرهیز از مصرف دخانیات، گنجاندن فیبرها در برنامه غذایی، مصرف ماهی، مصرف قهوه نیز خطر ابتلا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، حفظ شاخص توده بدنی سالم، محل زندگی و عواملی از این دست اشاره کرد.

پایداری تصریح کرد: با این که درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما راه‌های گوناگونی برای غلبه بر مشکلات ناشی از ام اس وجود دارد و بسیاری از علائم آن‌را می‌توان به گونه‌ای مؤثر توسط انواع درمان‌ها مهار کرد، داروهای تخفیف‌دهنده بیماری می‌توانند در کاهش حمله‌ها و شدت عودهای بیماری مؤثر باشد.

اغلب بیماران ام اس طول عمر طبیعی یا نزدیک به طبیعی خواهند داشت. با اینکه این بیماری ممکن است راه رفتن یا انجام برخی از کارها را مشکل کند، همیشه به معلولیت شدید منتهی نمی‌شود.

بسیاری از مبتلایان به ام اس با وجود درمان‌های موثر، شیوه‌های توانبخشی، وسائل کمکی فعال باقی می‌مانند، به شغل‌شان ادامه می‌دهند و می‌توانند از زندگی خانوادگی و فعالیت‌های محبوب‌شان لذت ببرند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان