چگونه خستگی چشم را رفع کنیم؟

متخصص چشم پزشکی گفت:در فواصل استفاده از ابزار الکترونیکی بهتر است به چشم‌ها استراحت داده شود و با پلک زدن‌های ارادی و نگاه کردن به فواصل دور از خستگی چشم ها کاست.

چگونه خستگی چشم را رفع کنیم؟

به گزارش فارس، یاسمن هادی،فلوشیپ قرنیه درباره «خشکی چشم ناشی از آنلاین شدن کلاس‌های آموزشی»، گفت:از شروع پاندمی ویروس کرونا بسیاری از دولت‌ها تصمیم گرفتند که برای حفظ فاصله اجتماعی و پیشگیری از گسترش بیماری مراکز آموزشی شامل مدارس و دانشگاه ها را تعطیل کنند.


وی ادامه داد: برای پایدار ماندن امر آموزش به سمت برگزار کردن کلاس های مجازی رفتند. بنابراین چندین ماه است که دانشجویان و دانش آموزان از کلاس های آنلاین بهره می برند و هنوز مشخص نیست که که مدارس و دانشگاه ها چه زمانی به صورت کامل حضوری بازگردند.


این متخصص چشم گفت:تغییراتی که در امر آموزش به سمت مجازی شدن ایجاد شد منجر شد که کودکان، نوجوانان و جوانان ساعات متفاوتی از روز را به صورت مداوم به استفاده از ابزار الکترونیک شامل کامپیوتر، تبلت و گوشی همراه بپردازند.


هادی افزود: همین امر موجب شده است که در سراسر دنیا نگرانی درمورد عوارض مختلف استفاده طولانی از این ابزار الکترونیکی افزایش یابد.

بیشتربخوانید:

4 روش آسان برای احیای چشم‌های خسته


وی ابراز داشت:یکی از شایعترین مشکلات چشمی که به علت استفاده از ابزار الکترونیک ایجاد می‌شود، خستگی و خشکی چشم ناشی ابزار دیجیتال است.علایم شایع شامل خشکی چشم، خارش، احساس جسم خارجی، اشک ریزش، تاری موقت دید و سردرد است.


این متخصص چشم متذکر شد: مطالعات مختلف در مناطق مختلف جهان شیوع این مشکل را بین دانش‌آموزان و دانشجویانی که از کلاس‌های آنلاین استفاده می‌کنند از 25 درصد تا 93 درصد متغیر گزارش کرده اند و نشان داده اند که شیوع خشکی چشم در نوجوانانی که از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند و خصوصا در استفاده بیشتر از دو ساعت در شبانه روز، بیشتر است.


هادی اضافه کرد: همچنین در دوره پاندمی کرونا محدودیت‌هایی در زمینه فعالیت‌های خارج از منزل کودکان و نوجوانان به وجود آمد که خود منجر می‌شود ساعات بیشتری را به بازی‌های کامپیوتری یا تلویزیون و ابزار الکترونیک، ختی خارج از ساعات درسی اختصاص دهند.
وی تصریح کرد: مطالعات نشان دادند استفاده بیشتر از یک ساعت در شبانه روز از بازی‌های کامپیوتری روی گوشی‌های هوشمند یک فاکتور خطر مهم برای ایجاد خشکی چشم است.


این متخصص چشم خاطرنشان کرد:‌بنابراین اهمیت دارد که والدین و معلمین از این خطرات آگاه باشند و در مورد طول مدت استفاده کودکان و نوجوانان از این وسایل، فاصله‌ای که از صفحه نمایشگر دارند و نوع فعالیت‌های روزانه آنها دقت بیشتری داشته باشند .


هادی افزود: مهمترین پیشنهادی که برای جلوگیری از عوارض چشمی ناشی از ابزار الکترونیکی وجود دارد، کاهش ساعات استفاده از این ابزار است. حداقل کاری که می‌شود انجام داد کم کردن ساعات استفاده غیر درسی از گوشی هوشمند و کامپیوتر و افزایش فعالیت‌های فیزیکی و خارج از منزل است.


وی یادآور شد:در فواصل استفاده از ابزار الکترونیکی بهتر است به چشم‌ها استراحت داده شود و با پلک زدن‌های ارادی و نگاه کردن به فواصل دور از خستگی چشم ها کاست. همچنین توصیه می‌شود که هنگام نگاه کردن به صفحه نمایشگر مرتب به صورت ارادی پلک زده شود تا پرده اشکی خشک نشود.


این متخصص چشم بیان داشت:استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی بدون نگهدارنده که بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند توصیه می‌شود. در صورتی که با وجود رعایت این نکات علایم برطرف نشود و یا در صورت بروز قرمزی و التهاب چشم ها معاینه توسط چشم پزشک باید در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید:

چند روش خانگی برای از بین بردن چین و چروک اطراف چشم

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان