گندم، نان و برنج اصلی‌ترین غذای انسان (۴)

بخش چهارم- خداوندا برای ما به نان برکت بده و میان ما و آن جدایی میفکن؛ اگر نان نبود نه روزه گرفته بودیم نه نماز خوانده بودیم و نه واجبات پروردگار خود را انجام داده بودیم.

گندم، نان و برنج اصلی‌ترین غذای انسان (4)

 

بنابراین مصرف آن هنگام سحر برای گرم‌ مزاجان بسیار مناسب است تا طی روز راحت روزه بگیرند. اگرجو را با آب تنها بپزند (نسبت جو به آب می تواند یک به چهارده باشد) مایعی که به دنبال پخته شدن جو  بدست می‌آید مایعی است لزج دارای خاصیت رطوبت بخشی زیاد به بدن و مفید برای فصول و مزاج‌‌های گرم. تشنگی هایی که با آب به‌خوبی برطرف نمی‌شود با این مایع که به آن ماءالشعیر طبی گفته می‌شود برطرف خواهد شد.

برنج

احادیثی در باب برنج

در مورد برنج احادیثی وجود دارد از آن جمله: پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند «برنج در میان خوراکی‌ها بسان مهتر یا رییس در میان قوم است.» در حدیث دیگری پیامبر خدا(ص) به برنج و گوشت به عنوان خوراکی‌های خوب اشاره و تاکید فرموده‌اند. در جای دیگر پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند «برنج نیکو دارویی است؛ سرد و سالم و برکنار از هر بیماری.»

در کتاب کافی از امام صادق(ع) آمده است که «برنج نیکو غذایی است و ما آن را برای بیماران خویش نگه می‌داریم.» باز امام صادق (ع) در کتاب کافی فرمودند «از جانب شما چیزی دوست داشتنی‌تر از برنج و بنفشه برای ما نمی‌آید.» (احتمالا خطاب به مردم کشورهای دیگر یا ایران این را فرموده‌اند).

امام صادق‌(ع) می فرمایند «من از دردی سخت در رنج بودم و در این هنگام به من الهام شد که برنج بخورم گفتم که آن را فراهم آوردند سپس خدا با آن دردم را از میان برد.»

نان برنجی

در مورد نان برنجی نیز سه حدیث معتبر در کتاب کافی آمده است؛ امام صادق (ع) فرمودند:«به کسی که شکم درد دارد نان برنج بدهید؛ چرا که چیزی سودمندتر از آن به شکم چنین بیماری در نیامده است (البته باید توجه داشت که انواع دل درد با انواع علت‌‌ها وجود دارد که نیاز به کار مطالعاتی پژوهشی دارد تا ابعاد این حدیث نورانی مشخص شود)؛آن، معده را کاملا پاک می کند و درد را به کلی از بدن بیرون می‌کشد» و ایشان می‌فرمایندکه «تنها نان برنج است که از صبح تا شب در درون انسان می‌ماند.» از امام رضا (ع) نقل شده است که فرمودند: «چیزی سودمند تر از نان برنج به درون مسلول در نمی‌آید.»

چه افرادی باید از نان برنجی استفاده کنند

اگر کسی خواست نان برنجی بخورد، باید همراه مقداری نمک یا چربی یا شیر و یا گرمی‌جاتی چون زیره، سیر، عسل، شیره خرما و انگور استفاده کند تا عارضه آن کم شده و اصطلاحا به صورت نان چرب یا شیرمال استفاده شود تا خیلی طولانی در سیستم گوارش نماند و ایجاد انسداد نکند.

مزاج برنج سرد و خشک است؛ یعنی شبیه جو، اما سردی برنج کمتر از جو است. بعضی از حکما هم گفته‌اند در حد مختصری گرم است و نکته بسیار جالب و شاید منحصر به فرد در مورد برنج این است که در گرم مزاجان ایجاد گرمای معتدل و در سرد مزاجان ایجاد سردی معتدل می‌کند و اصطلاحا مرکب‌القوا می‌باشد.

غذاییت برنج بین گندم و جو است؛ یعنی از گندم کمتر و از جو بیشتر است. پس برنج هم چاق کننده می‌باشد، اما نه به میزان نان و گندم؛ اما امروزه چون معمولا بیشتر از نان استفاده می‌شود اثر چاق کنندگی آن واضح تر است. برنج نیز مانند گندم باعث حفظ سلامتی و طولانی‌تر شدن عمر می‌شود، ولی نکته اینجاست که در قدیم برنج به میزان امروز مصرف نمی شده است؛در کل هم نباید بیش از حد مصرف شود.

برنج برای تقویت قوای جنسی و تولید مایعات و سلولهای جنسی نیز خوب است، مخصوصا وقتی که به صورت شیر برنج آماده شود؛ یعنی با شیر جوشیده و شکر فرآوری شود که هم رنگ پوست را نیکو می‌کند و هم باعث طولانی شدن عمر و تقویت قوای جنسی می‌شود. نان برنجی در قدیم بیشتر استفاده می‌شده، اما امروز کمتر است.

هضم نان برنجی سخت‌تر از نان گندم است و دیرتر از معده، روده‌‌ها و سیستم گوارش می‌گذرد و برای همین هم در حدیث امام صادق(ع) اشاره شده که «برنج از صبح تا شب در درون انسان می‌ماند» پس برای مردم قدیم مناسب بوده است نه برای مردم امروز؛ چون معده‌‌ها در عصر ما ضعیف است و از پس هضم نان برنجی خوب بر نمی‌آید، مگر افرادی که قوی بنیه و ورزشکار هستند.

اگر برنج همراه سماق یا همراه ماست استفاده شود، درجه سردی آن افزایش و حالت قابض پیدا می‌کند؛ بنابراین برای اسهال مفید خواهد بود. اینکه امروزه هم کته و ماست را به شخصی که اسهال طولانی گرفته توصیه می‌کنند به همین دلیل است؛ چون حالت قابض دارد. اگر برنج همراه دوغ مصرف شود برای خنک کردن مزاج و رفع عطش بسیار مفید است.

 

برای خواندن بخش اول- گندم، نان و برنج اصلی‌ترین غذای انسان- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- گندم، نان و برنج اصلی‌ترین غذای انسان- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم - گندم، نان و برنج اصلی‌ترین غذای انسان- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان