ماهان شبکه ایرانیان

باخت خودروهای ایرانی در بازار عراق

دنیای‌اقتصاد: در حالی که خودروسازان با سیلی از انتقادات درباره کیفیت محصولاتشان در بازار داخل مواجه هستند، اوضاع آنها در خارج از کشور نیز تعریفی ندارد و از دست رفتن معدود بازارهای صادراتی آنها دور از ذهن نیست

آن طور که یحیی آل‌اسحاق عنوان کرده، در بازار عراق یا هر بازار دیگری مشتریان برای خرید بخصوص در مورد کالاهای با دوام، به کیفیت، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش نگاه می‌کنند و اگر خودروسازان کشور در این سطوح نظر مشتریان را جلب نکنند، تحمل مشتریان خارجی هم تمام خواهد شد.

به گفته وی، با توجه به قیمت‌های بالا و کیفیت بسیار کم، حتما باید به فکر یک استراتژی جدید برای خودروسازی باشیم، زیرا بدون تردید با ادامه وضع فعلی، بازار عراق را نیز مانند دیگر بازارهای صادراتی خودرو از دست خواهیم داد.

اظهارات رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در حالی است که خودروسازان کشور مدت‌هاست اوضاع مناسبی در صادرات ندارند و اکثر قریب به اتفاق محصولاتشان در بازار داخل و آن هم توام با نارضایتی شهروندان به فروش می‌رسد. در آخرین آمار اعلامی مربوط به صادرات نیز مشخص شد که کل محصولات صادراتی دو خودروساز بزرگ کشور در 9 ماه امسال 4‌هزار و 544 دستگاه در قالب قطعات و محصول کامل بوده است. این تعداد صادرات، درآمد 529‌میلیارد تومانی را به همراه داشته و این در حالی است که جمع صادرات خودروهای کامل در 9 ماه امسال کمتر از 400 دستگاه بوده است. در این سال‌ها عراق مقصد اصلی خودروهای ایرانی بوده، اما تعداد خودروهای صادراتی به این کشور نزولی شده است.

همانطور که رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز عنوان کرده، مسائلی مانند کیفیت پایین در کنار قیمت غیر‌رقابتی و البته خدمات پس از فروش نه‌چندان مناسب، اصلی‌ترین دلایل افول صادرات خودروسازان ایرانی به شمار می‌رود. تا چند سال پیش که رقابت چندانی در بازار عراق وجود نداشت، خودروهای ایرانی بدون دغدغه خاصی راهی این کشور می‌شدند، هرچند گاهی مسائل سیاسی (از جمله ماجرای موضع‌گیری مجلس عراق در قبال خودروهای ایرانی) روند را به طور موقت مختل می‌کرد.

در این سال‌ها اما شهروندان عراقی به خودروهایی با کیفیت‌تر و دارای قیمت مناسب‌تر (در مقایسه با سطح کیفی محصول) دسترسی پیدا کرده و طبعا بسیاری از آنها از خودروهای ایرانی فاصله گرفته‌اند. این موضوع سبب شده صادرات خودروهای ایرانی به عراق رونق گذشته را نداشته و شرایط به شکلی پیش برود که این بازار نیز در معرض از دست رفتن باشد. خودروهای ایرانی در گذشته به بازارهایی مانند روسیه و آذربایجان نیز نفوذ کرده بودند اما مسائل کیفی و قیمتی و ضعف آنها در رقابت، سبب از دست رفتن این بازارها شد. حالا عراق نیز در حال پیوستن به جمع بازارهای صادراتی از دست رفته خودروهای ایرانی است.

این موضوع نشان می‌دهد خودروسازان کشور توفیقی در جلب رضایت مشتریان چه در داخل و چه در خارج نداشته و نیاز است فکری جدی برای حل این معضل شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان