ماهان شبکه ایرانیان

جذابیت دکوراسیون ایرانی با طرح و رنگ صنایع دستی

فضاهای ایرانی و اسلامی: آیا تا به حال به تصاویر فضای داخلی خانه های قدیمی ایرانی دقت کرده اید؟! یا از پدر مادرتان قصه های دراز از احساس سرشار از زیبایی و شادی را در خانه مادربزرگ شنیده اید؟! خانه هایی که روح هویت ایرانی در آن ها موج می زد و پر بود از رنگ و نقش و نگارهایی که شادی را به ارمغان می آورد

فضاهای ایرانی و اسلامی: آیا تا به حال به تصاویر فضای داخلی خانه های قدیمی ایرانی دقت کرده اید؟! یا از پدر مادرتان قصه های دراز از احساس سرشار از زیبایی و شادی را در خانه مادربزرگ شنیده اید؟! خانه هایی که روح هویت ایرانی در آن ها موج می زد و پر بود از رنگ و نقش و نگارهایی که شادی را به ارمغان می آورد. بهتر است فکر غیر قابل دسترس بودن آن فضاها را فراموش کنید. اگر شما هم از آن دسته کسانی هستید که به داشتن خانه ای با دکوراسیون سنتی علاقه دارند، با این مطلب و چیدانه همراه شوید. ما ایده های زیبا و در دسترسی برای شما خواهیم داشت تا بتوانید در آپارتمان های کوچک امروزی نیز روح و حس و حال فضاهای ایرانی را به وجود بیاورید.

سبک دکوراسیون سنتی ایرانی سرشار از زیبایی و دقت است. ستون های بلند، وجود فرش های دستباف، پشتی های زر دوزی شده، شمعدان های رنگی، طاقچه های داخلی دیوار، گچ بری های زیبا، پنجره های چوبی گره چینی شده با شیشه های رنگی که ارسی نام دارند، کوسن ها و باشتک های بیضی شکل با رویه های مخمل و یا پارچه هایی با تزئینات دست دوزی شده، از مشخصه های این سبک است.

شاید بتوان گفت مهمترین مشخصه خانه های ایرانی فرش دستباف آن است. فرشی که عضو جدانشدنی این فضاهاست و تنها گلیم و گبه است که می تواند جایگزین آن برای پوشش کف خانه ایرانی باشد. در مطالب گذشته به این سوال که: کدام فرش ایرانی مناسب دکوراسیون منزل شماست؟ پاسخ داده ایم و به شما یادآوری کردیم که فرش با طرح های سنتی در فضاهای مدرن هم می تواند به زیباتر شدن فضا کمک بسیار زیادی بکند. حتی می توانید در فضاهای مدرن از کوسن هایی با طرح و نقش ایرانی و متناسب با فرش آن فضا استفاده کنید.

نقوش زیرانداز های ایرانی تا به حدی زیباست که گاهی طراحان انها را مانند تابلویی هنری به دیوار می آویزد و به کمک آن حال و هوایی جذاب را به وجود می آورد. این کار می تواند برای پنهان کردن مشکلات دیوار خانه نیز مفید واقع شود.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون امروزی با فرش های ایرانی

مردم ایران در گذشته از مبلمان هایی با تعریف امروزی استفاده نمی کردند. به روی زمین می نشستند و با پشتی های تزئین شده با پارچه های مختلف راحتی فضای نشیمن شان را فراهم می کردند. پشتی هایی که گاه با پارچه های ترمه و گاه با روکش های گلیم پای دیوارهای خانه پذیرای مهمانان بودند. چیدانه به شما پیشنهاد می کند که به سلیقه خود طرح و رنگ و پارچه ای را انتخاب کنید و گوشه کوچکی از فضای نشیمن خانه خود را به چیدن پشتی و بالشت ها اختصاص دهید.

مطلب پیشنهادی: سفر به سرزمین رنگارنگ ترمه ها در خانه ترمه ایران

آبنماهایی با کاشی های آبی را به یاد حوض های خانه های قدیمی به فضای آپارتمان خود بیاورید. با بالشتک های بیضی شکل فضایی راحت را بسازید و از آن لذت ببرید. در انتخاب رنگ ها دقت کنید و تعادل را در آن رعایت کنید. طاقچه های درون دیوار با قوس های زیبا نیز از نشانه های معماری داخلی ایرانیست.

بدون داشتن آب نما هم این فضاهای کوچک برای نشستن روی زمین فراهم خواهند شد. فقط کافی است که پارچه ها و روکش هایی با طرح ایرانی را تهیه کنید. استفاده از آویز های دست ساز الهام گرفته از طرح های سنتی هم می تواند مکمل بسیار خوبی برای این فضاها باشد. به این دلیل که رنگ های سنتی ایرانی از طبیعت الهام گرفته شده اند استفاده از گیاهان آپارتمانی نیز گزینه بسیار خوبی است.

این آویزهای سنتی زیبا از صنایع دستی عشایر ایران است که در طرح ها و رنگ های متنوع در مناطق مختلف ایران بافته می شوند. این آویزها می توانند ورودی های راهروهای خانه را زیباتر کنند. گنجه و صندوقچه های چوبی منبت نیز در گوشه خانه یادآوری گنجه اسرارآمیز خانه مادر بزرگ خواهند بود.

صنایع دستی ایران را در دکوراسیون منزل تان به کار بگیرید، از آنها می توانید در جایگاه معمولشان استفاده کنید و یا حتی آنها را با کاربردی جدید استفاده کنید. در این تصویر می بینید که از گره چینی های ایرانی برای طراحی سقف استفاده شده است. گرده چینی هایی که در گذشته در ساخت در و درب و پنجره ها با عنوان ارسی از آنها استفاده می شده است.

مطلب پیشنهادی: صنایع دستی ایران را به مهمان خارجی تان هدیه دهید

در این تصویر طراح محدوده گوشه ای خانه را با دیوارهای چوبی گره چنینی شده از دیگر فضای خانه جداکرده و به زیبایی چیده است. با این مرزبندی امکان این به وجود خواهد آمد که از سبک دیگری در دیگر بخش های دکوراسیون منزل استفاده کرد. سماور های قرار گرفته روی تاقچه ها نیز یادآور فضاهای خانه های قدیمی است.

در فضاهای عمومی و فضاهای بیرون خانه در گذشته ایرانیان بر روی تخت هایی می نشستند و به پشتی ها تکیه می دادند. شما می توانید این تخت ها را به عنوان مبلمان به فضای داخلی منزل تان بیاورید.

مطلب پیشنهادی: خانه قانعی در اصفهان، بازسازی امروزی به سبک ایرانی

در این تصویر ابعاد مناسبی از تخت های سنتی، به عنوان کاناپه در فضای نشیمن خانه قرار گرفته است. رنگ های گرم استفاده شده در این فضا نیز به دلچسبتر شدن آن کمک کرده است.

دیوار ها در فضاهای ایرانی سنتی به رنگ روشن رنگ آمیزی شده اند. اما امروزه طراحانی که دست به الهام گرفتن از المان های ایرانی می زنند برای رنگ آمیزی دیوار ها از رنگ های گرم مانند قرمز نیز استفاده می کنند. در تصویر بالا، همنشینی این رنگ با وسایل دکوری و کاربردی مانند سماورها، فرش و گلیم هایی با همین تم رنگی نتیجه بسیار خوبی را در پی داشته است.

اگر در خانه ای اجاره ای زندگی می کنید و برایتان امکان این وجود ندارد که دیوارها را رنگ آمیزی کنید. تنها با ایده هایی که به شما ارائه دادیم می توانید به هدفتان برسید. رنگ سفید دیوارها به فضای خانه های قدیمی نزدیکتر است.

چوب هایی به رنگ تیره در کنار ترکیب رنگ های گرم پارچه های ایرانی جلوه دکوراسیون داخلی را بیشتر خواهد کرد.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: خانه ای در کیش با زیبایی های معماری ایرانی

مبلمان سنتی گالریا یکی از تولید گنندگان ایرانی است که با الهام گرفتن از گره چینی ها و تخت های سنتی دست به طراحی و تولید مبلمان ایرانی بسیار زیبایی زده است. شما می توانید نمونه کار آنها را در تصویر بالا ببینید.

مطلب پیشنهادی: کرسی، گرمابخش خانه ایرانی

گلیم های ایرانی می توانند روکش های بسیار زیبایی برای مبلمان با طراحی مدرن باشند. نیازی نیست که حتما از فرم های سنتی برای مبلمان تان استفاده کنید. تنها کافی است روکش مبل ها را عوض کنید.

مطلب پیشنهادی: انتخاب رنگ و پارچه مبلمان در دکوراسیون منزل

در سال های اخیر هنرمندان جوان با الهام گرفتن از صنایع دستی اصیل ایرانی، وسایل دکوری تازه ای را خلق کرده اند. نمونه هایی از این وسایل تزئینی را در تصویر بالا می بیند. در میان آنها جا کفشی و آینه با طرح ارسی (پنجره های قدیمی) می تواند کاربردی نیز باشد. سری به بازار و فروشگاه های اینترنتی بزنید و از میان آنها که به سلیقه شما نزدیکترند چندتایی را برای فضای داخلی خانه تان بخرید.

سری به بخش صنایع دستی در اهالی فن چیدانه بزنید و نمونه های دیگر صنایع دستی ایران را در آنجا ببینید. در پروفایل هر کدام از تولیدکننده ها می توانید اطلاعات تماس و راه های برقراری ارتباط با آنها را ببینید.

شما می توانید سوالات خود درباره استفاده از صنایع دستی در معماری داخلی و طراحی دکوراسیون سنتی ایرانی را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان ما در میان بگذارید. 

مطالب بیشتر:شب یلدای متفاوت یک خانواده خوش ذوق ایرانی!
کوسن های کوچک، تغییرات بزرگ در دکوراسیون داخلی!
ست کردن پرده، مبلمان و فرش در دکوراسیون منزل
10+1 جذابیت منحصر به فرد معماری ایرانی!

نویسنده: لاله داورپناه ؛ تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان