بهترین زمان خرید بلیط چارتری

مسافران معمولاً به هنگام خرید بلیط، به قیمت آن توجه می‌کنند. مخصوصاً اگر تعداد مسافران زیاد باشد و یک سفر تفریحی را پیش رو داشته باشند، ترجیح می‌دهند که به جای پرداخت پول بیشتر برای بلیط، بودجه‌ی خود را در سفر و برای گشت‌وگذار صرف کنند

بهترین زمان خرید بلیط چارتری

مسافران معمولاً به هنگام خرید بلیط، به قیمت آن توجه می‌کنند. مخصوصاً اگر تعداد مسافران زیاد باشد و یک سفر تفریحی را پیش رو داشته باشند، ترجیح می‌دهند که به جای پرداخت پول بیشتر برای بلیط، بودجه‌ی خود را در سفر و برای گشت‌وگذار صرف کنند. به همین منظور دنبال بلیط ارزان‌تر و مناسب‌تر هستند. خوشبختانه بلیط‌های چارتری این امکان را برای گردشگران فراهم می‌کند تا در بسیاری از مواقع سال، بلیطی با قیمت مناسب‎تر پیدا کنند و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. اما سوال اینجاست که بلیط چارتری چیست و چه تفاوت‌هایی با بلیط معمولی دارد؟ این مطلب را بخوانید تا اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید.

بلیط چارتری چیست؟

بلیط چارتری نوعی بلیط هواپیما است که برای پروازهای چارتر صادر می‌شود. در صنعت گردشگری، کلمه‌ی چارتر به معنی دربست ترجمه شده است. زمانی که خدمات گردشگری از بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس گرفته تا بخش از اتاق‌های هتل به صورت یکجا و دربست عرضه شود، به آن چارتر می‌گویند. ‎از آن‌جایی که دربست گرفتن یک هواپیما برای مسافران ممکن نیست و اساساً نیازی هم به آن ندارند، این کار توسط یک شرکت هواپیمایی انجام می‌شود. این شرکت بعد از این کار، بلیط‌هایی که خودش از ایرلاین گرفته را به مسافران می‌فروشد. در این صورت معمولاً بلیط از حالت عادی و بلیط‌های سیستمی ارزان‌تر است.

علت ارزان‌تر بودن بلیط چارتری

وقتی یک آژانس هواپیمایی بلیط‌های چارتر را در اختیار دارد، باید سعی کند هواپیمای دربست خود را پر کند. به همین خاطر دلیل است که بلیط‌هایش را ارزان‌تر از بلیط‌های دیگر می‌فروشد. به ویژه اگر زمان پرواز نزدیک باشد و هنوز همه‌ی بلیط‌هایش به فروش نرفته باشد. به همین خاطر بلیط‌های چارتری هر چه به زمان پرواز نزدیک‌تر می‌شویم، ارزان‌تر هستند. البته این موضوع همیشه صادق نیست و در زمان‌های پرتردد و به اصطلاح پیک گردشگری، مانند عید نوروز، حتی ممکن است بلیط‌های چارتر گران‌تر هم بشوند.

در پرواز داخلی به مکان‌های پرگردشگر از بلیط چارتر استفاده کنید

همان طور که گفته شد بلیط‌های چارتر قیمت کمتری از بلیط‌های دیگر دارند بنابراین اگر قصد خرید پرواز داخلی را دارید، حتماً بلیط‌های چارتری را جستجو کنید. به ویژه اگر قصد دارید که یک سفر اقتصادی و به صرفه داشته باشید. این بلیط‌ها در زمان‌هایی که مسافران کمتری وجود دارند و میزان سفرها کمتر است، حتماً قیمت کمتری دارند. علاوه بر این، اگر قصد سفر به شهرهایی مثل تهران و مشهد را دارید، خوب است بدانید که به دلیل رفت‌وآمد زیاد به این شهرها و تردد بالا مسافر، همیشه امکان خرید بلیط چارتر با قیمت مناسب وجود دارد.

تفاوت بلیط چارتری با بلیط سیستمی چیست؟

دیدیم که چارتر کردن هواپیما یعنی دربست گرفتن آن از طریق آژانس هواپیمایی. اگر این آژانس همه‌ی هواپیما را دربست نگرفته باشد و تنها بخشی از صندلی‌های آن را به صورت چارتر خریداری کرده باشد، حتی ممکن است بلیط‌های صندلی یا ردیف کناری شما به صورت سیستمی یعنی معمولی خریداری شده باشد. در نتیجه برای مسافران، به جز قیمت تفاوت دیگری میان این بلیط‌ها وجود ندارد. حتی زمانی ممکن است قیمت این بلیط‌ها با بلیط‌های سیستمی یکی باشد. این بستگی به زمان سفر شما دارد. خوب است بدانید که پروازهای چارتر با پروازهای سیستمی که هیچ تفاوتی ندارند و در حقییت کیفیت پروازها یکی است.

اما یک نکته‌ی دیگر اینکه وقتی که یک آژانس بلیط چارتر را به مشتریان خود می‌دهد، به راحتی و مانند بلیط‌های سیستمی امکان کنسل کردن پرواز وجود ندارد. برخی از آژانس‌ها به هیچ وجه امکان استرداد بهای بلیط چارتری را ندارند بنابراین باید هنگام خرید بلیط به صورت چارتری، مطمئن باشید که سفر شما به هیچ وجه کنسل نمی‌شود. در این صورت می‌توانید با خیال راحت‌تری بلیط بخرید.

بلیط چارتر هواپیما

زمان مناسب برای خرید بلیط چارتری

برای خرید بلیط‌های چارتری توجه به زمان سفر موضوع مهمی است. اگر شما قصد سفر در زمان تعطیلات را دارید و می‌خواهید عید نوروز به سفر بروید، بهتر است دست به خرید بلیط چارتر نزنید. برعکس اگر قصد دارید در زمان‌های کم تردد مثل اسفند ماه و یا بعد از عید به سفر بروید، بهترین بلیط برای سفر شما چارتر است زیرا آژانس هواپیمایی به دلیل مسافر کم، بلیط‌های خود را ارزان‌تر به فروش می‌رساند.

بلیط چارتری با بلیط لحظه آخری فرق دارد

ممکن است شما فکر کنید بلیط هواپیما چارتر، همان بلیط‌هایی است که در زمان نزدیک پرواز فروخته می‌شود که به اصطلاح به آنها لحظه آخری می‌گویند. اما اینطور نیست. بلیط لحظه‌ آخری تقریبا 24 ساعت قبل از پرواز ارائه می‌شود و معمولاً قیمت پایین‌تری دارد. البته این موضوع خیلی به زمان سفر و میزان تقاضا برای خرید بلیط بستگی دارد. ولی در مجموع بلیط‌هایی با قیمت ارزان‌تر به شمار می‌آید.

درست است که بلیط چارتر هم قیمت پایین‌تری دارد، اما با بلیط لحظه‌ آخری فرق دارد. یکی از بزرگ‌ترین فرق‌های آن هم در این است که کمتر احتمال کنسلی بلیط چارتری وجود دارد در حالی که شما می‌‌توانید بلیط لحظه آخری را کنسل کنید. به یاد داشته باشید که بلیط‌های چارتر هم ممکن به صورت لحظه‌ آخری ارائه شود که به آنها چارتر لحظه آخری می‌گویند و معمولاً قیمت بسیار پایین‌تری دارد.

آیا برای پروازهای خارجی بلیط چارتر وجود دارد؟

پاسخ این سوال مثبت است. شما می‌توانید برای برخی از پروازهای پرتردد خارجی اقدام به خرید بلیط چارتر کنید. به عنوان مثال برای پروازهای استانبول معمولاً همیشه بلیط‌های چارتری وجود دارد. در پروازهای دبی نیز به دلیل مسافر زیاد بلیط چارتر یافت می‌شود. برای خرید بلیط چارتر خارجی باید به زمان سفر توجه کنید چون ممکن است همیشه در دسترس نباشد. اگر قصد خرید بلیط چارتر برای پرواز خارجی دارید، می‌توانید از کارشناسان ما در فلایتیو کمک بگیرید.

قیمت بلیط چارتر برای همه‌ی سنین یکی است

به جز نوزادان که در هواپیما برای آنها صندلی خریداری نمی‌شود، بلیط چارتر برای بقیه‌ی مسافران یک قیمت دارد. اگر می‌خواهید برای کودک بالای دو سالتان بلیط بخرید، خوب است بدانید که در پروازهای چارتر باید برای او بلیط تمام بها خریداری کنید. پس در حقیقت خرید بلیط چارتر برای کسانی که با فرزندانشان به سفر می‌روند، به صرفه نیست.

چه زمانی بلیط چارتری نخریم؟

بهتر است در این زمان‌ها از خرید بلیط چارتر صرفنظر کنیم:

  • زمان‌های پیک گردشگری
  • عید نوروز
  • زمانی که کودکی به همراه داریم
  • وقتی که احتمال کنسل کردن بلیط برایمان وجود دارد

بلیط هواپیما چارتر

امکان تغییر ساعت و زمان پرواز در بلیط‌های چارتری وجود ندارد

بر اساس قاعده‌ی دربست گرفتن هواپیما از طریق آژانس هواپیمایی، قوانین کنسلی، جابجایی ساعت و روز پرواز و… در این پروازها متفاوت است و از انعطاف‌پذیری کمتری برخوردار است. به همین دلیل به هیچ وجه امکان تغییر دادن زمان پرواز چارتری وجود ندارد و اگر شما نیاز به جابجایی زمان سفر خود را دارید، باید بلیط جدیدی خریداری کنید.

میزان باز مجاز برای پرواز چارتر چقدر است؟

همان طور که گفتیم، پرواز چارتر با پرواز معمولی از نظر کیفیت فرقی ندارد. در نتیجه قوانین پرواز برای مسافران نیز یکی است. در تمام ایرلاین‌های داخلی و اکثریت پروازهای خارجی، میزان بار مجاز برای پرواز 30 کیلوگرم است که این قانون برای پروازهای چارتر نیز صدق می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان