وبلاگ مشرق

هشدار مهم پس از تصمیم خوب دولت برای قیمت‌گذاری/ جنگ در اوکراین است نه ایران آقای تاجزاده!

فردی که از وی با عنوان "طراح جنجال املاک نجومی" یاد می‌شود اخیراً در یک دروغ تازه مدعی شد که حاکمیت نظام از اصل انقلاب دور شده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

بر اجرای قیمت‌های مصوب دولتی نظارت می‌کنید آقای مخبر!؟

هشدار مهم پس از تصمیم خوب دولت برای قیمت‌گذاری

هشدار مهم پس از تصمیم خوب دولت برای قیمت‌گذاری/ جنگ در اوکراین است نه ایران آقای تاجزاده!

بیست و یکمین جلسه ستاد تنظیم بازار، عصر دوشنبه گذشته به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار و تصمیمات مهمی در جهت کاهش قیمت برخی اقلام و کالاهای اساسی اتخاذ شد.

به گزارش ایسنا، محمد مخبر در این جلسه با تأکید بر اینکه دولت بر سر منافع مردم با احدی تعارف ندارد، گفت: دولت نمی تواند نسبت به سفره و وضعیت معیشتی مردم بی تفاوت باشد.

در این نشست همچنین مقرر شد قیمت گوشت منجمد گوساله از 117 هزار تومان به 100 هزار تومان کاهش یابد و کاهش قیمت برنج هندی از 25 هزارتومان به 20 هزار و 500 تومان و برنج پاکستانی از 24 هزار تومان به 18 هزار و 500 تومان از دیگر تصمیماتی بود که در این جلسه اتخاذ شد.[1]

علی اکبر علیزاده برمی، نماینده دامغان نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره دستوری شدن قیمت برنج در بازار با اشاره به تساعدی شدن قیمت برنج و فشار اقتصادی به اقشار ضعیف گفته است: دولت عملا ابزاری جز دستوری کردن قیمت ندارد. دولت نمی‌تواند کنار بنشیند و هیچ کاری نکند. دستوری کردن قیمت برنج یک مسکن موقتی است.

او تصریح می‌کند: کنار نشستن هم گناهی است که دولت نمی‌خواست آن را انجام دهد.[2]

*تصمیم آقای مخبر و همکاران ایشان در ستاد تنظیم بازار، تصمیمی راهبردی است که البته خیلی زودتر از این بایستی به جای رفتارهایی مثل "درخواست تخفیف از صاحبان محصولات لبنی" و یا "توزیع اینترنتی کالا در سامانه‌های دولتی"! اتخاذ می‌شد.

مع‌الوصف بیان این پیوست ضروری هم لازم است که اگرچه قیمت‌گذاری در بازار قیمت‌های بیقاعده یک الزام عقلانی است اما این الزام عقلانی بایستی مثل رفتار امیرالمؤمنین(ع) با راه رفتن با تازیانه در بازار نیز همراه باشد.

یعنی همراه با نظارت بر بازار و مجازات بادارنده برای گرانفروشان همراه باشد.

وگرنه قیمت‌گذاری هم به سرنوشت درخواست تخفیف از صاحبان محصولات مبتلی و بی‌اثر خواهد شد.

در این زمینه لازم است که خاصّه رئیس‌جمهور، دولت، سازمان تعزیرات و قوه قضائیه بصورت جدی و با مجازات‌هایی بازدارنده وارد میدان شوند و اجازه ندهند که گرانفروشان از قیمت‌های مصوب دولتی تخطی کنند.

که بدیهیست در صورت تخطی شاهد وهن دولت محترم و بی‌شخصیت شدن تصمیمات دولتی خواهیم بود.

اجرایی شدن تصمیم آقای مخبر و دوستان ایشان که جز با پیوست مهم نظارت و مجازات ممکن نیست همچنین سنجه‌ای است که می‌تواند ثابت کند آیا دولت توان مقابله با تبعات حذف ارز 4200 تومانی را نیز دارد یا خیر!؟

چه اگر اجرای این تصمیم مطلوب نباشد، آن تصمیم هم با گفتاردرمانی به مطلوبیت نخواهد رسید...

در بحث مجازات بازدارنده گرانفروشان می‌توان به الگوی هلند اشاره کرد که پیش از این شرکت سامسونگ به دلیل گرانفروشی در این کشور به پرداخت 40 میلیون یورو جریمه محکوم شد. [3]

***

دروغ تازه طراح جنجال املاک نجومی!

هشدار مهم پس از تصمیم خوب دولت برای قیمت‌گذاری/ جنگ در اوکراین است نه ایران آقای تاجزاده!

احمد حکیمی‌پور، فعال اصلاح‌طلب و فردی که از وی با عنوان مهندس جنجال "املاک نجومی" یاد می‌شود، اخیراً طی اظهاراتی در مصاحبه با ایسنا در پاسخ به سوالی مبنی براین‌که مردم در انقلاب به دنبال آزادی بیان بودند، آیا درست است بعد از گذشت 43 سال از انقلاب اسلامی این‌گونه آزادی‌های اجتماعی محدود شود (اشاره به طرح صیانت مجلس)، بیان کرد: صدر در صد دور است، شفافیت، آزادی بیان، گردش اطلاعات و پاسخگویی مسئولان مسائلی بود که در زمان انقلاب امر بدیهی تلقی می‌شد و در آن بحثی نبود، نمی‌دانم بعد از این همه مدت ما به کجا رسیده‌ایم!

او همچنین گفته است:

"معقدم از اصل انقلاب دور شده‌ایم و این خواسته‌های بدیهی زمان انقلاب بود و چندسال بعد از پیروزی انقلاب را نگاه می‌کردید بسیاری این مسائل راحت در مردم وجود داشت.  آزادی وجود داشت حال زمان جنگ به خاطر شرایط اوضاع کمی متفاوت شده بود اما قرار نبود حقوق و آزادی‌های مردم را مختل و کمش کنیم این کار مغایر با قانون اساسی است. قانون اساسی صریحاً می‌گوید نباید به مردم ضربه بزنیم و نباید به بهانه امنیت و استقلال؛ آزادی های مردم محدود شود."[4]

*ادعای دور شدن نظام از اصل انقلاب، آنهم توسط چهره‌های پر حاشیه و کسانی که کارنامه‌شان در نزد مردم مشحون از ناکارآمدی و جنجال‌سازی است، هرگز یک ادعای پذیرفته شده نیست و بلکه هیچ سندی هم با آن همراهی ندارد.

چه اینکه به اثبات عقل و سند و بر خلاف ادعاهای این افراد، جمهوری اسلامی در دهه پنجم عمر خود به میزان بیشتری از آزادی برای مردم رسیده است.

رهبر معظم انقلاب، چند هفته قبل طی سخنانی در ارتباط با مردم آذربایجان شرقی پیرامون همین ادعا فرمودند:

"البتّه انسان از بعضی می‌شنود که انقلاب از هدفهای خودش دور شده؛ نه، این جور نیست. اگر کشور از هدف‌های انقلاب دور شده بود، دشمنان انقلاب این ‌قدر دشمنی با نظام کشور و جمهوری اسلامی و ایران اسلامی نمیکردند؛ خود این دشمنی‌ها نشانه‌ی این است که کشور و نظام اسلامی به هدفها وفادار بوده و پایبند به این هدفها بوده. حالا انسان می‌شنود که افرادی میگویند نظام از هدفهای انقلاب دور شده؛ میخواهند نشان بدهند که به انقلاب دلبسته‌اند. من قبول ندارم این حرف را؛ من دلبستگی آنها به انقلاب را هم قبول ندارم. کسی که زندگی اشرافی را دنبال میکند و اصلاً حرکتش حرکت اشرافی است، نمیتواند شعار حمایت از پابرهنه‌ها را قبول داشته باشد. شعار انقلاب شعار حمایت از مستضعفین و حمایت از پابرهنه‌ها است؛ افرادی که دنبال زندگی اشرافی هستند و حرکتشان حرکت اشراف‌منشانه است، نمیتوانند به این شعار وفادار باشند. شعار انقلاب مقابله‌ی با استکبار است، مقابله‌ی با حرکت استکباری و قدرتهای استکباری است. "[5]

***

جنگ در اوکراین است نه ایران آقای تاجزاده!

هشدار مهم پس از تصمیم خوب دولت برای قیمت‌گذاری/ جنگ در اوکراین است نه ایران آقای تاجزاده!

مصطفی تاجزاده، فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه 88 اخیراً در اظهاراتی در یک نشست مجازی پیرامون جنگ اوکراین که کانال تلگرامی امتداد آنها را منتشر کرد، این اظهارات را نیز بر زبان آورده است:‌

 _جنگ ادامه سیاست نیست، پایان سیاست‌ورزی است. این اشتباه بزرگی است که پیامدهای خطرناکی دارد. همچنان که استبداد سیاست‌ورزی را منتفی می‌کند. سیاست در داخل یعنی گفتگو و در عرصه بین‌المللی یعنی دیپلماسی. وقتی پای داغ و درفش یا توپ و تانک باز شود، گفتگو خاتمه می‌یابد.

_اقتدارگراها بزرگترین مولفه‌ی امنیت ملی ما یعنی مردم را تضعیف کرده‌اند. می‌پرسید چگونه؟ با حذف اکثریت. وقتی مردم را کنار می‌گذارید امنیت‌ملی را تضعیف می‌کنید. امروز به دنبال گرفتن تضمین از امریکا هستید؟ بزرگترین تضمین این است که ملت را با خود همراه کنید. اگر ملت پشتیبان حکومت باشد هیچ قدرتی دربرابر اراده مردم نمی‌تواند به امینت ملی ما لطمه بزند. شما را توجه می‌دهم به انتخابات سال 76. در شرایطی که در آستانه جنگ بودیم و مشکلات شدیدی داشتیم حضور مردم باطل‌السحر بدخواهی‌ها شد.

_وقتی که پای خون و خونریزی به وسط کشیده می‌شود جامعه وارد یک دوقطبی همراه با کینه و نفرت می‌شود. در اوکراین هم اکثریت با روس‌تبارها نیست و به همین دلیل در بلند مدت روسیه به اهدافش نخواهد رسید و اگر در کوتاه مدت هم به اهدافش نرسد که خسرالدنیا و الاخره می‌شود.

_استراتژی ما باید بر پایه منافع ملت ایران باشد نه ضربه زدن به منافع امریکا. می‌گویند امریکا قابل اعتماد نیست که نتیجه بگیرند به شرق اعتماد کنیم. در این صورت کلاه سرتان خواهد رفت چون شرق هم معامله بهتری نسبت به امریکا با ما نخواهد کرد.

_ما نباید استاندارد دوگانه را تایید کنیم. روسیه در حوزه صادرات گاز بیشترین استفاده را از خلا حضور ایران برد. من به ویژه در مورد گاز نگرانم که باز ما در این داستان اولویت را به غرب‌ستیزی بدهیم و فرصت‌های پیش رو را از دست بدهیم.

*حجم تنفر و انتقادات آقای تاجزاده نسبت به ایران و نظام جمهوری اسلامی به حدی است که حتی وقتی در اوکراین هم جنگ می‌شود؛ کأنه آقای تاجزاده فرصتی برای طعنه‌زدن به نظام جمهوری اسلامی پیدا می‌کند.

ما این روش و سیاق را به قضاوت مخاطبان محترم می‌گذاریم و البته این نکته را هم بیان می‌کنیم که اگر انتقادات آقای تاجزاده به ایران و نظام جمهوری اسلامی عملی می‌شد؛ ایران اسلامی اگر در فتنه 88 مضمحل نشده بود اما حتما در فتنه داعش مورد هجوم قرار گرفته بود و خیابان به خیابان ایران تبدیل به خیابان‌های لیبی یا حتی اوکراین شده بود.

"قیاس و عقلانیت"، دو شاقولی است که به مردم کمک می‌کند تا دوست و دشمن را بهتر بشناسند...

***

1_ https://www.isna.ir/news/1400121007631/

2_ https://www.isna.ir/news/1400120907046/

3_ http://fna.ir/47jtc

4_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1201488

5_ https://khl.ink/f/49633

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان