رتبه‌بندی فیلم‌های Jason Bourne

فیلم‌های جیسون بورن (Jason Bourne)، یک مجموعه فیلم بسیار موفق به شمار می‌رود. این فیلم‌های اکشن و جذاب با بازی مت دیمون (Matt Damon) در نقش یک مامور مخفی است

رتبه‌بندی فیلم‌های Jason Bourne

فیلم‌های جیسون بورن (Jason Bourne)، یک مجموعه فیلم بسیار موفق به شمار می‌رود. این فیلم‌های اکشن و جذاب با بازی مت دیمون (Matt Damon) در نقش یک مامور مخفی است. مت دیمون توانسته تا با نقش‌آفرینی خود، این کاراکتر را به یکی از کاراکترهای برجسته دنیای اکشن تبدیل کند. مجموعه فیلم‌های «جیسون بورن»، یکی از بهترین فیلم‌ها در مورد آدمکش‌ها به شمار می‌رود و از آن زمان، تاثیر زیادی روی این ژانر گذاشته است. حدود دو دهه از شروع این مجموعه فیلم می‌گذرد و تهیه‌کنندگان این مجموعه همچنان در حال بحث در مورد ساخت یا عدم ساخت فیلم ششم این مجموعه هستند.

در ادامه همراه با ما باشید تا فیلم‌های «جیسون بورن» را رتبه‌بندی کنیم.

5. فیلم میراث بورن

The Bourne Legacy

The Bourne Legacy

فیلم میراث بورن (The Bourne Legacy)، یک فیلم نامتناسب در این مجموعه به شمار می‌رود. این اثر، تنها فیلمی است که در آن، مت دیمون حضور ندارد. نبود این بازیگر از همان ابتدا باعث لطمه خوردن به این اثر شده است. فیلم «میراث بورن»، چهارمین فیلم این مجموعه محسوب می‌شود که در گسترش دادن دنیای این مجموعه بسیار خوب عمل کرده است و جرمی رنر (Jeremy Renner) نیز نقش‌آفرینی خیره‌کننده‌ای از خودش به جای گذاشته است.

با این حال، این فیلم یک تجربه غیرتوسعه‌یافته و ناهموار به نظر می‌رسد. فیلم «میراث بورن»، سعی دارد تا خودش را شبیه به فیلم‌های ابتدایی این مجموعه بکند اما بیش از حد پیچیده به نظر می‌رسد؛ از سوی دیگر، تدوین و سرعت داستان در این فیلم نسبت به فیلم‌های قبلی بسیار بدتر است. با این وجود، سکانس‌های اکشن جالب‌توجهی در این فیلم وجود داشته‌اند.

4. فیلم جیسون بورن

Jason Bourne

Jason Bourne

فیلم «جیسون بورن»، محصول سال 2016 میلادی و پنجمین فیلم این مجموعه به شمار می‌رود. در این فیلم، مت دیمون بار دیگر نقش اصلی را بازی می‌کند و پاول گرینگریس (Paul Greengrass) نیز سکان کارگردانی فیلم را در دست دارد. این فیلم نسبت به اثر قبلی، اندکی بهبود داشته است اما همچنان یک اثر توخالی نسبت به سه‌گانه اصلی مجموعه «جیسون بورن» احساس می‌شود. مت دیمون بار دیگر موفق شده تا به خوبی نقش جیسون بورن را به تصویر بکشد و پاول گرینگریس نیز توانسته تا صحنه‌های اکشن و جذابی را خلق نماید.

با وجود تمام این موارد، فیلم «جیسون بورن» از لحاظ داستانی چندان برجسته و معنادار نیست و داستان‌سرایی و کارگردانی آن شکننده به نظر می‌رسد. سازندگان این فیلم قصد داشته‌اند تا با این فیلم، مجموعه فیلم‌های «جیسون بورن» را از نو راه‌اندازی کنند اما این فیلم نتوانسته تا تاثیرگذاری آثار گذشته را داشته باشد.

3. فیلم هویت بورن

The Bourne Identity

The Bourne Identity

فیلم هویت بورن (The Bourne Identity) محصول سال 2002 میلادی است و اولین فیلم این مجموعه به شمار می‌رود. کارگردانی این اثر را داگ لیمن (Doug Liman) در دست داشته است. این فیلم به هنگام اکران خود روی پرده سینماها، توانست تا استانداردهای جدیدی را برای ژانر اکشن ایجاد کند و به شناخته شدن مت دیمون به عنوان یک ستاره اکشن بسیار کمک کرده است. این فیلم، جیسون بورن را نشان می‌دهد که یک مامور مخفی است که چندان از هویت خود آگاه نیست و در همین حین، سعی در آشکار کردن یک توطئه مرگبار دارد.

مت دیمون توانسته تا در این فیلم، یک نقش‌آفرینی گیرا و تماشایی را به اجرا در بیاورد که در کنار صحنه‌های پر از اکشن این فیلم، بسیار عالی هستند. کارگردانی داگ لیمن سبب شده تا فیلم از جلوه بصری قوی برخوردار باشد و روی شخصیت اصلی نیز تاکید شود؛ همین سبب شده تا فیلم «هویت بورن» نسبت به دیگر آثار بلاک‌باستری، بیشتر به توسعه کاراکترها بپردازد و عمق بیشتری داشته باشد. فیلم «هویت بورن» به هنگام اکران خود روی پرده سینماها، علاوه بر جلب نظر منتقدان، فروش خوبی نیز در گیشه داشته است.

2. فیلم اولتیماتوم بورن

The Bourne Ultimatum

The Bourne Ultimatum

فیلم اولتیماتوم بورن (The Bourne Ultimatum) آخرین فیلم از یک سه‌گانه به شمار می‌رود که توانسته تا داستان این سه‌گانه را به خوبی به پایان برساند. این اثر، سومین فیلم مجموعه فیلم‌های «جیسون بورن» محسوب می‌شود که رفتن جیسون بورن به شهر نیویورک را نشان می‌دهد؛ او در آنجا به دنبال پیدا کردن جواب‌هایی در مورد خودش است. این فیلم، توانسته تا بین اکشن، توسعه کاراکترها و داستان، تعادل خوبی برقرار نماید. کارگردانی این اثر را پاول گرینگریس در دست داشته است و او موفق شده تا جریان فیلم را از ابتدا تا پایان روان نگه دارد. به طور معمول نیز مت دیمون توانسته تا یک نقش‌آفرینی قانع‌کننده و گیرا از خودش به جا بگذارد که نقطه اتکایی برای فیلم محسوب می‌شده است.

فیلم «اولتیماتوم بورن» توانسته تا با استفاده از موفقیت‌های فیلم‌های قبلی خود، جریان خود را شکل بدهد و به یک دستاورد احساسی، هیجان‌انگیز و توسعه‌یافته دست پیدا کند. این فیلم مورد تحسین منتقدان و مخاطبان قرار گرفت و همچنین توانست تا فروش خوبی در گیشه بدست بیاورد. بسیاری از افراد، این فیلم را به عنوان بهترین فیلم مجموعه «جیسون بورن» می‌دانند. علاوه بر این، فیلم «اولتیماتوم بورن» به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های اکشن دهه 2000 میلادی به شمار می‌رود.

1. فیلم برتری بورن

The Bourne Supremacy

The Bourne Supremacy

فیلم برتری بورن (The Bourne Supremacy) دومین فیلم از مجموعه فیلم‌های «جیسون بورن» به شمار می‌رود. این فیلم را پاول گرینگریس کارگردانی کرده است و داستان جیسون بورن را دنبال می‌کند که به دنبال پیدا کردن جواب‌هایی است. او علاوه بر این، سعی دارد تا انتقام مرگ ماری را بگیرد. فیلم «برتری بورن»، نسبت به فیلم «هویت بورن»، یک اثر تاریک‌تر، نحیف‌تر و خشن‌تر است. از سوی دیگر، مت دیمون موفق شده تا یک نقش‌آفرینی پر از تنش و هیجان از خودش به جای بگذارد.

صحنه‌های اکشن فیلم «برتری بورن» نسبت به فیلم قبلی، از لحاظ مقیاس بسیار پیشرفت داشته‌اند و سرعت داستان نیز بسیار موثر بوده است. این فیلم همچنین دنیای این مجموعه را بیشتر گسترش داده و کاراکترهای مکمل بیشتری به آن اضافه کرده است. این فیلم، یک نمونه بارز از دنباله‌ای است که نسبت به فیلم اصلی، پیشرفت داشته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر