چگونه در ماه رمضان دچار مشکلات گوارشی نشویم؟

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: نفخ شدید به ویژه در سومین دهه ماه مبارک احتمالا به خاطر مصرف غذاهای نفاخ مثل آش و نخود موجود در آن و زولبیا است. روزه داران باید سعی کنند به ویژه در دهه آخر استفاده از غذاهای نفاخ

چگونه در ماه رمضان دچار مشکلات گوارشی نشویم؟

فارس نوشت: فوق تخصص گوارش و کبد گفت: نفخ شدید به ویژه در سومین دهه ماه مبارک احتمالا به خاطر مصرف غذاهای نفاخ مثل آش و نخود موجود در آن و زولبیا است. روزه داران باید سعی کنند به ویژه در دهه آخر استفاده از غذاهای نفاخ موادی مثل نخود، لوبیا و باقالا را محدود کنند .

محمود اسحاق حسینی فوق تخصص گوارش وکبد با اشاره به اینکه روزه داری در رژیم غذایی ما تغییراتی را ایجاد می کند گفت: نفخ شدید به ویژه در سومین دهه ماه مبارک احتمالا به خاطر مصرف غذاهای نفاخ مثل آش و نخود موجود در آن و زولبیا است. روزه داران باید سعی کنند به ویژه در دهه آخر استفاده از غذاهای نفاخ موادی مثل نخود، لوبیا و باقالا را محدود کنند تا بتوانند به راحتی روزه بگیرند اما به طور کلی روزه داران باید کمتر از مواد غذایی نفاخ استفاده کنند.

وی با ذکر این نکته که زمانی فرد دچار یبوست می‌شود که کمتر از دوبار در هفته دفع دفع داشته باشد و مدفوع وی هم سفت باشد گفت: بهترین ماده برای رفع یبوست آب ولرم است. در این شرایط باید 8 لیوان آب ولرم در شبانه روز نوشید. از مواد فیبردار مثل میوه، کلم، هویج و کاهو، کرفس و مواد ملینی مثل زیتون و روغن زیتون استفاده کرد و همینطور حرکات ورزشی انجام داد. در این حالت نیازی به استفاده از دارو نیست و فرد معمولا پاسخ می گیرد.

اسحاق حسینی تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود 16 ساعت روزه دار هستیم حتی افرادی که مشکل یبوست ندارند هم دچار سفتی مدفوع خواهند شد. در این شرایط توصیه می‌شود بین افطار و سحر حتما از آب زیاد، مایعات، کاهو و میوه جات بیشتری استفاده کنند تا دچار یبوست نشوند.

وی تاکید کرد:اگر فردی زخم معده و اثنی عشر فعال دارد نمی تواند روزه بگیرد و باید روزه داری را به سال آینده موکول کند. اما با توجه به اینکه این زخم ها طی 6 تا 8 هفته التیام پیدا می کنند، افرادی که پیش از این زخم داشته اند و بهبود پیدا کرده اند می توانند روزه بگیرند. اگر که فرد بیماردر حال درمان باشد هم احتمال عود زخم در سال اول بین 5 تا 10 درصد خواهد بود. بیمارانی که زخم فعال دارند و احتمالا با روزه داری دچار سوراخ شدگی بافت معده و اثنی عشر می شوند نباید روزه بگیرند.

اسحاق حسینی توضیح داد: نفخ معده سه علت اساسی دارد. اول بلعیدن هوا در هنگام مصرف غذا و مایعات که باید این افراد روش غذاخوردن خود را عوض کنند. دوم، استفاده از مواد نفاخ مثل نخود و باقالا که بهتر است این مواد خورده نشده و یا کمتر خورده شوند. سومین عاملی که باعث نفخ می شود باکتری معده است که به راحتی پس از یک دوره درمان و استفاده از آنتی‌بیوتیک رشد باکتری متوقف می شود.

وی بیان کرد: خشک شدن لبها و ورم سمت چپ بدن پس از خوردن تخم مرغ به احتمال زیاد می تواند ناشی از حساسیت باشد. باید مواد غذایی که موجب حساسیت در بدن می شوند را حذف و کنترل کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان