رازهای تغذیه‌ای غذاهای سنتی

متاسفانه این روزها کم‌تر می‌توان عطر این غذای خوشمزه را در میان سفره‌ها استنشاق کرد و جلایی به روح داد. رشته پلو در حین ترکیب ساده‌ای که دارد، یکی از خوشبو‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاها در میان غذاهای شب عید به شمار می‌آید.

رازهای تغذیه‌ای غذاهای سنتی

شکوفه قاسمی : کارشناس ارشد صنایع غذایی ؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تحریریه زندگی آنلاین : در ایام تعطیلات، مصرف بعضی از انواع غذاهای سنتی، رایج‌تر است. در این مقاله به بررسی ارزش غذایی برخی از این غذاها می‌پردازیم.

 

رشته پلو، عطر سفره‌های قدیمی

متاسفانه این روزها کم‌تر می‌توان عطر این غذای خوشمزه را در میان سفره‌ها استنشاق کرد و جلایی به روح داد. رشته پلو در حین ترکیب ساده‌ای که دارد، یکی از خوشبو‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاها در میان غذاهای شب عید به شمار می‌آید. یکی از موارد جالبی که در مورد غذاهای شب عید صدق می‌کند، این است که بسیاری از این غذاها با ترکیبات غالبی که از سبزیجات دارند نه تنها یک وعده غذایی کامل می‌باشند، بلکه در نوع خود، یک نوع داروی طبیعی هم هستند و می‌توانند به سیستم ایمنی بدن ما نیز یاری‌رسانی کنند. رشته پلو یکی از غذاهای شب عید است که به همراه‌ترشی انبه، کشمش و گوشت چرخ‌کرده که به اصطلاح به کله‌گنجشکی نیز معروف است، صرف می‌شود. شاخصه قدیمی بودن این غذا به دلیل وجود رشته‌هایی است که در برنج این غذا وجود دارد؛ در قدیم، مردم بعد از برداشت گندم در پایان سال، شروع به تهیه آرد و تهیه نان و رشته‌های مخصوص می‌کردند و با کم‌ترین امکانات، دست به خلاقیت‌های این چنینی در ساخت غذا می‌زدند. رشته آشی به دلیل آن که از آرد ستاره بدون سبوس تهیه می‌شود، نسبت به رشته پلویی ویتامین‌های گروه B کمتری دارد و برخی املاح معدنی را ندارد.

 بیشتربخوانید:

شیرطلایی معجونی برای سلامتی

 

 

آبگوشت و کوفته

گوشت و حبوبات موجود در آبگوشت به علت داشتن پروتئین آهن برای افراد لاغر و مبتلایان به کم‌خونی بسیار مفید است؛ این غذا قوای جنسی را افزایش می‌دهد و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. آبگوشت بهتر است همراه با سبزیجات و پیاز مصرف شود؛ سبزیجات و پیاز حاوی پتاسیم بوده، بنابراین برای مبتلایان به فشار و چربی‌خون مفید است. افراد دچار این عوارض نباید موقع مصرف آبگوشت به آن نمک اضافه کنند. افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند، باید در مصرف آبگوشت احتیاط کنند. این اشخاص باید آبگوشت را همراه با نان‌ جو میل کنند. این غذا مقوی و سنگین است، بنابراین باید در وعده ناهار میل شود. افرادی که دچار ضعف معده هستند باید پس از صرف آبگوشت یک استکان از ترکیب عرقیجات زیره و زنیان میل کنند؛ این عرقیجات علاوه بر اینکه نفخ و باد شکم را از بین می‌برند، به هضم غذا هم کمک می‌کنند.

 

آش

از آنجا که در ایام عید مصرف آجیل و تنقلات با طبع گرم زیاد است، برخی گرم و سرد چشیدگان روزگار بر این باورند که مصرف انواع آش با طبع سرد همچون آش آلو، آش گوجه، آش انار، آش تمر هندی، آش قره قروت، آش جو، آش ماش و آش دوغ می‌تواند علاوه بر ارزش غذایی بالا با لینت مزاج و رفع یبوست، دستگاه گوارش را جلا دهد و با دفع سموم و زوائد، کبد را پاک کند و از تنبلی نجات دهد.

 بیشتربخوانید:

طرز تهیه آبگوشت مرغ با لپه

 

 

کوکوسبزی، آذوقه آخر سال

در فرهنگ ایرانیان، خشک کردن سبزیجات، غلات و میوه‌های مختلف و استفاده آن‌ها در زمستان رایج بوده است، البته این نوع نگهداری همچنان در فرهنگ تغدیه ایرانیان وجود دارد و حتی به کشورهای دیگر نیز راه پیدا کرده است. قسمتی از این مواد خشک شده نیز در میان غذاهای شب عید مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از همین سبزیجات، سبزی کوکو است که در غذای خوشمزه‌ای به نام کوکوسبزی استفاده می‌شود و بر سر سفره شب عید قرار می‌گیرد. کوکوسبزی طعمی متفاوت از غذاهای دیگر دارد و غذایی بسیار سبک و به اصطلاح راحت هضم است. بسیاری از کدبانوهای ایرانی، تنها به پخت سنتی این غذا بسنده نمی‌کنند و با ترکیب زرشک و گردو، طعمی جادویی به این غذا می‌دهند. استفاده از تخم‌مرغ و ادویه‌های مختلفی مانند زردچوبه و نمک در کوکوسبزی باعث می‌شود تا این غذا نیز مانند دیگر غذاهای شب عید، از خواص دارویی برخوردار باشد.

 بیشتربخوانید:

طرز تهیه آبگوشت به و گردو اراکی

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان