چگونه یک سبک و شیوه زندگی جدید بسازیم

قطعاً همه ما بارها کلمه لایف استایل (life style) به گوش‌مان خورده؛ اما این کلمه به چه معناست؟ لایف‌استایل در لغت به معنی سبک زندگی است. موارد زیادی از جمله: نحوه پوشش، تغذیه، باورها، فرهنگ، عادات، تفکرات و هر چیزی که باعث می‌شود زندگی ما معنا پیدا کند و یا با زندگی بقیه تفاوت داشته باشد، نشان‌گر سبک زندگی ما است.

چگونه یک سبک و شیوه زندگی جدید بسازیم

قطعاً همه ما بارها کلمه لایف استایل (life style) به گوش‌مان خورده؛ اما این کلمه به چه معناست؟ لایف‌استایل در لغت به معنی سبک زندگی است. موارد زیادی از جمله: نحوه پوشش، تغذیه، باورها، فرهنگ، عادات، تفکرات و هر چیزی که باعث می‌شود زندگی ما معنا پیدا کند و یا با زندگی بقیه تفاوت داشته باشد، نشان‌گر سبک زندگی ما است.

شروع دوباره زندگی به سبک دلخواه

برای تغییر سبک زندگی دو بعد متفاوت وجود دارد که شامل بُعد جسمانی و بُعد می‌شود. در ادامه به معرفی مهم‌ترین بخش‌های سبک زندگی و نحوه تغییر آن می‌پردازیم:

1.  بعد جسمانی

برای اینکه در بعد جسمانی سبک زندگی سالم را تجربه کنیم، باید به موارد زیر توجه شود:

تغذیه

برای داشتن سبک زندگی سالم، لازم است تغذیه درستی داشته باشیم و این تغذیه، تنها شامل استفاده از مواد خوراکی مفید نیست. تغذیه جسم، زیربنا و اولین اصولی است که با رعایت آن، در مراحل بعدی، دچار مشکل کم‌تری خواهیم شد.

تناسب اندام

برای تغییر سبک زندگی، می‌بایست تغییراتی در اندام خود ایجاد کنیم؛ به طورمثال همان اندازه که به فکر سلامت کلی بدن خود هستیم، باید به فکر تناسب‌اندام هم باشیم. گاهی اوقات اندام نامناسب، انسان‌ها را به لحاظ روحی هم دچار مشکل می‌کند؛ برای مثال افرادی که از اضافه‌وزن رنج می‌برند یا اندام لاغر و ضعیفی دارند، عموماً اعتمادبه‌نفس پایینی هم دارند و ممکن است در درازمدت دچار بیماری‌هایی شوند که باعث شود سبک زندگی آن‌ها به‌اندازه کافی، سالم نباشد.

ورزش

ورزش کردن ایده بسیار خوبی برای تغییر سبک زندگی افراد به حساب می‌آید و علاوه بر تأثیراتی که در بُعد جسمانی شما دارد، به بُعد روحی شما نیز کمک می‌کند. برای داشتن حس خوب نسبت به خودمان، با ورزش کردن مکرر و منتظم می‌توانیم به نتیجه برسیم؛ این مورد را حتماً جدی بگیرید و در برنامه روزانه خود، ساعت مناسبی را برای ورزش اختصاص دهید.

پوشش

در انتخاب لباس، احساس راحتی خودتان را در اولویت قرار دهید و همیشه پوششی را انتخاب کنید که باب میل خودتان است. هرچه بیشتر روی ذهنیت خود در این مورد کار کنید، به سبک زندگی مطلوب‌تان نزدیک‌تر شده‌اید.

محیط زندگی

محیط زندگی از موارد مهمی است که شاید به‌تنهایی در انتخاب آن نقشی نداشته باشیم؛ اما برای داشتن سبک زندگی مطلوب، بهتر است با ایجاد تغییرات مثبت و مناسب در محیط زندگی‌مان، حس خوبی را به خود انتقال دهیم. این موضوع به‌شدت ما را در داشتن یک سبک زندگی سالم یاری می‌کند.

2.  بعد روحی

بُعد روحی شامل موارد مربوط به باورها، عقاید و نظرات ما می‌شود که در زیر به مهم‌ترین عوامل این بُعد اشاره می‌کنیم:

تعیین هدف

 جمله‌ای که قطعاً بارها آن را شنیده‌اید، اما لازم است به‌طور عمیق به آن فکر کنید، این است که هیچ رؤیایی بدون داشتن هدف، محقق نمی‌شود. تعیین یک هدف مناسب، پارامترهای بسیار زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تعیین هدف‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت است؛ البته که در شرایط کنونی بهتر است با انتخاب هدف‌های کوتاه‌مدت، انگیزه لازم را برای ادامه زندگی، در خودمان زنده نگه داریم. اما حتماً باید در پس ذهنمان به اهداف و رؤیاهای بزرگ‌تر برای رسیدن هم فکر کنیم؛ زیرا این اهداف هستند که سبک زندگی ما را منحصربه‌فرد کرده و به آن معنا می‌دهند.

زندگی در رؤیا

شاید در رؤیا زندگی‌کردن معقولانه به نظر نرسد، اما تصور کنید به آن چیزی که رؤیایش را داشته‌اید، دست یافته‌اید. فکرکردن به رؤیایتان باعث می‌شود انگیزه بیشتری برای تلاش کردن در راستای آن داشته باشید. این باور را در خود تقویت کنید که می‌توانید از پس شرایط و مشکلات برآمده در زندگی خود، بر بیایید و همه چیز را به سمت بهترشدن سوق بدهید.

به ندای قلب خود گوش کنید

برای همه ما پیش‌آمده که گاهی احساس کردیم باید کاری را انجام دهیم که منطقی نیست و یا خارج از چارچوب عادت‌های ماست؛ این احساس همان ندای درون است. معمولاً چیزی که از درون به ما الهام می‌شود، ارضای برخی نیازهای روحی را به‌همراه دارد. باید بادقت بیشتری به ندای درون خود گوش کنید تا بعدها حسرت چیزی را نخورید. اگر برای رسیدن به خواسته خود تلاش کنید و حتی شکست بخورید، بهتر از این است که به نیازهای قلبی خود بی‌توجه باشید.

کمک‌کردن به دیگران

کمک‌کردن به دیگران، احساسی را در ما زنده می‌کند که هیچ‌چیز خوبی در دنیا نمی‌تواند جایگزین آن شود و آن احساس ارزشمند بودن است. اگر با تمام وجود بخواهید که به کسی کمک کنید، قطعاً بعد از آن احساس خوبی پیدا می‌کنید؛ همین احساس ارزشمند بودن یعنی یک گام مثبت در جهت داشتن سبک زندگی سالم.

کنترل ارتباطات از مثبت‌ترین گام‌های تغییر سبک زندگی

این ارتباطات ما هستند که شخصیت ما را تعریف می‌کنند. اگر می‌خواهید سبک زندگی سالمی داشته باشید، ارتباط‌های سالم را تجربه کنید. از روابط زیان‌بار که باعث تحلیل رفتن انرژی شما می‌شود دوری کنید.

استراحت

ساعت مناسبی را در روز به استراحت اختصاص دهید. به قولی، عضلات ما به‌خاطر وزنه‌هایی که می‌زنیم بزرگ نمی‌شوند بلکه با استراحت و ترمیم رشد می‌کنند؛ البته استراحت فقط مربوط به جسم نیست، باید به فکر و روح خود هم استراحت دهید و روزانه لحظاتی را تجربه کنید که رهایی مطلق دارید.

سرگرمی و تفریح جدید

داشتن تجربه‌های جدید شما را به لحاظ روحی تقویت می‌کند. اگر هر روز کارهای تکراری انجام می‌دهید، هیچ‌گاه نگذارید سرگرمی‌های‌تان هم تکراری شود. بازی‌ها و سرگرمی‌های جدید را امتحان کنید تا روح و ذهن‌تان با آمادگی بیشتری به مسیرش ادامه دهد.

در لحظه زندگی کنید

گاهی مرور مداوم گذشته و حتی آینده، ما را از انجام ضروری‌ترین کارهای روزانه  بازمی‌دارد. سعی کنید در هر لحظه‌ای که زندگی می‌کنید، فقط برای داشتن احساس خوب در همان لحظه بجنگید. مرور گذشته و حتی فکرکردن زیاد به آینده‌ای که هنوز نرسیده فقط وقت ما را تلف می‌کند. گوشه‌ای از ذهن خود را به آینده اختصاص دهید؛ اما هرگز آن را به‌حال ترجیح ندهید.

پذیرش گذشته

گذشته و تجربیاتی که داشتید را جدی بگیرید؛ اما با فکرکردن مداوم به خاطرات بد، روزهای خوبی که پیش رو دارید را نادیده نگیرید. همهٔ ما انسان‌ها در گذشته تجربه‌های خوب و بد زیادی داشتیم؛ اما باید بپذیریم که آن‌ها سرمایه ما برای ادامه راه هستند و بیش از این نباید به آن مشغول شد.

مسئولیت همه چیز با شماست؛ آن را بپذیرید

پذیرش مسئولیت تمامی اتفاقات باعث رشد ما می‌شود؛ اگر بپذیرید مسئولیت مشکلی که دارید برعهده شماست، دیگر انرژی خود را صرف یافتن مقصر نمی‌کنید بلکه به دنبال راهکار هستید. با ذکر یک مثال ملموس در این قسمت، به شما کمک می‌کنیم که سبک زندگی خود را تغییر دهید: فرض کنید پدر و مادر شما جدا شده‌اند. در این مورد مسئولیت چه چیزی را باید بپذیرید؟ مسئولیت طلاق با شما نیست؛ بلکه مسئولیت پذیرش طلاق و کنار آمدن با آن به عهده شماست.

ترک عادات بد

عادت‌های بدی که دارید را با عادات خوب جایگزین کنید. عادات خوب را تکرار کنید و بگذارید به روتینی در زندگی‌تان تبدیل شوند. از عادت‌های کوچک شروع کنید تا به‌مرور بتوانید تمام عادت‌های بد را ترک کنید.

توقف منفی‌بافی؛ شروع مثبت اندیشی

فکرکردن به اتفاقات منفی، تمام انرژی شما را از بین می‌برد. چرا باید انرژی خودمان را صرف چیزهای نادرست کنیم؟ فکرکردن به چیزهای منفی برای ذهن بسیار راحت است، ولی کافی است برای جلوگیری از این اتفاق خودتان را با کارهای موردعلاقه‌تان سرگرم کنید؛ در همان لحظه طوری غرق کار خود شوید که انگار چیزی به جز همان کار در دنیا وجود ندارد. سعی کنید به چیزهای مثبت، هرچند کوچک، فکر کنید. فکرکردن به هر چیزی باعث می‌شود انرژی شما به آن اتفاق منتقل شود و یا به بیان عامیانه آن را جذب کنید.

لیست کارهای روزانه

داشتن یک لیست روزانه از کارهایی که باید انجام دهید کمک می‌کند تا با برنامه پیش بروید؛ درعین‌حال وقتی در انتهای روز کارهایی که انجام داده‌اید را مرور می‌کنید، حس بهتری دریافت می‌کنید.

اهداف ماهانه

برای هر ماه چند هدف در نظر بگیرید؛ هدف‌هایی که رسیدن به آن‌ها با کمی تلاش ممکن است، هدف‌های بزرگی که دستیابی به آن دشوار است باعث سرخوردگی و دلسردی شما می‌شود. در هر ماه سطح اهداف خود را نسبت به اهداف ماه قبل بالاتر ببرید. بعد از رسیدن به هر هدفی با دادن یک پاداش به خودتان (مثل دعوت خودتان به یک شام خوب یا یک تفریح خوب) لذت رسیدن به خواسته‌تان را چندبرابر کنید؛ این‌گونه می‌توان انگیزه رسیدن به هدف‌های بزرگ‌تر را بیشتر کرد.

شکرگزاری

انجام منظم و روزانهٔ شکرگزاری بابت چیزهایی که داریم باعث می‌شود که اهمیت آن‌ها را بیشتر درک کنیم. شکرگزاری باید به‌صورت مستمر انجام گیرد؛ خودتان را مجاب کنید که هر روز بابت یک تعداد خاص از داشته‌ها و حتی نداشته‌هایتان شکرگزاری کنید.

مدیتیشن

مدیتیشن یا خود آرام‌سازی، به رها شدن شما از تمام بندهایی که به آن متصل هستید کمک می‌کند. انجام مستمر مدیتیشن آرامش را به زندگی شما می‌آورد. در ابتدا شاید تنها هنگامی که مشغول مدیتیشن هستید آرامش داشته باشید؛ اما به‌مرور این آرامش به تمام ابعاد زندگی شما کشیده می‌شود و کمک می‌کند تا سبک زندگی شما به‌طورکلی تغییر کند.

مجله اینترنتی متا راز

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان