به بهانه برگزاری فینال لیگ قهرمانان اروپا در پاریس

از ایویچ و کی روش تا یورگن کلوپ/ اینها جام ببر نیستند!

اکنون که بار دیگر دست یورگن کلوپ از جام قهرمانی دور مانده، هواداران فوتبال از مربیانی یاد می کنند که باوجود توانایی های قابل توجه، در جام گرفتن ناکام بوده اند.

سرویس ورزش مشرق- لیگ قهرمانان اروپا در شبی که شاهد یک بازی سنگین میان رئال مادرید و لیورپول بود، جام را به شاگردان کارلو آنجلوتی داد. این مربی ایتالیایی که در زمره مشاهیر فوتبال جهان است، با این قهرمانی یورگن کلوپ را از رسیدن به یک عنوان در خور ناکام گذاشت. این روزها، برخی عنوان می کنند که کلوپ مربی نایب قهرمانی و دوم شدن ها است و نمی تواند با مجموعه ای که دارد، تاریخ سازی ویژه ای داشته باشد.

البته، این به معنای این نیست که چنین مربیانی توانمندی و سطح فنی پایینی دارند اما در کسب عناوین قهرمانی و جام ها، توفیقی که باید را ندارند. یک نمونه آن را نیز می توان در کارلوس کی روش دید که اگرچه مربی در سطح اول جهانی بود اما هرگز نتوانست در پایان راه، به جامی دست پیدا کند. در این فهرست، نام های متفاوتی قرار دارد که معروف ترین آنها را با هم مروری می کنیم.

از ایویچ و کی روش تا یورگن کلوپ/ اینها جام ببر نیستند!

کی روش در تمامی سال هایی که در فوتبال دنیا فعال بوده، نتوانسته به یک عنوان و قهرمانی شاخص برسد که همین او را به مربی جام نیار معروف کرده است

کارلوس کی روش: آشناترین و مشهورترین نمونه از این مربیان برای ما، کارلوس کی روش است. او که معمار فوتبال نوین پرتغال نامیده می شد و در منچستر نیز از ارکان موفقیت سرالکس فرگوسن به شمار می رفت، در کسوت سرمربی نتوانست توفیقی ویژه را به نام خود ثبت کند. کی روش که سال ها نیز در ایران حضور داشت، نتوانست در قامت سرمربی تیم ملی به عنوانی در خور دست پیدا کند و بدون جام، این سرزمین را ترک کرد. کی روش در رئال مادرید، تیم ملی ایران، کلمبیا، مصر، ژاپن و ... همیشه ناکام در جام گرفتن بود و نتوانست نامش را در تاریخ ماندگار کند. برخی ریشه این ناکامی را در ساختار بازی تیمش که مبتنی بر دفاع و نباختن بود، می دانند. به هر حال، هر چه قدر که این مربی در ساختارسازی و ساماندهی توانمند بود، در رسیده به یک عنوان قابل توجه، ناکام ماند.

کنی داگلیش: مربی مشهور و محبوب لیورپولی ها که می توان او را در زمره اسطوره های آنفیلد دانست، هرگز نتوانست جامی اروپایی را کسب کند. در پایان نیز با همین حسرت باقی ماند تا نامش در میان مشاهیری باشد که دستش به جام نرسید. البته، لیورپول با کنی داگلیش موفق شد سه بار در لیگ برتر و دو بار در جام حذفی به قهرمانی برسد اما هرگز نتوانست اشتیاق و خواسته اصلی هواداران این تیم را که جام اروپایی بود، برآورده کند. در واقع، قهرمانی اروپا برای این تیم سرخپوش را می توان عنوانی درخور دانست که داگلیش نتوانست به آن برسد.

از ایویچ و کی روش تا یورگن کلوپ/ اینها جام ببر نیستند!

مرحوم تومیسلاو ایویچ، مربی اسطوره ای و اثرگذار فوتبال جهان که هرگز نتوانست در ویترین افتخاراتش، جامی معتبر و بزرگ را به یادگار بگذارد

تومیسلاو ایویچ: سرمربی اسطوره ای و بزرگ تاریخ فوتبال کرواسی، با وجود عناوین متعددی که در هفت کشور اورپایی کسب کرد، هرگز به عنوان قهرمانی اروپایی نرسید. وی که سابقه سرمربیگری تیم ملی کشورمان را نیز داشت، در زمره مشاهیر تاریخ فوتبال جهان است که اثرگذاری فنی ماندگاری بر موضوعات فنی و تکنیکی داشت اما نتوانست در قالب سرمربی، به عنوان و جامی در خور دست پیدا کند. ایویچ چندی قبل مرحوم شد که همواره از وی خاطرات خوبی در اذهان باقی مانده است. در پایان، هر چقدر نام بزرگی از این مربی به جای ماند ولی نتوانست به عنوان و جامی برسد که بتوان بدان اشاره کرد.

سر بابی رابسون: او را می توان یکی از نامدارترین مربیان تاریخ فوتبال انگلیس دانست اما هرگز عناوینی که کسب کرد، به وسعت نامش نبود. در واقع، در تمام سال هایی که در تیم های مختلف دنیای فوتبال حضور داشت، اگرچه توانست عناوینی را هم به نام خود کند اما آنقدر کوچک بودند که نامش در فهرست ناکام ها قرار گرفت. رابسون در شرایطی دار فانی را وداع گفت که فردی تاثیرگذار در فوتبال جزیره به شمار می رفت و مورد تقدیر ویژه نیز قرار گرفت اما نتوانست به بزرگی نامش، مربی افتخارآفرین نام گیرد. 

از ایویچ و کی روش تا یورگن کلوپ/ اینها جام ببر نیستند!

مربی نام آشنای این روزهای لیورپول، با شکست اخیر برابر رئال مادرید، اینگونه معروف شده که مرد جام های نقره ای است

یورگن کلوپ: اگرچه این روزها کمتر کسی است که به توانمندی و قدرت فنی یورگن کلوپ معترف نباشد اما چهار شکست در فینال لیگ قهرمانان اروپا موجب شده تا او را فردی برای نایب قهرمانی بدانند. اگرچه لیورپول با کلوپ موفق شد در فصل 2018-19 به قهرمانی این پیکارها برسد اما دو بار ناکامی با این تیم و یک بار نیز با دورتموند باعث شده تا کلوپ با این موضوع مواجه شود. شکست این تیم برابر رئال مادرید در فینال اخیر موجب شده تا از کلوپ این تفسیر تقویت شود که مرد قهرمانی در اروپا و رقابت های سرنوشت ساز نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان