بانک‌مرکزی: نیازی به مراجعه حضوری نیست

کارت‌‌‌های بانکی مسدود نخواهند شد

تسنیم : یکی از مدیران بانک‌مرکزی اعلام کرد که بانک‌مرکزی قصد ندارد مردم را برای تمدید کارت‌‌‌هایشان به شعب بکشاند یا کارت‌‌‌های آنها را مسدود کند

به‌تازگی نیز البته یکی دو بانک خصوصی در اطلاعیه‌ای به مشتریان خود اعلام کردند که برای یک‌سال دیگر کارت‌‌‌های بانکی را تمدید کرده‌اند. اما بخشنامه‌‌‌ای که از سوی بانک‌مرکزی در روزهای گذشته به بانک‌های دولتی و خصوصی ابلاغ شد، بیانگر آن است که تمدید اتوماتیک تاریخ انقضای کارت‌‌‌های بانکی حداکثر تا پایان خردادماه 1401 دوام خواهد داشت و بعد از آن مشتریان باید حضوری به بانک‌ها مراجعه و اقدام کنند. در نامه بانک‌مرکزی به بانک‌ها آمده است: نظر به اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عبور کشور از شرایط بحرانی، اقدامات مقتضی به‌منظور درج سررسید کارت‌‌‌های بانکی تا پایان مردادماه 1401 انجام پذیرد. با توجه به تمدید تاریخ انقضای کارت‌‌‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری از زمستان 1398 تا پایان خردادماه سال 1401 ضروری است طرح و تدوین برنامه زمان‌بندی متناسب با تعداد مشتریان متاثر از این تغییر، به‌منظور اطلاع‌رسانی به‌‌‌هنگام، پیشگیری از تقارن مراجعه حضوری و تجمع مشتریان شبکه بانکی و به تبع آن حفظ آرامش و نظم شعب در پاسخگویی به مراجعان، در دستور کار آن بانک قرار گیرد.

بانک‌مرکزی: نیازی به مراجعه حضوری نیست

با این حال، مدیر اداره نظام‌‌‌های پرداخت بانک‌مرکزی، در توضیحاتی درباره این بخشنامه اعلام کرده که کوتاه بودن این بخشنامه موجب بروز برخی سوءتفاهمات شده و بانک‌مرکزی بعدا توضیحات تکمیلی را به بانک‌ها ارسال کرده است. محمدبیگی، با تاکید بر اینکه هدف اصلی بخشنامه بانک‌مرکزی، اطلاع‌‌‌رسانی به بانک‌ها بود، گفت: خلاصه بودن بخشنامه باعث برداشت‌‌‌های اشتباه درباره تصمیم‌‌‌های بانک‌مرکزی شد. بانک‌مرکزی قصد ندارد مردم را برای تمدید کارت‌‌‌هایشان به شعب بکشاند یا کارت‌‌‌های آنها را مسدود کند. در واقع بانک‌مرکزی از بانک‌ها خواسته است که از مردادماه در یک‌بازه زمانی یکساله، کارت‌‌‌ها را به ‌‌‌نظام استاندارد بازگردانند. او تاکید کرد: منظورمان در ابلاغیه الزام حضور مشتری در شعب نبوده، اما با توجه ‌‌‌به توضیحات فوق برداشت این بوده که مردم نیازمند مراجعه حضوری هستند. به همین منظور مجددا توضیحات تکمیلی برای شبکه بانکی ارسال و در آن تاکید شد که بانک‌ها می‌‌‌توانند احراز هویت را به‌‌‌صورت غیرحضوری انجام دهند و با توجه ‌‌‌به الگوی رفتاری مشتری نسبت به تمهید راهکار مناسب او اقدام کنند. طبق اعلام مدیر اداره نظام‌‌‌های پرداخت بانک‌مرکزی، بانک‌ها می‌‌‌توانند کارت‌‌‌های جدید را برای مشتریان صادر و به آدرس پستی ارسال کنند یا شرایطی را ایجاد کنند که اگر اتفاقی مسیر مشتری به شعبه یا خودپرداز افتاد، نسبت به اصلاح تاریخ انقضای مندرج در کارت یا صدور کارت جدید برای او اقدام کنند. البته در این حالت تاریخ قطعا سه‌‌‌ساله خواهد بود. مشتریانی که اصولا از خدمات با حضور کارت استفاده نمی‌‌‌کنند و نیازی هم به کارت ندارند، می‌‌‌توانند از کارت مجازی بهره‌‌‌مند شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان