گزارش ویژه مشرق:

گردهمایی کمیته جهانی جنگ در واشنگتن برای تعیین دستورکار نظم جدید و نوآغاز بزرگ / بیلدربرگ پس از ۳ سال وقفه با تمام قوا بازگشت

فهرست موضوعات کلیدی مورد بحث در نشست سال جاری حکایت از آن دارند که بیلدربرگ انتظار دارد دوران کنونی بی‌ثباتی جهانی کماکان ادامه یابد و دنیا به این زودی‌ها به وضعیت عادی برنمی‌گردد.

سرویس جنگ نرم مشرق - بیلدربرگ با تمام قوا بازگشته است. پس از یک وقفه سه‌ساله ناشی از همه‌گیری کووید-19، اجلاس جهانی بیلدربرگ درست پس از اتمام اجلاس داووس در سوئیس، در یک هتل به شدت امنیتی در واشنگتن برگزار شد که فهرست مهمانان بلندپایه آن شامل رؤسای ناتو، سیا، ستاد ارتباطات دولت انگلیس، شورای امنیت ملی آمریکا، دو نخست‌وزیر اروپایی، تعداد زیادی از میلیاردرهای حوزه فناوری، و در نهایت هنری کیسینجر می‌شود. طی این سه سال جهان دستخوش دگرگونی عظیمی شده و نظم جهانی غربی که گروه بیلدربرگ طی 70 سال گذشته بی‌سروصدا سروشکل داده است، از همه جهت ناپایدار شده است.

گردهمایی کمیته جهانی جنگ در واشنگتن برای تعیین دستورکار «نظم جدید» و «نوآغاز بزرگ» / بیلدربرگ پس از 3 سال وقفه با تمام قوا بازگشت

سکوت کر کننده رسانه‌ای در خصوص برگزاری نشست بیلدربرگ 2022

معمولاً اینگونه نیست که گروه خاصی متشکل از بیش از 120 رهبر سیاسی رده‌بالا، رؤسای اجرایی ارشد شرکت‌ها، نمایندگانی از دنیای مالی، دانشگاه، و رسانه هر روز دور هم جمع شوند و به بحث و بررسی مسائل جهانی بپردازند. اما وقتی چنین نشست رده‌بالایی برگزار می‌شود، می‌توان تصور کرد که توجه گسترده رسانه‌ها را به خود جلب می‌کند. با این حال، در ارتباط با نشست‌های گروه کاملاً مخفی بیلدربرگ معمولاً چنین اتفاقی نمی‌افتد. در عوض، اکثریت رسانه‌های جریان اصلی صرفاً از هرگونه اشاره به این نشست‌ها اجتناب می‌ورزند. نشست سال جاری بیلدربرگ که اوایل ژوئیه در هتل مجلل ماندارین اورینتال در واشنگتن برگزار شد نیز از این قاعده مستثنا نبود.

جدای از مقاله‌ای به قلم چارلی اسکلتون که در روزنامه گاردین منتشر شد، رسانه‌های جریان اصلی عملاً این نشست 4 روزه را پوشش ندادند. با این حال، این به آن معنی نیست که رسانه‌های بین‌المللی نماینده‌ای در آنجا نداشتند، چرا که شرکت‌کنندگان از جمله نمایندگان ارشد اکسل اشپرینگر، اکونومیست، فایننشال تایمز، و سایرین را شامل می‌شدند. مسئله صرفاً این است که آنها و بیلدربرگ نمی‌خواهند که شما چیزی در این درباره بدانید.

گردهمایی کمیته جهانی جنگ در واشنگتن برای تعیین دستورکار «نظم جدید» و «نوآغاز بزرگ» / بیلدربرگ پس از 3 سال وقفه با تمام قوا بازگشت

نقش بیلدربرگ در تعیین سیاستمداران و رهبران اروپا و آمریکا

گروه بیلدربرگ در سال 1954 تشکیل شد و حضور در جلسات آن صرفاً از طریق ارسال دعوت‌نامه صورت می‌گیرد و جلسات معمولاً سالی یکبار برگزار می‌شوند. حدود دو سوم شرکت‌کنندگان از اروپا و بقیه از آمریکای شمالی هستند. گروه بیلدربرگ علناً ادعا می‌کند که نشست‌هایش صرفاً به منزله میزگردی برای «بحث و گفتگوهای غیررسمی» هستند. با این حال، این گروه در عالم واقع از نفوذ جهانی عظیمی برخوردار است.

انتصاب هرمن ون رومپوی نخست‌وزیر سابق بلژیک بعنوان نخستین رئیس شورای اروپا در سال 2009 چند روز پس از حضور وی در ضیافت شام ویژه بیلدربرگ اتفاق افتاد، ضیافتی که ظاهراً با هدف بررسی نامزدی وی برای پست مزبور ترتیب داده شده بود. بسیاری از سایر اعضای بیلدربرگ نظیر بیل کلینتون، تونی بلر، و آنگلا مرکل ظاهراً پس از حضور در نشست‌های این گروه از مناصب سیاسی ارشد برخوردار گردیده‌اند. به همین دلیل، فهرست شرکت‌کنندگان بیلدربرگ اغلب به‌خوبی نشان می‌دهد که قدرت در آینده در دست چه کسانی خواهد بود.

گردهمایی کمیته جهانی جنگ در واشنگتن برای تعیین دستورکار «نظم جدید» و «نوآغاز بزرگ» / بیلدربرگ پس از 3 سال وقفه با تمام قوا بازگشت

سایه‌افکنی «نوآغاز بزرگ» شواب بر اجلاس واشنگتن

بیلدربرگ را گهگاه محفلی برای گفتگوهای بی‌حاصل می‌خوانند و گاهی نیز آن را خیال‌پردازی دیوانه‌وار نظریه‌پردازان توطئه قلمداد می‌کنند. اما بیلدربرگ در عالم واقع یک نشست دیپلماتیک معتبر است که سیاستمداران بسیار ارشد از هر دو سوی اقیانوس اطلس از وزیر بازرگانی آمریکا گرفته تا رئیس شورای اروپا در سال جاری در آن شرکت داشتند.

بسیاری آن را یک داووس قدیمی‌تر و کم زرق‌وبرق می‌دانند که هرساله توسط مجمع جهانی اقتصاد ترتیب داده می‌شود. این دو رویداد دارای مشترکاتی هستند: سه معتمد مجمع جهانی اقتصاد در نشست سال جاری بیلدربرگ حضور داشتند و کلاس شواب رئیس خوفناک داووس عضو سابق کمیته رهبری بیلدربرگ است. برنامه «نوآغاز بزرگ» شواب بر اجلاس واشنگتن سایه افکنده و موضوع «اخلال در نظام مالی جهانی» در کانون دستورکار نشست قرار داشت.

گردهمایی کمیته جهانی جنگ در واشنگتن برای تعیین دستورکار «نظم جدید» و «نوآغاز بزرگ» / بیلدربرگ پس از 3 سال وقفه با تمام قوا بازگشت

چه کسانی به بیلدربرگ 2022 دعوت شدند؟

حضار برجسته دنیای سیاست در نشست سال جاری شامل هنری کیسینجر 99 ساله، مارک روته (نخست‌وزیر هلند)، سانا مارین (نخست‌وزیر فنلاند)، چارلز میشل (رئیس شورای اروپا)، و مارگریتس شیناس (معاون کمیسیون اروپا) می‌شدند. گفته شده که ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز سال جاری از طریق ویدئو کنفرانس در نشست حضور داشته است.

حاضرین از دنیای شرکت‌ها نیز شامل آلبرت بورلا (رئیس هیئت‌مدیره و رئیس ارشد اجرایی فایزر)، اما والمسلی (رئیس ارشد اجرایی گلاکسواسمیت‌کلاین)، بن فان بوردن (رئیس ارشد اجرایی شل)، برنارد لونی (رئیس ارشد اجرایی بریتیش پترولیوم)، اریک اشمیت (رئیس ارشد اجرایی و رئیس هیئت‌مدیره سابق گوگل)، یان لی کان (معاون و دانشمند ارشد هوش مصنوعی فیس‌بوک)، کوین اسکات (مدیر ارشد فناوری مایکروسافت)، و خوزه مانوئل باروسو (رئیس هیئت‌مدیره گلدمن ساکس اینترنشنال) می‌شدند.

سایر نام‌های برجسته موجود در فهرست شرکت‌کنندگان عبارت بودند از پادشاه هلند، ینس استولتنبرگ (دبیرکل ناتو)، ویلیام برنز (رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا)، جیک سالیوان (رئیس شورای امنیت ملی آمریکا)، و جرمی فلمینگ (رئیس ستاد ارتباطات دولت انگلیس).

گردهمایی کمیته جهانی جنگ در واشنگتن برای تعیین دستورکار «نظم جدید» و «نوآغاز بزرگ» / بیلدربرگ پس از 3 سال وقفه با تمام قوا بازگشت

گروه بیلدربرگ انتظار دارد که بی‌ثبات جهانی کماکان تداوم یابد

در سال 2019 که بیلدربرگ آخرین بار به صورت حضوری نشست برگزار کرد، جلسه با موضوعات خوش‌بینانه‌ای تحت عنوان «نظم راهبردی باثبات» و «گام بعدی برای اروپا چیست؟» کلید خورد. با این حال، دستورکار نشست امسال بوی هرج‌ومرج و بحران می‌دهد. موضوعِ آشکارا دلهره‌آورِ «بازآرایی‌های ژئوپلیتیکی» در رأس فهرست موضوعات مورد بحث در نشست سال جاری قرار دارد و پس از آن نیز موضوع «چالش‌های ناتو» آمده که بزرگ‌ترینشان به وضوح مسئله اوکراین است. پس از آن نیز موضوعات «چین»، «بازآرایی هند ـ آرام»، «رقابت فناورانه میان چین و آمریکا»، و «روسیه» آمده بودند.

موضوع «تداوم حاکمیت و اقتصاد» نیز به اندازه موضوعات فوق‌الذکر حائز اهمیت بود. ما فقط می‌توانیم حدس بزنیم که این موضوع به چه چیزی اشاره دارد. به عبارت دیگر، تداوم پس از چه چیزی؟ یک همه‌گیری جهانی دیگر و فروپاشی نظم عمومی؟ فروپاشی اقتصادی؟ بالا گرفتن جنگ در اوکراین؟ با اینکه یک نشانه احتمالی را می‌توان در قالب موضوع بعدی («اختلال در نظام مالی جهانی») مشاهده کرد، اما پیام کلی بیلدربرگ به نظر این است که دنیا به این زودی‌ها به وضعیت عادی برنمی‌گردد.

گردهمایی کمیته جهانی جنگ در واشنگتن برای تعیین دستورکار «نظم جدید» و «نوآغاز بزرگ» / بیلدربرگ پس از 3 سال وقفه با تمام قوا بازگشت

تبدیل اجلاس 2022 بیلدربرگ به شورای جنگ اوکراین

نشست واشنگتن بدون شک به منزله یک شورای جنگ بلندپایه است که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و از اعضای کهنه‌کار بیلدربرگ از برجسته‌ترین حاضران در آن به شمار می‌رود. اوکاسانا مارکارووا سفیر اوکراین در واشنگتن و رئیس ارشد اجرایی شرکت نفت و گاز دولتی اوکراین موسوم به نفت و گاز نیز در هتل مجلل ماندارین اورینتال به استولتنبرگ ملحق شده‌اند.

برخی از چهره‌های برجسته از جمله کریستیا فریلند معاون نیمه‌اوکراینی نخست‌وزیر کانادا، کارشناسان امور روسیه و اوکراین از جمله سلست والاندر دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌المللی و نادیا شادلو معاون سابق مشاور امنیت ملی نیز در این نشست حضور داشتند. نادیا شادلو عضو کمیته رهبری بیلدربرگ است.

به احتمال زیاد ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز به صورت ویدئویی در گفتگوها شرکت کرده است. چند روز قبل از برگزاری اجلاس بیلدربرگ، زلنسکی با الکس کارپ نماینده بیلدربرگ و دستگاه اطلاعاتی آمریکا دیدار کرد. الکس کارپ شرکت بدنام پایش و تحلیل داده موسوم به پالانتیر که توسط سازمان سیا تأمین مالی می‌شود را تحت اداره خود دارد.

پالانتیر که توسط پیتر تیل چهره میلیاردر و از خودی‌های گروه بیلدربرگ تأسیس شده است، پذیرفته که از ارتش اوکراین «پشتیبانی دیجیتال» به عمل بیاورد. پیام توییتری معاون نخست‌وزیر آن کشور چنین چیزی را نشان می‌دهد.

فهرست شرکت‌کنندگان را انبوهی از مستشاران نظامی از جمله رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا و همچنین برخی از سردمداران ماشین جنگی واشنگتن تشکیل می‌دهند. یکی از برجسته‌ترینِ آنها جیمز بیکر رئیس اداره ارزیابی اینترنت است.

گردهمایی کمیته جهانی جنگ در واشنگتن برای تعیین دستورکار «نظم جدید» و «نوآغاز بزرگ» / بیلدربرگ پس از 3 سال وقفه با تمام قوا بازگشت

بیلدربرگ به دنبال کنترل بیش از بیش دنیای آنلاین

یک موضوع تأمل‌برانگیز دیگر در قالب بحثی تحت عنوان «دروغ‌پراکنی» مطرح گردید. با توجه به تدابیر کنترلی فزاینده در سطح دنیا در ارتباط با آزادی بیان طی دو سال گذشته، به ویژه در فضای آنلاین، و تلاش دولت بایدن به منظور «ایجاد هماهنگی در جهت مقابله با انتشار اطلاعات غلط در رابطه با امنیت داخلی»، مشارکت چند نماینده برجسته از دنیای فناوری‌های بزرگ در نشست بیلدربرگ حکایت از آن دارد که بیلدربرگ به این نتیجه رسیده که تحقق «تداوم حاکمیت و اقتصاد» به کنترل بیش‌ازپیش دنیای آنلاین بستگی دارد.

بیلدربرگ انتظار دارد سلطه دارویی فایزر ادامه یابد

پس از بحث درباره «امنیت و پایدارپذیری انرژی» که در جریان آن می‌توانیم تصور کنیم مدیران ارشد اجرایی شل و بریتیش پترولیوم نقش برجسته‌ای ایفا کردند، موضوعی تحت عنوان «سلامت در دوران پساهمه‌گیری» مطرح گردید. در شرایطی که واکسن کووید-19 فایزر اخیراً به سودآورترین داروی تاریخ تبدیل شده است، حضور رئیس ارشد اجرایی فایزر در نشست سال جاری را می‌توان نشانه‌ای دانست دال بر اینکه بیلدربرگ انتظار دارد سلطه دارویی این شرکت ادامه یابد.

گردهمایی کمیته جهانی جنگ در واشنگتن برای تعیین دستورکار «نظم جدید» و «نوآغاز بزرگ» / بیلدربرگ پس از 3 سال وقفه با تمام قوا بازگشت

ارتباط تنگاتنگ بیلدربرگ با جامعه اطلاعاتی آمریکا و اروپا

بیلدربرگ به‌واسطه ارتباطاتش با جامعه اطلاعاتی دو سوی اقیانوس اطلس چندان در معرض پوشش رسانه‌ای قرار نمی‌گیرد. این گروه که در اواسط دهه 50 در قالب پروژه مشترک دستگاه اطلاعاتی انگلیس و آمریکا تشکیل شد، به‌قدری محتاطانه رفتار می‌کند که مطبوعات دنیا از تلاش به منظور سر درآوردن از کار آن چشم‌پوشی کرده‌اند.

ترکیب حاضران در نشست سال جاری و در رأس آنها ویلیام برنز رئیس سازمان سیا بازتاب‌دهنده آن ریشه‌هاست. برنز سفیر سابق آمریکا در روسیه است و چند ماه قبل از آنکه جو بایدن او را بعنوان رئیس سازمان سیا منصوب کند، به عضویت کمیته رهبری بیلدربرگ درآمده بود. او سپس محتاطانه از کمیته رهبری استعفا داد.

چهار رئیس اطلاعاتی فعال دیگر نیز در نشست حضور داشتند: رئیس ستاد ارتباطات دولت انگلیس؛ رئیس آژانس اطلاعات بیرونی فرانسه؛ رئیس آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت آمریکا؛ و جیک سالیوان مشاور شورای امنیت ملی بایدن. رؤسای سابق سازمان‌های جاسوسی که در نشست حضور داشتند، عبارتند از دیوید پترائوس (سیا) و سر جان ساورز (ام‌آی 6) که اکنون عضو هیئت‌مدیره بیلدربرگ و بریتیش پترولیوم است.

گردهمایی کمیته جهانی جنگ در واشنگتن برای تعیین دستورکار «نظم جدید» و «نوآغاز بزرگ» / بیلدربرگ پس از 3 سال وقفه با تمام قوا بازگشت

اهمیت هوش مصنوعی برای پدرخوانده بیلدربرگ

هنری کیسینجر مرشد و مشاور کلاوس شواب نیز از حاضران در نشست است. نکته شگفت‌انگیز اینکه، کیسینجرِ 99 ساله از سال 1957 در نشست‌های بیلدربرگ حاضر بوده است.

این شاهزاده عرصه سیاست واقعی از دیرباز پدرخوانده ایدئولوژیکی بیلدربرگ بوده است. او به‌تازگی کتاب «عصر هوش مصنوعی» را با همکاری اریک اشمیت عضو کمیته رهبری بیلدربرگ و رئیس سابق گوگل به رشته تحریر درآورد و نشست سال جاری در واشنگتن به وضوح میزبان چهره‌های درخشان حوزه هوش مصنوعی نظیریان لی کان از فیس‌بوک و دمیس هاسابیس از دیپ‌مایند بود.

بیلدربرگ می‌داند که صرف‌نظر از چگونگی رقم خوردن بازآرایی‌های جهانی و نوآغاز نظام مالی جهانی، این فناوری‌های بزرگ هستند که دنیا را شکل خواهند داد. فرقی نمی‌کند که کدام میلیاردر در نهایت نرم‌افزار اداره دنیا را طراحی می‌کند، بیلدربرگ کاملاً خاطرجمع است که کنترل این نرم‌افزار را در دست دارد.

سایر موضوعات مورد بررسی (یا حداقل آنهایی که به ما درباره‌اش گفتند) شامل بحث درباره «چندپارگی جوامع دموکراتیک» و «تجارت و جهانی‌زدایی» می‌شدند. نشست ظاهراً با بحث و گفتگو درباره اوکراین پایان یافت. مطمئناً در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد خروجی نهایی و تصمیمات این اجلاس در عرصه جهانی به ویژه اوکراین و اقتصاد دنیا خواهیم بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان