یک کتاب اثربخش

پدرِ پولدار، پدرِ بی‌پول

یکی از راه‌های موفقیت مالی و کسب ثروت کنترل مالی است. رابرت کیوساکی به ما نشان میدهد که چگونه کنترل مالی زندگی خود را بر عهده بگیریم.

پدرِ پولدار، پدرِ بی‌پول / معرفی یک کتاب اثربخش
فرادید؛ کتاب پدر پولدار پدر بی پول، اثری نوشته‌ی رابرت تی کی یوساکی است که اولین بار در سال 1997 منتشر شد. کی یوساکی در این کتاب که فروشی بیش از 36 میلیون نسخه داشته، داستان دو پدر خود را نقل می‌کند: پدر واقعی اش، که او را «پدر بی پول» می‌نامد، و پدر بهترین دوستش که به راهنما و «پدر پولدار» او تبدیل شد.

یکی از این مردان، تحصیل کرده بود و تمام عمر خود را به عنوان یک کارمند گذرانده بود، در حالی که دیگری، از تجارب خود در زندگی درس آموخته بود و مسیر کارآفرینی را طی می‌کرد؛ مسیری که او را به یکی از ثروتمندترین مردان در هاوایی تبدیل کرد. کی یوساکی در کتاب کتاب پدر پولدار پدر بی پول به ما نشان می‌دهد که چگونه این دو مرد با نگرش کاملا متفاوت خود نسبت به پول، سرمایه گذاری و تجارت، به شیوه‌ی تفکر او به پول شکل دادند.

این کتاب سبک خودزندگی نامه را با توصیه‌های شخصی ترکیب می‌کند تا مراحل رسیدن به ثروت و استقلال مالی را شرح دهد. نویسنده بر این باور است که در این کتاب پرفروش مجله نیویورک تایمز، نکاتی را می‌آموزد که هرگز در جامعه نیاموخته ایم. از نظر او، آنچه طبقه بالاتر به فرزندان شان منتقل می‌کنند، دانش ضروری برای کسب ثروت یعنی «ثروتمند ماندن» است. کیوساکی ماجرای دوران سرمایه گذاری فوق العاده موفق و بازنشستگی زودرس خودش در 47 سالگی را برای تأیید ادعاهایش تعریف می‌کند.

ده نکته طلایی

پدرِ پولدار، پدرِ بی‌پول / معرفی یک کتاب اثربخش
1. یاد بگیرید که بیشتر گوش کنید بیشتر گوش کنید تا بیشتر یاد بگیرید.

2. اول برای خودت هزینه کن؛ و هر ماه یک مقدار پول (مثلا 200 هزار تومان) بزارید کنار و این پول رو برای پیشرفت خودتون هزینه کنید. کلاس برید، کتاب بخرید و...

3. اجناس لوکس و غیر کاربردی رو بزار آخر. به دنبال شوآف نباشید. بر اساس درآمدتون خرج کنید. اگر ماهی 3 تومن درآمد داری، با قسط و بدهکاری نرو آیفون بخر، چون این بدهکاری‌ها باعث میشه نتونید توی زندگی ریسک کنید.

4. تا جایی که می‌تونی هزینه‌ها رو کم کن. یکی از دلایلی که میگیم حساب و کتاب کنید، همین هست که بتونید هزینه‌های اضافی رو بشناسید و کمشون کنید.

5. مدام فرصت‌های سرمایه گذاری رو بررسی کن حتی اگر نتونی از یک فرصت خوب سرمایه گذاری استفاده کنی، می‌تونی اطلاعاتش رو به یک فردی که میتونه استفاده کنه بفروشی.

6. برای آموختن کار کن، توی هر حوزه‌ای که کار می‌کنی سعی هر روز یک مقدار به اطلاعات اضافه کنی و یک چیز جدید یاد بگیری.

7. احساسات خودت رو کنترل کن. لطفا بر اساس احساسات خودتون کاری رو شروع نکنید یا هزینه‌ای رو روی دست خودتون نذارید.

8. مدام در حال یادگیری باشید. شما به اون چیزی تبدیل میشید که در موردش میخونید و اطلاعات کسب می‌کنید.

9. در حوزه‌های مختلف سرمایه گذاری کنید. چند حوزه رو یاد بگیرید و در چند حوزه سرمایه گذاری کنید؛ هیچ وقت از یک راه درآمد به ثروت نمی‌رسید.

10. اطراف خودتون رو با افراد باهوش پر کنید. اینکه با چه افرادی در روز سر و کله می‌زنید، موضوع خیلی مهمی هست؛ پس سعی کنید با افرادی معاشرت کنید که بر روی شما تاثیر مثبت می‌گذارند.

کنترل مالی

پدرِ پولدار، پدرِ بی‌پول / معرفی یک کتاب اثربخش
یکی از راه‌های موفقیت مالی و کسب ثروت کنترل مالی است. در این کتاب رابرت کیوساکی به ما نشان می‌دهد که چگونه کنترل مالی زندگی خود را بر عهده بگیریم.

از نظر والدین بسیاری از ایده‌هایی که در این کتاب عنوان شده عجیب بنظر می‌رسد اگر شما فرزندانتان را ملزم به این کنید که کارمند شود در واقع آن‌ها را مجبور کرده اید که بیشتر از آنچه که سهمشان است را به عنوان مالیات به جیب دولت بریزد و منتظر حقوق ناچیز بازنشستگی خودبماند و یا حتی انتظار آن را هم نکشد.
 
اگر بخواهیم رو راست باشیم در واقع خانواده‌ها چند ماه از سال کاری خود را کار میکند که فقط بتوانند مالیات خود را بپردازند؛ پس ما باید آموزش‌های متفاوت و جدیدی را به فرزندانمان بیاموزیم و با معلومات و دانش کارآمد جلو برویم شاید این هم ایده بدی نباشد که به آن‌ها بگوییم در کنار کارمند بودن یک کاری را هم خودش شروع کند و سرمایه گذاری خودش را انجام دهد.

شمایی که تصمیم به خواندن این کتاب گرفته اید ممکن است که از لحاظ شغلی شرایط مناسبی نداشته باشد و شغلتان جز شغل‌های با ارزش اجتماعی پایین باشد، اما نکته مهم این است که شما حتی می‌توانید به خودتان نیز آموزش دهید و به دیگران نیز یاد بدهید که اوضاع مالی خودشان را کنترل و محافظت کنند این نکته‌ی مهم را فراموش نکنید که ما با روند هوش مالی میتوانیم مشکلاتمان را برطرف کنیم.

همه ما در حال نظاره کردن پیشرفت تکنولوژی و علم هستیم و میبینیم که به چه سرعتی همه چیز در حال تغییر و تحول است و هیچ کسی جام جهان نمایی ندارد که او را حفظ کند. آیا شما می‌دانید که چه اتفاقی قرار است در آینده بی افتد؟ ما در مقابل آینده دو راه بیشتر پیش رو نداریم یا آنکه محتاطانه و مانند بسیاری از افراد به جلو قدم برداریم و یا اینکه با افزایش نبوغ مالی خود و کسب آموزش‌های لازم هوشمندانه به استقبال آینده برویم.

بخش‌هایی از کتاب

پدرِ پولدار، پدرِ بی‌پول / معرفی یک کتاب اثربخش«من دو پدر داشتم که یکی پولدار بود و دیگری بی پول. یکی از آن‌ها تحصیلات عالیه داشت و بسیار با هوش بود وی دارای مدرک دکترا بود و 4 سال دوره‌ی لیسانس را ظرف مدت کمتر از دو سال طی کرده بود. وی سپس برای تکمیل تحصیلاتش به دانشگاه‌های استنفورد شیکاگو و نورث وسترن رفته بود و تمامی دوره‌ی تحصیلش را با بورسیه گذرانده بود.
 
پدر دیگرم حتی کلاس هشتم را هم تمام نکرده بود. هر دوی این مردان در زمینه‌ی شغلی خودشان که تمام زندگی شان را صرف آن کردند بسیار موفق عمل کردند. هر دوی آن‌ها هم درآمد قابل توجهی داشتند.»

«با این همه یکی از آن‌ها از نظر مالی تمام عمر درگیر مشکلات بود. دیگر هم یکی از ثروتمندترین مردان هاوایی شد. یکی از آن‌ها وقتی فوت کرد ده‌ها میلیون دلار برای خانواده اش و کلیسایی که برای اجرای مراسم مذهبی به آن می‌رفت و موسسات خیریه به جای گذاشت. دیگری هم کلی قبض و صورت حساب به ارث گذاشت که باید پرداخت می‌شدند. هر دوی این مرد‌ها قوی، کاری، دانا و تاثیرگذار بودند. هر دوی آن‌ها به من مشاوره می‌دادند، اما موضوع مشورت شان یکی نبود. هر دوی آن‌ها قویا به آموزش اعتقاد داشتند، اما منظورشان از آموزش یکی نبود. اگر قرار بود فقط یکی از این دو پدرم باشد باید توصیه هایش را یا قبول می‌کردم یا رد. با وجود دارا بودن دو پدر از این بخت برخوردار بودم که دیدگاه‌های متفاوت یک پدر پولدار و یک پدر بی پول را با هم مقایسه کنم.»

درباره نویسنده

پدرِ پولدار، پدرِ بی‌پول / معرفی یک کتاب اثربخش
رابرت تی کی یوساکی، زاده‌ی 8 آپریل 1947، تاجر و نویسنده‌ای آمریکایی است. کی یوساکی، بنیان گذار شرکت «پدر پولدار» است. این شرکت، یک نهاد آموزشی خصوصی است که درس‌های مربوط به مدیریت مالی و تجارت را از طریق ویدیو و کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

رابرت کیوساکی یک اقتصاددان پیشرو و صاحب تئوری‌های نوآورانه اقتصادی در دنیاست. وی با نوشتن تفکرات ناب و دست اول اقتصادی در کتاب پدر پولدار، پدر بی پول تمامی علاقه‌مندان به مباحث اقتصادی و مالی را مبهوت خود کرده است. میلیون‌ها نفر با پیروی از نظرات خلاقانه رابرت کیوساکی توانسته اند به موفقیت‌های مالی و اجتماعی خیره کننده‌ای در جهان دست یابند.
 
از جمله ویژگی‌های بارز تفکرات و نظریات کیوساکی میتوان به کاربردی بودن آن‌ها و ارتباط فوق العاده این نظریات با زندگی واقعی افراد جامعه نام برد. شاخص‌های متعدد رابرت کیوساکی و کتاب‌های پر فروش وی توانسته است تحسین افرادی، چون آنتی رابیز و دونالد ترامپ را برانگیزد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان