ساعت کاری بازار متشکل ارزی کشور افزایش یافت

خروج دلار از کانال هفتگی

دنیای اقتصاد : در حالی که نرخ شاخص ارزی طی ۷ روز بازه قیمتی ۳۱ هزار و ۷۰۰ تا ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومانی نوسان می‌کرد، روز گذشته با خروج از بازه مذکور به سطوح قیمتی اولیه کانال ۳۲ هزار تومانی وارد شد

دیروز چهارشنبه اول تیر ماه روند قیمتی دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران افزایشی بود. با عبور نرخ دلار از نوسانات چشمگیر دهه سوم خرداد ماه قیمت این ارز در یک بازه هفت روزه به تعادل نسبی رسید. در تعادل نسبی مذکور قیمت اسکناس آمریکایی در حدفاصل کف 31 هزار و 700 تا سقف 31 هزار و 900 تومانی به نوسان پرداخت. اما با شروع معاملات بازار تهران در روز چهارشنبه روند قیمت دلار افزایشی شد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در نخستین معاملات روز گذشته با حدود 250تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم 32 هزار تومان فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه معاملات بازار در روز گذشته روند قیمت دلار مجددا شاهد نوسانات افزایشی بود به صورتی که در حوالی ظهر روز گذشته قیمت این ارز به رقم 32 هزار و 100 تومان رسید. کارشناسان ارزی عوامل گوناگونی را به عنوان دلایل خروج نرخ دلار از هفته ثبات مطرح می‌کنند. از جمله مهم‌ترین این دلایل می‌توان به انتظارات تورمی و مراودات سیاست خارجی کشور اشاره کرد. روز گذشته مرکز آمار کشور نرخ تورم نقطه به نقطه را در پایان خرداد ماه رقم 5/ 52 درصد اعلام کرد. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز با توجه به افزایش قابل توجه نرخ تورم، تعدیل نرخ دلار آنچنان دور از ذهن نبوده و این ارز در راستای همراهی با نرخ تورم پتانسیل افزایش قیمت‌های بیشتر را نیز دارد. طبق محاسبات به عمل آمده نرخ رشد شاخص ارزی در بازه یک ساله حدود 5/ 32 درصد ثبت شده است. البته برخی دیگر از کارشناسان ارزی بازار تهران بر این باورند که از بین رفتن انتظارات مثبت نسبت به نتیجه مذاکرات هسته‌ای وین همچنان در رشد قیمت دلار موثر است. این افراد از بین رفتن انتظارات سیاسی مثبت را از دیگر دلایل خروج دلار از ثبات هفتگی می‌دانند.

 این در حالی است که روز گذشته، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از سفر روز 22 و 23 ژوئن وزیر خارجه این کشور به تهران خبر داد. زاخارووا گفت: انتظار می‌رود در این سفر وزیران خارجه ایران و روسیه درباره تعدادی از موضوعات بین‌المللی مهم از جمله وضعیت برجام، وضعیت در اوکراین، سوریه و افغانستان گفت‌وگو کنند. روز گذشته نرخ ارز در سامانه‌های رسمی نیز افزایشی بود. در سامانه بازار متشکل قیمت هر برگ اسکناس دلار نسبت به نرخ روز سه‌شنبه حدود 58تومان افزایش داشت و به رقم 27 هزار و 833تومان رسید. به عقیده برخی کارشناسان ارزی تداوم یافتن روند افزایشی نرخ دلار بازار متشکل می‌تواند ناشی از تلاش بازار‌ساز در جهت کاهش شکاف قیمتی میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی بازار است. از سوی دیگر در راستای سیاست‌های تسهیل‌گرانه معاملات ارزی روز چهارشنبه روابط عمومی سامانه بازار متشکل ارزی در اطلاعیه‌ای به کارگزاران ارزی از افزایش ساعات کاری این سامانه سخن گفت. بر اساس اطلاعیه جدید، معاملات در سامانه بازار متشکل ارزی کشور تا اطلاع ثانوی‌ در تمامی روز‌های هفته اعم از پنجشنبه و جمعه تا ساعت 18 قابل انجام است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان