مراقبت از پوست در ماه‌های سرد سال (۱)

لایه‌برداری‌های مکرر پوست نیز باعث خشکی، پوسته‌ پوسته شدن و قرمزی پوست می‌شود و تنها راه‌حل این است که کمتر این کار را انجام دهید.

مراقبت از پوست در ماه‌های سرد سال (1)

اعظم اسلامی مجد

کم‌آبی بدن گاهی اوقات آنقدر شدت می‌گیرد که باعث خشکی پوست می‌شود. عوامل مختلفی از قبیل محیط، آب و هوا، شرایط فیزیکی و شیوه زندگی موجب خشکی پوست می‌شوند. برخی از این عوامل به راحتی برطرف می‌شوند؛ فقط به کمی تلاش نیاز است تا از عواملی که پوست را خشک و آسیب‌پذیر می‌کنند، جلوگیری شود.

بدن هیچ‌گاه نباید دچار کم آبی شود و روزانه باید دست‌کم هشت لیوان آب بنوشید. به این ترتیب برخی مشکلات پوستی، مثل آکنه، نیز کمتر شما را آزار خواهد داد. شرایط آب و هوایی غیرطبیعی، سردکننده‌ها و گرم‌کننده‌های هوا در محیط کار و خانه موجب خشکی هوا و کاهش میزان رطوبت آن می‌شوند و در نتیجه رطوبت بدن نیز کاهش می‌یابد.

برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید از دستگاه بخور یا هر وسیله دیگری برای مرطوب کردن هوای محیط استفاده کنید. لایه‌برداری‌های مکرر پوست نیز باعث خشکی، پوسته‌ پوسته شدن و قرمزی پوست می‌شود و تنها راه‌حل این است که کمتر این کار را انجام دهید. استفاده زیاد از برخی داروهای خاص مثل هیدروکینون به التهاب بیشتر پوست می‌انجامد. رتین A و پیروکسید بنزوئیل نیز موجب خشکی و قرمزی پوست می‌شوند.

بنابراین سعی کنید مصرف این دارو را به سه یا دو روز در هفته کاهش دهید. استفاده از پودرهای خیلی خشک نیز خشکی پوست را شدت می‌دهند. برخی بیماری‌ها مثل آنفلوآنزا و سرطان باعث کم آبی بیش از حد بدن می‌شوند. شیمی درمانی نیز باعث خشکی پوست می‌شود. بهترین کار در این گونه موارد نوشیدن آب و مایعات به مقدار فراوان است.

مسافرت با هواپیما نیز موجب کم‌آبی بدن می‌شود، زیرا هوای داخل هواپیما معمولا خشک است. حتما قبل از مسافرت هوایی از مرطوب‌کننده مناسب برای پوست‌تان استفاده کنید. آلودگی نیز نقش مهمی در کم آبی بدن دارد. نوشیدن الکل زیاد هم به خشکی پوست دامن می‌زند. علاوه بر الکل، سیگار نیز همین کار را انجام می‌دهد.

بنابراین برای آنکه پوست مرطوب‌تری داشته باشید، سیگار نکشید و از مصرف الکل نیز خودداری کنید. کلیه نوشیدنی‌های حاوی سدیم (مثل برخی نوشابه‌ها) نیز به خاطر داشتن خاصیت اسیدی موجب خشکی پوست می‌شوند. در عوض، یک خواب خوب و آرام‌بخش به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. هر فرد حدودا به هشت ساعت خواب شبانه نیاز دارد تا بدنش بهترین عملکرد را داشته باشد، قند سفید، غذاهایی که ارزش غذایی کمی دارند، غذاهای سرخ‌کردنی و چیپس سیب‌زمینی نیز به کم‌ آب شدن بدن کمک می‌کنند.

استفاده از ماسک‌های نرم و مرطوب کننده پوست می‌توانند تا حدی خشکی پوست را کاهش دهند. به هنگام خروج از خانه، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه نیز کمک زیادی به داشتن پوستی شاداب و مرطوب می‌کند. موز و پرتقال میوه‌هایی هستند که علاوه بر انرژی‌زا بودن، برای پوست نیز مفید هستند.

برخی افراد پوست‌های بسیار خشک و آسیب‌پذیری دارند. این افراد در ماه‌های سرد سال، بیشتر عذاب می‌کشند و پوست نواحی صورت، دست‌ها و پاها (معمولا مچ پا و زانو) در آنها بسیار خشک می‌شود...

برای خواندن بخش دوم- مراقبت از پوست در ماه‌های سرد سال- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- مراقبت از پوست در ماه‌های سرد سال- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان