پروژه‌های بزرگ سیما به کجا رسیدند؟

تکلیف چهار سریال مهم تلویزیون

دنیای اقتصاد : تلویزیون بعد از شکست‌های متعدد سریال‌های کم‌مخاطبش، در آستانه یک ری‌برندینگ قرار دارد

سلمان فارسی

این سریال به کارگردانی داوود میرباقری از تولیدات مرکز سیمافیلم است که با نمایش ایران دوره ساسانی، بیزانس و حجاز، به زندگی، زمانه و مهاجرت سلمان فارسی یار ایرانی پیامبر اسلام می‌پردازد. بنابر پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته فیلم‌برداری سریال سلمان فارسی حدودا پنج سال طول می‌کشد و بازیگران ایرانی و خارجی از کشورهای یونان، مراکش و تونس در آن بازی کرده‌اند. داوود میرباقری به همراه عوامل سریال سلمان فارسی پس از شاهرود، جلفا، شهرک سینمایی نور قم، سواحل مازندران و جزیره قشم، اکنون در شهرک غزالی مستقر شده ‌است و به مسیر فیلمبرداری خود ادامه می‌دهد. فیلمبرداری این سریال از زمستان سال 1399 در کویر شهداد کرمان و جزیره قشم آغاز شده بود که شیوع ویروس کرونا، چهار ماهی فیلمبرداری را متوقف کرد.  تعداد بازیگران این سریال همانند آثار قبلی میرباقری متعدد است و 1500 شخصیت در سریال حضور دارند. علیرضا شجاع نوری، فرهاد اصلانی، داریوش فرهنگ، محمدرضا هدایتی، مجید مظفری، احترام برومند، علی دهکردی، چنگیز جلیلوند، سیامک اطلسی، امین شیردره، مهدی فقیه، هشام رستم و... بخشی از بازیگران این سریال هستند.

موسی کلیم‌الله

در حال حاضر سریال حضرت موسی(ع) که با نام موسی کلیم‌الله هم شناخته می‌شود، مراحل پیش‌تولید و انتخاب بازیگر را سپری می‌کند. فیلمنامه این اثر را مرحوم فرج‌الله سلحشور نوشته و ابتدا قرار بود جمال شورجه آن را کارگردانی کند اما به دلیل بیماری، کارگردانی این اثر فاخر بر عهده ابراهیم حاتمی‌کیا قرار گرفت. از یک سال و نیم گذشته ابراهیم حاتمی‌کیا بازنویسی فیلمنامه سریال موسی(ع) را آغاز کرده و تاکنون 30 قسمت از این سریال بیش از 60قسمتی به طور کامل بازنویسی شده است. بیان وحدت بین ادیان الهی، هدف اصلی فیلمنامه است که می‌تواند جهان را به‌ سمت توحید پیش ببرد. قصه از قبل تولد حضرت موسی(ع) و از زمان رحلت یوسف پیامبر(ع) شروع می‌شود. جدیدترین خبر درباره این سریال این است که تهیه‌کننده سریال حضرت موسی(ع) در میانه مراحل پیش‌تولید تغییر کرد. در حالی که پیش از این تهیه‌کنندگی سریال برعهده سیداحمد میرعلایی بود، در ادامه کار به سید‌محمود رضوی سپرده شد.

طلاق

سریال طلاق به کارگردانی ابوالقاسم طالبی جزو آثار الف تلویزیون است که در مرکز سیمافیلم تهیه می‌شود. ابوالقاسم طالبی کارگردان سریال ‌ای «به کجا چنین شتابان» و «بازگشت پرستوها» قصه‌ای در‌هم‌‌تنیده‌شده را طراحی کرده و به نگارش درآورده که به مسائل اجتماعی می‌پردازد و در دل قصه‌ها نگاهی به مفاسد اقتصادی نیز شده است. داستان سریال وارد زندگی اختلاسگرها می‌شود و به موضوع آقازاده‌ها هم سرک می‌کشد.  خلاف آنچه از عنوان طلاق در ذهن متبادر می‌شود، این سریال به مسائل خانوادگی نمی‌پردازد و موضوع داستان درباره مسائل اجتماعی بحث‌برانگیز و یک درام سیاسی است که به مفاسد اقتصادی می‌پردازد. تهیه‌کننده و کارگردان سریال طلاق ترجیح داد از سوژه و داستان صحبت نکند. از بازیگران این سریال می‌توان به مجید واشقانی، علیرام نورایی، جعفر دهقان، محمدرضا رهبری، مهرداد ضیایی، حمیدرضا هدایتی، حمید گودرزی، شهرام عبدلی، سروش طاهری و ... اشاره کرد.

«جشن سربرون»

سریال 45‌قسمتی جشن سربرون به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی ساخته شده است. این مجموعه تاریخی به سفارش سیمافیلم تولید شده و به روایت دوران قبل از مشروطه می‌پردازد. تصویربرداری این اثر از مهر 98 در منطقه شهریار شروع شد و دی‌ماه سال گذشته در شهرک غزالی به پایان رسید. عوامل این سریال، این روزها مشغول کارهای پس از تولید شامل صداگذاری، موسیقی، جلوه‌های ویژه و تصحیح رنگ هستند. حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، فرخ نعمتی، قاسم زارع، میرطاهر مظلومی و رامین ناصرنصیر از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند. در حال حاضر تدوین تمام قسمت‌ها به پایان رسیده؛ اما هنوز زمان پخش این سریال اعلام نشده است. این سریال پنج بخش دارد که شرایط و فضای ایران را در زمان مشروطه و به قدرت رسیدن رضاخان نشان می‌دهد و به مرور وارد سال 1320 و رخدادهای تاریخی آن دوره می‌شود. داستان جشن سربرون این‌چنین است: بهادر کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه سرخو رقابت و مخالفتی دیرینه دارد. مدتی است آتش کینه‌ها خاموش شده است تا اینکه سرخو با اعتماد‌به‌نفس به خواستگاری دختری زیبا و کم‌سن‌و‌سال بهادر جهان‌پسند می‌آید. غافل از اینکه قرار است مدتی بعد جهان‌پسند به عقد پسرعمویش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت می‌کند. زخم‌های کهنه سر باز می‌کنند. هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت می‌کنند. درگیری ابعاد بزرگتری می‌یابد و بهادر تلاش بزرگی را آغاز می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان