الزامات تربیتی و رفتاری در ۱۸ ماهگی کودک

شعرهای مورد علاقه کودک را با همدیگر بخوانید و با هم در حین خواندن شعرها، دست‌ها و بدن خود را حرکت دهید و به عکس‌العمل کودک خود نگاه کنید.

الزامات تربیتی و رفتاری در 18 ماهگی کودک

د‌کتر ریحانه برکتین - متخصص نوزاد‌ان و کود‌کان

 

تحریریه زندگی آنلاین : شعرهای مورد علاقه کودک را با همدیگر بخوانید و با هم در حین خواندن شعرها، دست‌ها و بدن خود را حرکت دهید و به عکس‌العمل کودک خود نگاه کنید.

 فعالیت‌های هنری مثل نقاشی برای کودکان جذاب و سرگرم کننده هستند. برای این کار از مداد رنگی‌های غیر سرب‌دار استفاده کنید و آنها را همراه با کاغذ در اختیار کودک‌تان قرار دهید. در برخی موارد کودکان ماژیک‌های رنگ روشن و براق را بیشتر دوست دارند و یا آنها برایشان جذاب‌تر و هیجان‌انگیز‌تر خواهد بود. اجازه دهید کودک با مداد‌ها یا ماژیک‌های رنگی‌رنگی روی کاغذ‌ها خط‌خطی کند.

 تظاهر به بازی با کودکان نوپا در این سن سرگرم‌کننده‌تر می‌شود، او را تشویق کنید تا فعالیت‌های روزانه‌اش مثل رفتن به رختخواب، جست و خیز کردن، خوردن و پریدن را با یک اسباب‌بازی پارچه‌ای یا با یک عروسک مورد علاقه خود تکرار کند. در واقع عروسک خود را در فعالیت‌های روزانه شریک نماید.

 کودکان در این سنین علاقه دارند اشیا را در هر حفره یا سوراخی که می‌بینند قرار دهند. برای این کار از پازل‌های ساده با تکه‌های بزرگ استفاده کنید یا کلید‌های اسباب‌بازی را در اختیار کودک‌تان قرار دهید تا آن را به داخل جاکلیدی ببرد یا بازی‌های مشابه این که برای کودک شما بسیار سرگرم‌کننده است را با او برنامه‌ریزی نمایید.

بیشتربخوانید:

10روش برای اینکه عزت نفس دختر نوجوان تان را بالا ببرید

نسخه‌ تــقــویت اعتماد بــه نـفس کودکان ( بخش اول )

نسخه‌ تــقــویت اعتماد بــه نـفس کودکان ( قسمت دوم )

 با کودک‌تان این «چیه» را انجام دهید. برای این بازی به لباس‌ها و اسباب‌بازی‌ها، تصاویر و عکس‌های اشیا و یا حتی اعضای بدن کودک خود اشاره کنید و از او بپرسید این چیه. اگر کودک‌تان نتوانست پاسخ سوال را بدهد، شما به او اسم آن شیء یا عضو مورد نظر را بگویید و سپس از او بخواهید آن را تکرار کند.

 کودک نوپای شما جست و خیز و فعالیت را دوست دارد. او را برای سوار شدن در اسباب‌بازی‌ها مثل سرسره و یا تاب به پارک ببرید، اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از برخی از اسباب‌بازی‌ها مانند چرخ و فلک، کودک‌تان در بغل شما باشد و کمربند ایمنی بسته شود.

 یکی از اسباب‌بازی‌های مورد علاقه کودک‌تان را در سبد لباس‌ها، به طوری که در دسترس و یا در دید او باشد، قرار دهید. منتظر باشید تا او اسباب‌بازی خود را ببیند و آن را از شما درخواست کند. این یکی از راه‌هایی است که بتوانید با کودک خود ارتباط برقرار کنید. سپس به درخواست او پاسخ مثبت بدهید.

 یک تشت پلاستیکی را پر از آرد گندم و یا آرد ذرت بکنید. وسایل آشپزخانه مانند قاشق، فنجان‌های اندازه‌گیری، قیف، ظروف پلاستیکی و یا آبکش‌های کوچک را قرار دهید. کودک شما می‌تواند با این وسایل پر کردن و خالی کردن را یاد بگیرد. همچنین اشیا با جنس‌های مختلف و بافت‌های متفاوت را لمس می‌کند و یاد بگیرد که چگونه می‌توان از بعضی اشیا به عنوان ابزار استفاده کرد. چشیدن احتمالی آرد نیز برای او خطرناک نخواهد بود.

 کودک شما نیاز به داشتن برنامه روزانه منظم دارد. در مورد کاری که انجام می‌دهید و کاری که قرار است برایش انجام دهید، با او صحبت کنید. برای فعالیت داشتن و برای آرام بودن به او زمان بدهید.

 کمک کنید کودک‌تان احساسات مختلف را یاد بگیرد. مقابل آینه شکلک خوشحال بودن، ناراحت بودن و عصبانی بودن را در بیاورید، این کار سرگرمی خوبی نیز خواهد بود.

بیشتربخوانید:

فواید گِل بازی برای کودکان

پارک رفتن؛ نیاز مهم کودک

بازی‌های فکری خانوادگی برای روز‌های کرونایی در خانه + تصاویر

 وانمود کنید با حیوانات پارچه‌ای یا عروسک‌ها، یک مهمانی گرفته‌اید. می‌توانید عکس‌های یک مجله را بریده و به عنوان هدیه استفاده کنید. یک کیک الکی آماده کرده و آواز تولدت مبارک را بخوانید.

  کودک شما به کمک در کارهای خانه علاقه دارد. به او وظایف کوچکی بدهید و به او بفهمانید دیگر بزرگ شده است. حالا می‌تواند میز را تمیز کند، اسباب‌بازی‌هایش را جمع کند و یا در جارو زدن کمک نماید.

 زمان‌های داستان‌خوانی خصوصا قبل از چرت زدن و وقت خواب روش مناسبی برای آرام کردن کودک قبل از خواب است. کودک‌تان کتابی را که دوست دارد انتخاب کند. در ورق زدن کمک کند و خودش ورق بزند. کمک کنید تصاویری را که می‌بیند، نام ببرد.

 کودک شما به زمان زیادی برای حرکت و ورزش نیاز دارد. به پیاده‌روی، زمین بازی و یا به مرکز خرید بروید.

 با کودک خود حرکات ورزشی انجام دهید. از وسایل ساده مثل یک لوله بلند پلاستیکی برای طبل زدن و یا یک ظرف لاستیکی پر شده با برنج و لوبیا به عنوان جغجغه استفاده کنید.

 برای بازی او با کودکان دیگر وقت تنظیم کنید. هنوز کودک شما نمی‌فهمد چطور چیزی را شریک شود، بنابراین مطمئن شوید مقدار کافی اسباب‌بازی وجود دارد. کنار او بمانید و او را کمک کنید تا یاد بگیرد چطور با کودکان دیگر در آرامش بازی کند.

برگرفته از سایت وزارت بهداشت

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان