راهکارهای رفع چربی شکمی

این روز‌ها داشتن اندامی متناسب و عاری از چربی‌های اضافی دغدغه بسیاری ازافراد در سراسر دنیاست. یکی از قسمت‌هایی که در بدن محل اصلی تجمع چربی هاست ناحیه شکم و پهلو است.

راهکارهای رفع چربی شکمی

به وجود آمدن چربی شکمی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و از بین بردن آن نیاز به روش‌های درست و رژیم غذایی مناسب دارد، اما بهتر است بدانید که برای از بین بردن آن نباید به دنبال معجزه بود و قطعا نیاز است که برای نابودی آن تلاش کرد. سایز استانداردی که برای دور شکم در نظر گرفته می‌شود برای آقایان دور شکم 102 سانت (40 اینچ) و برای خانم‌ها 88 سانتی متر (35 اینچ) نرمال است و بیشتر از این ممکن است نشان دهنده چاقی در این ناحیه باشد.

چند نوع چربی شکمی داریم؟

بطور کلی چربی شکمی به سه دسته چربی زیر جلدی، چربی عضلانی و چربی احشایی دسته بندی می‌شوند که چربی شکمی معروف که به اصلاح گفته می‌شود فرد شکم دارد همان چربی احشایی است.

روش‌ها و راهکار‌های موثر برای کاهش چربی شکمی

برای رفع چربی‌های ناحیه شکمی روش‌های مختلفی وجود دارد، ولی باید توجه داشت که برای از بین بردن آن‌ها نیاز به گرسنگی شدید یا ورزش‌های بسیار سنگین نیست، بلکه باید روشی درست را به بهترین شکل انجام داد، چراکه خیلی از افراد هستند که رژیم‌های سختی می‌گیرند، مدام ورزش می‌کنند، ولی نتیجه مطلوبی نمی‌گیرند.

بیشتربخوانید:

با این خوراکی چربی های شکمی را از بین ببرید

 مصرف پروتئین بیشتر

برای کاهش وزن نیاز است که روزانه به حد کافی پروتئین مصرف شود، زیرا پروتئین اثر ترمیمی بیشتری نسبت به گروه‌های غذایی دیگر دارد. با مصرف پروتئین در حد نرمال اشتهای فرد تا 60 درصد ممکن است کمتر شود ومی تواند متابولیسم بدن را حتی تا 80 الی 100 کالری بالا ببرد و کالری مصرفی روزانه را تا 440 کالری کم کند. منابعی که برای تامین پروتئین کافی به بدن کمک می‌کنند تخم مرغ، گوشت و ماهی، محصولات لبنی و حبوبات و آجیل‌ها هستند.

مصرف کلسیم بیشتر

مصرف کلسیم می‌تواند به بدن برای سوزاندن چربی کمک کند و راه‌های تامین کلسیم مورد نیاز بدن استفاده از مواد لبنی، آجیل، سبزیجات شاخ و برگ دار و ماهی در برنامه غذایی است.

کاهش مصرف کربوهیدرات ها

مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها در برنامه غذایی خیلی بیشتر از مصرف چربی‌ها باعث ایجاد چربی‌های دور شکمی می‌شوند. در رژیمی که مصرف کربوهیدرات‌ها حداقل مقدار خود را دارد نتیجه گیری بهتر است و محدودیت غذایی کمتر. مزیت این رژیم در مقابل رژیم چربی این است که دامنه غذا‌های مصرفی بیشتر است و همچنین این رژیم بطور مستقیم چربی‌های ناحیه شکمی را هدف می‌گیرد. برای کاهش وزن سریع لازم است که مصرف کربوهیدرات حدود 50 گرم در روز کمتر شود، در این حالت بدن به‌جای سوزاندن کربوهیدرات برای دریافت انرژی لازم چربی‌ها را می‌سوزاند.

ورزش کردن

ورزش کردن همیشه برای بدن مفید است، اما باید دانست چه ورزشی و در چه حدی برای بدن مفید است. قطعا ورزش مداوم شکمی و تکرار یک حرکت خاص تاثیر مثبتی روی از بین رفتن چربی‌ها نخواهد داشت. ورزش نمودن با وزنه، دویدن، شنا و ... درکنار ورزش‌های مخصوص شکمی برای کاهش چربی‌ها موثرتر است.

بیشتربخوانید:

رژیم غذایی برای کاهش چربی‌ شکمی

کم کردن مصرف الکل

نوشیدن مداوم الکل و آبجو باعث بزرگ شدن شکم و باسن و بدفرم شدن بدن می‌شود و باعث می‌شود چربی‌ها در آنجا جمع شوند. دیگر آسیبی که نوشیدن مشروبات الکلی بر بدن وارد می‌کند نارسایی کبدی بر اثر فعالیت بیش از حد آن جهت دفع سموم می‌باشد.

افزایش مصرف فیبر

اگر فقط روزانه حدود 10 گرم فیبر مصرف شود در طول 5 سال حدود 4 درصد چربی شکمی از دست می‌رود. شاید در نگاه اول رقم بالایی نباشد، اما مصرف بیشتر آن در کنار تغذیه سالم و ورزش این عدد را چندین برابر می‌کند. خوردن فیبر حس سیری بیشتری القا می‌کند.

حذف شیرین کننده‌های مصنوعی و نان سفید

انواع شیرینی‌ها و قند به همراه شیرین کننده‌های مصنوعی سطح انسولین را درخون بالا میبرند و سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهند و در نتیجه چربی‌های دور شکمی کمتر می‌شود چرا که بدن برای دریافت انرژی لازم قند و شیرینی‌ها را می‌سوزاند و دیگری مجالی برای سوزاندن چربی‌ها نمی‌ماند. نان سفید نیز به علت تصفیه شدن دانه‌ها در آن فیبر خود را ازدست می‌دهد و در بیشتر کردن چربی‌های شکمی تاثیر گذار است.

زود بیدار شدن و قرار گرفتن در نور آفتاب

تحقیقات نشان داده است کسانی که دیرتر از خواب بیدار می‌شوند در برنامه غذایی خود بیشتر به سراغ چربی‌ها و مواد قندی می‌روند و در نهایت کالری بیشتری نسبت به افراد سحرخیز دریافت می‌کنند. همچنین در معرض نور خورشید قرار گرفتن باعث جذب ویتامین دی می‌شود و برای بدن مفید است.

مسواک زدن و به موقع خوابیدن

تحقیقات حاکی از این است که کسانی که بعد از غذا مسواک می‌زنند بوی خمیردندان به آن‌ها فرمان پایان خوردن را می‌دهد و حداقل سعی می‌کنند تا مدتی از دریافت کالری خودداری کنند. همچنین زود خوابیدن نیز باعث افزایش انرژی و داشتن روزی پر تحرک برای فردا می‌شود.

اندازه گیری دور کمر و عکس گرفتن از خود

دیدن نتیجه تلاش همیشه برای انسان امید بخش است و می‌تواند انگیزه کافی برای ادامه دادن مسیر پیش رو باشد. اندازه گیری دور کمر هر دو هفته یکبار و عکس گرفتن از ابعاد مختلف می‌تواند تغییرات را نشان دهد.

بیشتربخوانید:

خوراکی‌هایی که کوره چربی‌ سوزی هستند

با این ادویه چربی شکم و پهلو را نابود کنید

متوقف کردن نوشیدن آب میوه

با اینکه آب میوه‌ها ویتامین و منابع مغذی فراوانی دارند، اما نوشیدن آن‌ها باعث افزایش قند می‌شود. آب میوه فیبر خود را تا حدودی از دست می‌دهد و می‌تواند به اندازه یک نوشیدنی گازدار مواد قندی داشته باشد که خود باعث افزایش چربی شکمی می‌شود.

نوشیدن چای سبز و سرکه سیب

چای سبز حاوی کافئین و آنتی اکسیدان گلیات می‌باشد که متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و در کنار ورزش کردن می‌تواند راهکار موثری برای کاهش چربی باشد. سرکه سیب نیز سطح قند خون را در بدن کاهش می‌دهد و طبق تحقیقات در حیوانات باعث کم شدن چربی شکم می‌شود.

جمع بندی

بطور کلی برای حذف چربی شکمی باید سبک زندگی خود را از ساعت خوابیدن و بیدار شدن، نوع مواد غذایی مصرفی و ورزش تغییر دهید و بتوانید سالم غذا بخورید تا علاوه بر داشتن اندامی متناسب از بروز بیماری نیز جلوگیری کنید. امروزه روش‌های دیگری نیز مثل عمل‌های جراحی برای از بین بردن چربی‌ها وجود دارد که البته بدون عوارض نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان