مشکلات ناشی از استفاده از مواد آرایشی (۲)

اگر می‌خواهید در مورد ترکیبات رنگی آرایشی، مواد آرایشی صورت، چشم، لب و مو و نیز رنگ مو و فر دائمی و همچنین خطرات احتمالی استفاده از آنها بیشتر بدانید این مقاله را بخوانید.

مشکلات ناشی از استفاده از مواد آرایشی (2)

محصولات مراقبتی شخصی چه هستند؟

محصولات مراقبتی شخصی که باعث می‌‌شود مو و پوست تمیز و خوشبو بماند تمیز کننده‌‌های پوست، شامپوها و نرم کننده‌‌ها و دئودورانت‌‌ها و ضد عرق‌‌ها می‌‌باشند.

ترکیبات رنگی آرایشی کدامند؟

ترکیبات رنگی آرایشی بر روی پوست صورت و لب‌ها برای زیبا سازی به کار می‌‌رود.

مواد آرایشی صورت

مواد آرایشی صورت، آرایش (make up) برای رنگ کردن صورت به کار می‌‌روند. انتخاب مواد آرایشی صورت بسیار مهم است زیرا آنها در تماس مستقیم با پوست برای مدت طولانی می‌‌باشد.

به طور معمول مواد آرایشی صورت باید غیر حساسیت‌زا، ضد آکنه و  ضد کومدون باشد که محصول را کمتر حساسیت‌زا کند. محصول نباید منافذ را بپوشاند و باعث آکنه شود. مواد آرایشی حاوی ضد آفتاب باعث جلوگیری از سرطان و چروک می‌‌شود. 

مواد آرایشی چشم

پلک حساس‌ترین قسمت پوست بدن می‌‌باشد. مواد آرایشی چشم شامل سایه چشم، خط چشم و ریمل است. سایه چشم، کمتر مخرب هستند.

مواد آرایشی حاوی آب (محلول یا قابل شستشو) راحت‌تر پاک می‌‌شوند. شستشو و مالش جدی چشم برای پاک کردن آرایش چشم لازم است که ممکن است مخرب باشد.

اغلب مواد آلرژی‌زا و مخرب می‌‌توانند با تماس چشم با انگشت به چشم وارد شوند.

مواد آرایشی چشم نباید بین افراد مشترک باشد و بهتر است که هر سه یا چهار ماه عوض گردد زیرا که امکان آلودگی باکتریایی موجود است. 

مواد آرایشی لب

مواد آرایشی لب شامل رژ لب و بوم لب می‌‌باشند. آنها لب‌‌های ترک خورده و خشک را مرطوب می‌‌کنند و از آفتاب محافظت می‌‌کنند.

بعضی از رنگ‌‌های طولانی مدت روی لب باعث allergic contact dermatitis می‌شوند. بزاق یکی از علل شایع irritant contact dermatitis می‌‌باشد. 

مواد آرایشی مو چه هستند؟

ظاهر مو می‌‌تواند به وسیله مواد آرایشی مو عوض شود. به وسیله تغییر رنگ از طریق رنگ مو و یا شکل موها به وسیله فر دائم.

رنگ‌‌ها: رنگ موهای موقت بعد از یک بار شامپو کردن شسته می‌‌شوند. رنگ‌‌های تدریجی مو تولید یک تغییر رنگ برای دو یا سه هفته می‌کنند.

این رنگها معمولاٌ باعث ایجاد مشکل نمی‌شوند. رنگ موهای نیمه دائمی که بعد از 4 تا 6 شستشو و رنگ‌های دائمی که شسته نمی‌شود باعث حساسیت می‌‌شود.

این محصولات بهتر است بر روی بخش کوچکی از پوست امتحان شود (پشت گوش و یا داخل آرنج 24 ساعت قبل از مصرف).

رنگ موهای دائمی موها را روشن تر یا تیره تر می‌‌کند. پرسولفات آمونیوم گاهی برای روشن کردن مو به کار برده می‌‌شود که می‌‌تواند باعث contaet dermatitis شود.

این ماده ممکن است باعث حساسیت ناگهانی مثل سرگیجه و سردرد هم شود.

فر دائمی: فر دائمی موی صاف را مواج و فرفری می‌‌کند. یک محلول شیمیایی، پیوندهای شیمیایی را در موهای صاف می‌‌شکند و باعث ایجاد فر در مو می‌‌شود.

این عمل می‌‌تواند مو را تخریب کند. موها نباید در معرض محلول بیش از هر 3 ماه قرار گیرند. اگر مایع فر برای مدت طولانی تر روی مو بماند بسیار قوی‌تر عمل می‌‌کند و موها را خشک می‌‌کند و بی رنگ می‌‌سازد و باعث شکنندگی مو می‌‌شود.

تخریب پوست سر هم می‌‌تواند رخ دهد.  

برای خواندن بخش اول -مشکلات ناشی از استفاده از مواد آرایشی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان