کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D منجر به اختلال در رشد کودکان و نوجوانان، نرمی‌ استخوان در کودکان، نوجوانان و جوانان، پوکی استخوان در افراد میانسال و سالمندان می‌شود.

کمبود ویتامین D

دبیر انجمن تغذیه ایران؛ مشاور تغذیه و رژیم درمانی

 این ویتامین عمدتا از طریق تابش اشعه ماوراء بنفش نور خورشید به پوست بدن، در زیر پوست تولید می‌شود. لازم بذکر است اشعه خورشید باید بطور مستقیم به پوست بتابد تا این ویتامین در بدن تولید شود.

منابع غذایی قادر به تامین ویتامینD نیستند و نمی‌توانیم برای دریافت این ویتامین به منابع خوراکی متکی باشیم. فاکتورهایی که در تولید ویتامینD در بدن موثرند عبارتند از: شدت تابش نورخورشید به پوست بدن- مدت زمان تابش- چگونگی تابش نور خورشید به پوست بدن (مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای) و رنگدانه پوست که هر چه پوست تیره‌تر باشد تولید این ویتامین در زیر پوست  کمتر خواهد بود.

این ویتامین در رشد و استخوان‌سازی و نیز سلامت و استحکام استخوانها و دندانها موثر است.

کمبود ویتامین D منجر به اختلال در رشد کودکان و نوجوانان، نرمی‌ استخوان در کودکان، نوجوانان و جوانان، پوکی استخوان در افراد میانسال و سالمندان می‌شود. ویتامین D بعنوان کاتالیزور در فرآیند رشد و استخوان‌سازی و سلامت استخوانها تاثیرگذار است.

فسفات کلسیم در حضور این ویتامین می‌تواند در دستگاه گوارش جذب و در استخوانها رسوب نموده و در عمل استخوان‌سازی تاثیر بگذارد. در صورت کمبود آن، فرآیند استخوان‌سازی مختل می‌شود و عوارض کمبود بروز خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر