نوشیدن قهوه یا یک نوشیدنی کافئیندار دیگر قبل از خرید میتواند باعث شود مصرفکنندگان پول بیشتری در فروشگاه خرج کنند.
محققان دریافتهاند افرادی که بین 25 تا 200 میلیگرم کافئین مصرف میکنند «به شکل قابلتوجهی پول بیشتری خرج کرده و اقلام بیشتری میخرند».
کافئین محبوبترین محرک جهان است و روزانه توسط بخش قابلتوجهی از جمعیت جهان از طریق قهوه، چای، نوشابه و نوشیدنیهای انرژیزا مصرف میشود.
شاید پس از اطلاع از نتایج این پژوهش دلیل رواج فزاینده کافیشاپها و کافههای درون فروشگاهی و ارائه نوشیدنیهای کافئین دار رایگان در برخی فروشگاهها را بهتر بفهمید مخصوصا وقتی افراد بلافاصله پس از مصرف یا در حین مصرف کافئین، در حال خرید باشند.
نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد که نوشیدن قهوه یا یک نوشیدنی کافئیندار دیگر قبل از خرید میتواند باعث شود مصرفکنندگان پول بیشتری در فروشگاه خرج کنند.
محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی، دانشگاه اروپایی ویادرینا، دانشگاه ایالتی لوئیزیانا، مدرسه بازرگانی SKEMA و مدرسه بازرگانی نئوما این مطالعه را برای اندازهگیری تاثیر کافئین بر رفتار خریداران آغاز کردند.
یک آزمایش در این مطالعه مربوط به 300 خریدار در دو فروشگاه جداگانه در اسپانیا بود که به نیمی از آنها قهوه رایگان حاوی مقدار معمول کافئین در یک فنجان سنتی داده شد و به نیم دیگر قهوه بدون کافئین یا آب پیشنهاد شد.
محققان دریافتند افرادی که کافئین بین 25 تا 200 میلیگرم مصرف میکنند «بهطور قابلتوجهی پول بیشتری خرج کردند و اقلام بیشتری خریدند».
پژوهشگرانی که این بررسی را انجام دادند میگویند: «مصرفکنندگانی که سعی در کنترل هزینههای خود دارند، باید قبل از خرید از مصرف نوشیدنیهای کافئین دار خودداری کنند.»
این آزمایش همچنین نشان داد که کافئین بر انواع خریدهایی که مصرفکنندگان انجام میدهند نیز تاثیر میگذارد، چرا که کسانی که قهوه معمولی مینوشیدند تمایل به خرید اقلام بیشتری مربوط به لذت بردن داشتند. محققان بر اساس مطالعات قبلی خاطرنشان کردند که انرژی ایجاد شده توسط مصرف کافئین میتواند بر هیجان مشتری نسبت به یک محصول تاثیر بگذارد.
اما تفاوت کمی بین عادات دو گروه در مورد خریداری انواع وسایل اصلی خانه وجود داشت.