توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) صورت گرفت‌

حمایت از جهش تولید کشاورزی

دنیای‌اقتصاد : اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور در سال زراعی جدید با هدف تحت پوشش قراردادن ۵‌میلیون و ۲۰۰‌هزار هکتار زمین کشاورزی آغاز شد

معاون اول رئیس‌‌‌جمهور دراین مراسم گفت: عزم جدی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در خصوص طرح دیمزارها به واسطه اهمیت امنیت غذایی و کشاورزی در کشور است. محمد مخبر افزود: تعامل مردم و دولت بسیار حائز اهمیت است و هر جا اعتماد مردم را در هر زمینه‌‌‌ای به دست آوردیم به موفقیت رسیدیم. او ادامه داد: باید ضمن استفاده از ظرفیت‌‌‌های مختلفی که در کشور وجود دارد،  فناوری‌‌‌های روز دنیا برای افزایش بهره‌‌‌وری و درآمدزایی در حوزه کشاورزی و سایر حوزه‌‌‌ها در کشور نیز مورد توجه قرار داشته باشد. وی در خصوص اهمیت کشت دیم در کشور ادامه داد: باید به سمتی حرکت کرد که حتی یک متر زمین دیم در کشور نباشد که زیر کشت نرفته باشد و اگر زمین کشاورزی بدون استفاده بماند،  حتما به دلیل ضعف مدیریتی است.

او افزود: ‌‌‌ پس از اجرای موفقیت‌‌‌آمیز طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و همکاری وزارت جهادکشاورزی،  باید به دنبال اجرای طرح جهش تولید در شیلات باشیم که می‌تواند به اشتغال‌زایی و درآمد پایدار برای مردمان ساحل‌‌‌نشین منجر شود. وزیر جهادکشاورزی نیز در این نشست گفت: دولت در اولین جلسه امسال تصمیم مهمی در راستای فرمایش رهبرانقلاب درخصوص اصلاح نرخ گندم اتخاذ کرد. سیدجواد ساداتی‌‌‌نژاد افزود: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) یک ستاد استراتژیک است و هرجا وارد شده تحول در کشور آفریده است. او با بیان اینکه طرح دیمزارها یک‌میلیون و 200هزار کشاورز را شامل می‌‌‌شود،  گفت: دیمزار یکی از بخش‌‌‌های مغفول در کشور بود،  در کنار جهش تولید در دیمزار،  ستاد اجرایی فرمان امام(ره) می‌تواند طرح جهش تولید در شیلات را هم رقم بزند و ما آماده همکاری در این زمینه هستیم.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز دراین گردهمایی گفت: ایجاد زنجیره امنیت غذایی و دارویی از اصلی‌‌‌ترین ماموریت‌‌‌های ستاد اجرایی فرمان امام(ره) درسال‌های اخیر بوده و در بحث امنیت دارویی و داخلی‌‌‌سازی مواد اولیه حداقل 350‌میلیون دلار صرفه‌‌‌جویی ارزی برای کشور ایجاد کرده‌‌‌ایم. عارف نوروزی افزود: دربحث امنیت غذایی نیز با اجرای طرح‌‌‌های متعددی مانند جهش تولید دیمزارها و اجرای طرح‌‌‌های اشتغال‌زایی درحوزه تولید گوشت قرمز و سفید دستاوردهای خوبی داشته و راهبرد ستاد اجرایی عبور از مین‌‌‌های اقتصادی و بازکردن معبر است. سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گفت: باید با همکاری دولت و وزارت جهادکشاورزی،  مانند خرید تضمینی گندم،  محصولات دیمزارها نیز خرید تضمینی شوند تا مشوق‌‌‌های اجرای این طرح گسترش یابد. نوروزی با اشاره به جزئیات طرح جهش تولید در دیمزارها بیان کرد: با اجرای این طرح در سال اول 670‌هزار هکتار و در سال دوم 2میلیون و670‌هزار هکتار و در سال سوم برنامه این است که 5‌میلیون و 200‌هزار هکتار از اراضی دیم را تحت پوشش کشت ببریم و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای تامین بذر، کود،  ماشین‌‌‌آلات و کمک گرفتن از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان یارانه‌‌‌های لازم را ازطریق سازمان‌های ذی‌ربط در وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می‌‌‌کند.

او افزود: عمده اهداف این برنامه تحقق پیدا کرده و در سال دوم که پیش‌بینی می‌شد یک‌میلیارد دلار صرفه‌‌‌جویی ارزی داشته باشیم،  به‌رغم خشکسالی‌‌‌ها در کشور،به بیش از 800‌میلیون دلار صرفه‌‌‌جویی ارزی دست پیدا کردیم و بقیه اهداف برنامه نیز به همین ترتیب دنبال می‌‌‌شود. نوروزی با اشاره به پیشنهادی درخصوص طرح جهش شیلات گفت: در این خصوص قرار شد متن مشترکی بین ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و وزارت جهادکشاورزی تهیه شود و عزم دو طرف بر اجرایی شدن این طرح است. معاون هماهنگ کننده ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز در این مراسم با بیان اینکه این طرح به پیشنهاد ستاد و با حمایت قاطع رهبرانقلاب آغاز شد،  گفت: سامانه بسیار ارزشمندی برای این مساله آماده شده است که تک تک کشاورزان در اراضی با تناوب کشت مشخص شده‌‌‌اند. سیدمصطفی سیدهاشمی با بیان اینکه در سال گذشته 232‌هزار کشاورز در این طرح مشغول به کار شدند، افزود: در سال زراعی جدید 420هزار نفر در 21 استان مشمول این طرح خواهند شد،  این کشاورزان قبل از طرح 300 تا 400 کیلو به‌طور سالانه برداشت می‌کردند که این راندمان امسال به 980 کیلو رسیده و این یعنی راندمان 32درصد افزایش یافته است. او گفت: امسال 53‌درصد کشاورزان اراضی خود را تحت پوشش بیمه قرار دادند و ستاد اجرایی دو سوم این حق بیمه را پرداخت کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان