فیلم‌هایی که فراتر از انتظارات بودند

هر ژانری در دنیای سینما ویژگی‌های خاص خود را دارد و بیننده قبل از اینکه به تماشای اثری بنشیند، انتظاراتی از آن دارد

فیلم‌هایی که فراتر از انتظارات بودند

هر ژانری در دنیای سینما ویژگی‌های خاص خود را دارد و بیننده قبل از اینکه به تماشای اثری بنشیند، انتظاراتی از آن دارد. به عنوان مثال، شما از یک اثر کمدی انتظار جوک‌های بسیار بامزه و خنده‌دار دارید. با این حال، همه فیلم‌ها این قوانین نانوشته را رعایت نمی‌کنند. برخی از فیلم‌ها توانستند تا فراتر از انتظارات پا بگذارند و اثری متفاوت و جذاب را برای بینندگان به نمایش در بیاورند. در ادامه به معرفی فیلم‌هایی می‌پردازیم که فراتر از انتظارات بودند.

فیلم جوکر

Joker (2019)

Joker (2019)

فیلم جوکر (Joker) محصول سال 2019 میلادی با بازی واکین فینیکس (Joaquin Phoenix) در نقش اصلی و به کارگردانی و نویسندگی تاد فیلیپس (Todd Phillips) است. این فیلم توانست از محیط خوفناک شهر گاتهام برای ارائه تفسیری دراماتیک از طبقه‌گرایی و نابرابری اجتماعی در آمریکای امروزی استفاده کند. این فیلم بر خلاف دیگر آثار ابرقهرمانی دارای سکانس‌های اکشن خارق‌العاده نیست و بیشتر رویکردی ساده و تامل‌برانگیز دارد. همین نیز سبب شده است تا فیلم «جوکر» به عنوان یک اثر در ژانر ابرقهرمانی، متمایز و خاص باشد و بیشتر به مسائل فرهنگی و اجتماعی بپردازد.

فیلم درباره اشمیت

About Schmidt (2002)

About Schmidt (2002)

فیلم درباره اشمیت (About Schmidt) محصول سال 2002 میلادی یکی از آثار پایانی دوره بازیگری جک نیکلسون (Jack Nicholson) به شمار می‌رود که بدون شک یکی از بازیگرهای برجسته و کهنه‌کار سینما است. در این فیلم، نیکلسون نقش یک فروشنده بیمه به نام وارن اشمیت را بازی می‌کند که به تازگی بازنشسته شده و سفری برای موشکافی رابطه‌اش با خانواده و خودش را شروع می‌کند. کارگردان و نویسنده الکساندر پین (Alexander Payne) به خوبی توانسته تا این اثر را در مرز بین کمدی و درام نگه دارد. فیلم «درباره اشمیت» در عین اینکه یک تراژدی است، می‌تواند گاهی اوقات بسیار سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باشد.

فیلم ولنتاین غمگین

Blue Valentine (2010)

Blue Valentine (2010)

فیلم ولنتاین غمگین (Blue Valentine) محصول سال 2010 میلادی با بازی رایان گاسلینگ (Ryan Gosling) و میشل ویلیامز (Michelle Williams) در نقش اصلی است. کارگردانی و نویسندگی این اثر را نیز درک سیانفرانس (Derek Cianfrance) برعهده داشته است. فیلم «ولنتاین غمگین» داستان معاصر زوجی را در دو دوره زمانی متفاوت روایت می‌کند. این فیلم شروع و وضعیت حال رابطه آن‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد و تضادی در لحن و سبک بصری خود ایجاد می‌کند. این فیلم عاشقانه و درام غیرمتعارف از سیانفرانس در نهایت نقدی بر ویژگی‌های کلیشه‌ای است که ما در فیلم‌های عاشقانه متعارف شاهد آن هستیم. با این حال، نقطه قوت این اثر سینمایی، تصویر واضحی است که از یک عشق نابوده شده به نمایش در می‌آورد، چیزی که به ندرت در دنیای سینما دیده می‌شود.

فیلم ماه

Moon

Moon

فیلم ماه (Moon) محصول سال 2009 میلادی اقتباسی از یک داستان اوریجینال نوشته دانکن جونز (Duncan Jones) پسر دیوید بویی (David Bowie) است. خود او نیز کارگردانی این اثر رازآلود و علمی-تخیلی را برعهده داشته است. سم راکول (Sam Rockwell) در این فیلم نقش فضانوردی به نام سم بل را بازی می‌کند که با کامپیوتر خود به نام گرتی (GERTY) کار می‌کند و بسته‌هایی شامل منبعی را به زمین می‌فرستد که به کاهش مشکلات انرژی سیاره کمک کرده است. در پایان دوره سه ساله حضورش روی ماه، او یک برخورد بسیار شخصی دارد که پایه‌های ماهیت او را شکل می‌دهند. فیلم‌ «ماه» به خوبی توانسته تا خودش را از قالب فیلم‌های علمی-تخیلی خارج کند و اثری متفاوت باشد. معمولا آثار این ژانر بیشتر روی بودجه بسیار زیاد و جلوه‌های ویژه برجسته برای به نمایش در آوردن داستان تمرکز دارند. با این حال، فیلم «ماه» این گونه نیست و تنها با بودجه 5 میلیون دلاری ساخته شده است.

فیلم سنگینی تحمل‌ناپذیر استعداد عظیم

The Unbearable Weight of Massive Talent

The Unbearable Weight of Massive Talent

فیلم سنگینی تحمل‌ناپذیر استعداد عظیم (The Unbearable Weight of Massive Talent) محصول سال 2022 میلادی است. این فیلم از رویکرد اغلب اغراق‌آمیزی نیکلاس کیج (Nicolas Cage) در طول زندگی حرفه‌ای خود به عنوان یک بازیگر برجسته استفاده کرده است تا داستان خود را شکل بدهد و طنزی جذاب و سرگرم‌کننده ایجاد کند. در این فیلم، نیکلاس کیج نقش نسخه‌ای خیالی از خودش را بازی می‌کند که متوجه می‌شود که در وضعیتی بین یک طرفدار پروپا قرص، یک سلطان مواد مخدر و سازمان سی‌آی‌ای گرفتار شده است.

فیلم «سنگینی تحمل‌ناپذیر استعداد عظیم» از خودآگاهی برخوردار است و سرعت داستانی خوبی نیز دارد و داستان آن نیز بازتاب‌کننده درون مایه بسیاری از آثار نیکلاس کیج است. برای یک بازیگر این یک دستاورد ستودنی است که در یک فیلم کمدی، در حالی که ادای احترامی به میراث او در هالیوود می‎شود، خود را تا این حد آسیب‌پذیر نشان دهد.

فیلم منور

Bottle Rocket (1996)

Bottle Rocket (1996)

فیلم منور (Bottle Rocket) محصول سال 1996 میلادی اثری از وس اندرسون (Wes Anderson) است، کسی که امروزه آثار او در فرهنگ سینما به قدری شناخته شده و برجسته هستند که می‌توان آن‌ها را در ژانری جداگانه قرار داد. این نویسنده و کارگردان مدت‌ها است که انتظارات از ژانر کمدی را تغییر داده و معمولا از درام عجیب و غریب برای پیش بردن داستان آثار خود استفاده می‌کند. یکی از آثار برجسته او در این زمینه نیز فیلم «منور» است که اولین تجربه کارگردانی وی نیز به شمار می‌رود. وس اندرسون به همراه اوون ویلسون (Owen Wilson) داستان این فیلم را قلم زده‌اند. این فیلم در مورد سه دوست است که سعی دارند یک سرقت ساده را انجام بدهند و سپس فرار کنند. با وجود اینکه این فیلم در گیشه شکست خورد اما سکوی پرتاب بسیار خوبی برای وس اندرسون بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان