گزارش اختصاصی مشرق /

تازه‌ترین تحولات سیاسی عراق/ پاسخ منفی جریان مقتدی صدر به درخواست مذاکره و میانجی‌گری شخصیت‌های عراقی +عکس

حامیان جریان مقتدی برای دومین بار پارلمان را به اشغال درآوردند و تاکنون به دعوت‌های شخصیت‌های عراقی برای مذاکره پاسخ نداده اند.

سرویس جهان مشرق؛ نیروهای حامی جریان مقتدی پس از این که عصر چهارشنبه هفته گذشته (پنجم مردادماه) به منطقه سبز (مرکز نهادهای دولتی و اماکن دیپلماتیک) هجوم و پارلمان را برای مدتی به اشغال درآوردند بار دیگر تحرکات را در پایتخت آغاز کردند.

طرفداران مقتدی که از چند روز قبل برای تظاهرات خیابانی آماده و هماهنگ شده بودند جمعه شب (هفتم مردادماه) در خیابان های اصلی و مرکزی بغداد (میدان التحریر) تجمع و در همان ابتدا به دفاتر جریان حکمت ملی (سید عمارالحکیم) حمله کردند.

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در سخنرانی روز اول محرم در میدان خلانی بغداد با بیان اینکه در هفته‌های گذشته شاهد تلاش‌های بسیار برای ایجاد فتنه میان طیف‌های گوناگون ملت عراق و نیز درون بزرگ‌ترین طیف اجتماعی عراق بودیم، اظهار داشت: این تلاش‌های شوم جز در پی آسیب زدن و شر رساندن به عراق و ملت عراق نیست.

وی ادامه داد: از همه نیروهای ملی و خیرخواه می‌خواهم که حساسیت‌ها و نزاع‌های سابق را کنار بگذارند و با روحیه مسئولیت‌پذیری که شایسته عراق و جایگاه آن است وارد گفت‌وگوی فراگیر شوند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر پایبندی به قانون و حفظ اقتدار حکومت و نهادهای آن، قهرمانی‌های حشد الشعبی را یادآور شد و گفت: امروز حشد الشعبی نهادی نظامی و ملی و موجب افتخار است. بار دیگر سالروز افتخارآمیز تأسیس آن را گرامی می‌داریم و به نیروهای حشد که آن رژه استوار و افتخارآفرین و مقتدرانه را اجرا کردند درود می‌فرستیم و این همه را تأکیدی بر ضرورت ادامه روند تحکیم نهاد حشد الشعبی و تقویت و توسعه آن برای تبدیل شدنش به پشتوانه‌ای قدرتمند می‌دانیم.

هواداران جریان مقتدی که کوچک ترین انتقاد از سوی رقبای سیاسی را تحمل نمی کنند و طرف های مقابل خود را به مرگ تهدید می کنند از مواضع حکیم در خصوص اشغال پارلمان و تاکید بر حمایت از حشد الشعبی خشمگین شدند و خودسرانه و غیرقانونی به دفاتر وی در شهرهای مختلف از جمله بغداد و بصره یورش بردند.

تازه‌ترین تحولات سیاسی عراق/ پاسخ منفی جریان مقتدی صدر به درخواست مذاکره و  میانجی‌گری شخصیت‌های عراقی  +عکس

عناصر مقتدی که از صبر نیروهای امنیتی و گروه های سیاسی در حال سوء استفاده هستند و در اشتباهی راهبردی این خویشتنداری را ناتوانی طرف های مقابل تجزیه و تحلیل می کنند برای مراکز قضایی عراق هم خط و نشان کشیدند و جمعه شب جرثقیل های سنگین را برای برداشتن موانع بتنی اطراف ساختمان شورای عالی قضایی به خیابان آوردند.

صبح روز شنبه (هشتم مردادماه) همان گونه که انتظار می رفت نیروهای مقتدی پس از هماهنگی ها و فراخوان های گسترده تلاش برای عبور از موانع بتنی را آغاز کردند و در غیاب نیروهای امنیتی توانستند از سمت پل جمهوری وارد منطقه سبز بغداد شوند.

با ورود طرفداران مقتدی به منطقه سبز بغداد و اشفال دوباره پارلمان، مصطفی الکاظمی (نخست وزیر موقت) در پیامی کوتاه فقط اعلام کرد نیروهای امنیتی موظف به حمایت از معترضان و موسسات دولتی هستند.

تازه‌ترین تحولات سیاسی عراق/ پاسخ منفی جریان مقتدی صدر به درخواست مذاکره و  میانجی‌گری شخصیت‌های عراقی  +عکس
کشیدن قلیان در پارلمان عراق

این موضع گیری نخست وزیر موقت عراق که پیشتر چهارشنبه هفته گذشته در زمان اشغال مجلس مطرح و خبرساز شده بود گمانه زنی ها در خصوص این که مقتدی صدر ابقای کاظمی را در شرایط فعلی دنبال می کند، تقویت کرد.

در روزهای اخیر برخی از شخصیت های سیاسی، کارشناسان و رسانه های عراقی از تلاش جریان مقتدی برای حفظ مصطفی کاظمی خبر داده بودند و ورود سریع، عجیب و بدون مانع معترضان به منطقه سبز و اشغال پارلمان را در راستای معامله با نخست وزیر دانستند.

البته تعرض به نهادهای رسمی (وزارت دفاع و...)، هجوم به مجلس، تهدید قوه قضائیه، توهین به شخصیت ها، گروه های سیاسی و نصب بنر اعدام (نوری المالکی) از چشم افکار عمومی و مردم عراق دور نماند و جریان مقتدی که مدعی اصلاح و آزادی است را به طور کامل زیر سوال برد.

تازه‌ترین تحولات سیاسی عراق/ پاسخ منفی جریان مقتدی صدر به درخواست مذاکره و  میانجی‌گری شخصیت‌های عراقی  +عکس

در ساعات گذشته گروه های مختلف عراقی از جمله رئیس پارلمان، رئیس جمهور، طوایف و رهبران گروه چارچوب هماهنگی به روش های مختلف و با حُسن نیت جریان مقتدی را به دوری از جنگ شیعی - شیعی و گفت و گوهای ملی دعوت کرده اند و باید منتظر ماند و دید طرف مقابل پاسخ مثبت می دهد و در عمل حاضر به توافق است یا این که بر مواضع خود اصرار می کند و راه گذشته را ادامه می دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان