ماهان شبکه ایرانیان

لوازم آرایشی و بهداشتی

برخی لوازم آرایشی و بهداشتی به ما کمک می‌کنند تا زیباتر، جذاب‌تر و شاداب‌تر به نظر برسیم.

لوازم آرایشی و بهداشتی

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

برخی لوازم آرایشی و بهداشتی به ما کمک می‌کنند تا زیباتر، جذاب‌تر و شاداب‌تر به نظر برسیم. استفاده از آنها حس خوبی به ما می‌دهند و احساس طراوت و جوانی بیشتری می‌کنیم. تولیدکنندگان این لوازم نیز ادعا می‌کنند که محصولات‌شان جوانی، زیبایی و اعتماد به نفس را به مصرف‌کنندگان باز می‌گرداند.

شاید هنگام استفاده از این محصولات بیش از هر چیزی به فکر زیبایی بیشتر باشیم و کمتر به زیان‌های آنها فکر کنیم. اما این محصولات حاوی مواد شیمیایی نیز هستند که می‌توانند به پوست و سایر ارگان‌ها آسیب برسانند. این مواد عبارتند از:

 مواد مضر موجود در لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی

 پارابِن‌ها

پارابن‌ها مواد نگهدارنده هستند که باعث افزایش عمر محصول و حتی برخی غذاها می‌شوند. در واقع این مواد شیمیایی برای جلوگیری از فساد محصولات مورد استفاده قرار می‌‌گیرند؛ اما همین مواد موجب پیری زودرس و ایجاد برخی حساسیت‌ها نیز می‌شوند. همچنین، پارابن‌، میزان استروژن را افزایش می‌دهد و افزایش سطح استروژن بدن ارتباط مستقیمی با سرطان سینه دارد.

 روغن‌های معدنی

روغن‌های معدنی در مرطوب کننده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند واقعا مضر باشند. روغن‌های معدنی جذب ویتامین‌ها و املاح را به تأخیر می‌‌اندازند و یا از جذب آنها جلوگیری می‌کنند. همچنین منافذ پوست را می‌بندند و موجب پیری زودرس می‌شوند.

دایتانولامین

ایـن تــرکیـب در شـامـپـوها موجب ایجاد کف می‌شود و به لوسیون‌ها خاصیت نرم‌کنندگی می‌دهد. DEA وقتی با سایر اجزاء و مواد  دیگر وارد واکنش می‌شود، خاصیت سرطان‌زایی پیدا می‌کند. این ترکیب می‌تواند روی هورمون‌ها اثر بگذارد و سرطان معده، کبد، مری و مثانه را در پی داشته باشد.

BHA/BHT

این مواد نگهدارنده، از ترشیدگی و نامطبوع شدن مواد غذایی و محصولات آرایشی جلوگیری می‌کنند و مانع از بو گرفتن آنها می‌شوند؛ اما می‌توانند برای انسان بسیار خطرناک باشند. این مواد قادر به حل شدن در چربی هستند و می‌توانند در سلول‌های چربی انباشته شوند و با گذشته زمان ایجاد مسمومیت و برخی مشکلات دیگر کنند. BHT و BHA از ترکیبات خطرناکی هستند که حتی می‌توانند موجب سرطان و تومور بشوند.

پارافین

پارافین تقریبا جزء ترکیبات اصلی تمام محصولات آرایشی است که موجب نرمی و لطافت پوست‌های خشک می‌شود؛ ولی همزمان منافذ پوست را می‌بندد و بعد از مدتی پوست خشک‌تر شده و کم‌کم جوش‌های بزرگی روی آن ایجاد می‌شود. این نوع از مرطوب‌کننده‌ها ارتباط مستقیمی با سرطان سینه دارند و در تومور عمدی سرطان سینه یافت می‌شوند.

پرفیوم

شاید بدانید که پارفوم (Perfum) برای خوشبو کردن محصولات و همچنین در عطرها و ادکلن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما همین ترکیب شیمیایی می‌تواند ایجاد حساسیت کند. در برخی افراد پارفوم باعث سردرد، سرگیجه و حالت تهوع نیز می‌شود. افرادی که به خوشبو کننده‌ها حساسیت زیادی دارند، با استفاده مداوم، به مشکلات و بیماری‌های تنفسی دچار می‌شوند.

 گلیکل پروپیلن

این ماده حلال در بسیاری از محصولات به خصوص در محصولات صنعتی، مثل گریس‌های کمپرسور دستگاه تهویه هوا، خنک‌کننده‌ها و ضدیخ مورد استفاده قرار می‌گیرد.  گلیکل پروپیلن به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می‌کند، ولی مضراتی هم دارد و می‌تواند باعث مشکلات و ناراحتی‌های کلیوی و کبدی شود. در برخی افراد این ماده ممکن است حساسیت‌های پوستی و چشمی ایجاد کند.

تری‌کلوزان

تـری‌کـلـوزان یـک مــاده ضدباکتری است و معمولا در دئودورانت‌ها، صابون‌ها، خمیردندان‌ها و کرم‌های ضدمیکروبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این ماده ضدباکتری نه تنها برای محیط خطرناک است، بلکه می‌تواند موجب بروز سرطان شود و عملکرد غدد داخلی درون ریز و هورمون‌های جنسی را مختل کند.

SLS/ SLES

سولفات لوریل سدیم و سولفات لورس سدیم، مواد شیمیایی هستند که برای ایجاد کف و حباب در شامپوها، صابون‌ها، ژل‌های بدن و پاک‌کننده‌های صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد خاصیت پاک‌کنندگی دارند، ولی می‌توانند حساسیت‌های پوستی و چشمی ایجاد

کنند. حالا که با اجزاء و ترکیبات تشکیل دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی بیشتر آشنا شدید، بهتر است قبل از خرید به برچسب روی آنها دقت نمود، و با اطمینان بیشتری خرید کنید.

چگونگی تشخیص یک محصول خوب

لوازم آرایشی فروش بسیار بالایی در سرتاسر دنیا دارند. هر روز محصولات جدیدی به بازار عرضه می‌شوند و سازندگان و تولیدکنندگان آنها در تبلیغات خود، مردم را تحریک و مشتاق خرید می‌کنند. آنها ادعا می‌کنند که محصولاتشان موجب زیبایی چشمگیر مصرف‌کنندگان خواهد شد. 

ولی آیا شما تمام این ادعاها را باور می‌کنید و آیا این تبلیغات حقیقت دارند؟ برای آنکه محصولات آرایشی مناسبی بخرید، می‌توانید اطلاعات خود را راجع به محصول مورد نظرتان از چند راه افزایش دهید؛ اما دقت داشته باشید که تمام اطلاعات ارائه شده را نباید بپذیرید و باور کنید.

جملات

آنها محصولات را به شما معرفی و از خواص و مزایای فوق‌العاده‌شان تعریف می‌کنند؛ اما هنوز برای تصمیم‌گیری زود است. شما به اطلاعات بیشتری نیاز دارید.

 رادیو و تلویزیون

در عرض 30 ثانیه شما تمام مزایای فوق‌العاده یک محصول را می‌بینید و می‌شنوید؛ اما حتی رادیو و تلویزیون هم نمی‌توانند تمام واقعیاتی را که شما می‌خواهید بدانید، به شما ارائه دهند.

برچسب محصولات طبیعی

وقتی که روی برچسب یک محصول از کلمه طبیعی استفاده می‌شود، به این معناست که آن محصول از مواد طبیعی تهیه شده است؛ اما هیچ‌گونه استاندارد صنعتی برای آن وجود ندارد. در این گونه محصولات فقط مقداری اجزا و مواد طبیعی به کار رفته است و آنها صددرصدطبیعی نیستند.

کلمه بدون هیچ‌گونه حساسیت

وقتی که این لغت را روی جلد، بروشور و یا هر بخش دیگر تبلیغاتی می‌بینید، مسلماً باور نمی‌کنید که محصول مورد نظر هیچ‌گونه حساسیتی نمی‌تواند ایجاد کند.

برچسب‌های زیبا و فریبنده

تولیدکنندگان محصولات آرایشی مبالغ هنگفتی را صرف طبیعی، گیاهی و سالم جلوه دادن محصولاتشان می‌کنند؛ اما مطمئن باشید که مواد به کار رفته در آنها تا این اندازه سالم، طبیعی و گیاهی نیستند.

فهرست مواد تشکیل‌دهنده یک محصول

این بخش، مهم‌ترین بخش اطلاعاتی است و بیشتر از هر بخش دیگری می‌توان به آن استناد کرد. با خواندن این قسمت می‌توانید راجع به سالم بودن یک محصول اطمینان حاصل کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان