ماهان شبکه ایرانیان

معجزه ویتامین C

ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت‌های بدن ضروری است. در اکثر عملیات‌های بدن مثل شکل‌گیری کلاژن، جذب آهن، سیستم دفاعی، بهبود زخم‌ها و حفظ و نگهداری غضروف، استخوان‌ها و دندان‌ها، ویتامین C نقش عمده ای دارد.

معجزه ویتامین C

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

ویتامین C یکی از سالم‌ترین و مؤثرترین مواد مغذی است و برعکس تفکر عموم فقط برای درمان سرماخوردگی نباید از آن استفاده کرد. مزایای بیشتر ویتامین C شامل محافظت از بدن شما در برابر نارسایی‌های سیستم دفاعی بدن، بیماری‌ قلبی- عروقی، مشکلات و بیماری دوران جینی، بیماری‌های چشم و چین و چروک‌های پوست است.

ویتامین C مورد توجه بسیاری پزشکان و دانشمندان است چرا که این ویتامین خواص خوب بی‌شماری دارد. هر چه از این ویتامین در خون‌تان بیشتر وجود داشته باشد، از سلامت بیشتری برخوردار خواهید بود. دانشمندان هر چه بیشتر در مورد ویتامین C تحقیق می‌کنند، بیشتر در مورد تأثیر آن در سلامت و جلوگیری از بیماری قلبی- عروقی، سرطان، سکته و بیماری‌های چشم و تقویت سیستم دفاعی مطمئن می‌شوند.

نقش ویتامین C در بدن
ویتامین C را به نام اسید اسکوربیک نیز می‌شناسند. اسید اسکوربیک برای رشد و ترمیم بافت‌های بدن ضروری است. در اکثر عملیات‌های بدن مثل شکل‌گیری کلاژن، جذب آهن، سیستم دفاعی، بهبود زخم‌ها و حفظ و نگهداری غضروف، استخوان‌ها و دندان‌ها، ویتامین C نقش عمده ای دارد.

ویتامین C یکی از آنتی‌اکسیدان‌های مهم است که قابلیت مقابله با رادیکال‌های آزاد را دارد. رادیکال‌های آزاد باعث بروز برخی بیماری‌ها مثل سرطان، بیماری‌های قلبی و آرتروز می‌شوند. هیچ‌گاه نگران آن نباشید که میزان ویتامین C جذب شده بیش از حد معین باشد زیرا ویتامین C اضافه در بدن ذخیره نمی‌شود اما با وجود این بهتر است هر روز بیش از دو هزار میلی‌گرم ویتامین C دریافت نکنید تا به اسهال و ناراحتی‌های معده دچار نشوید.

ویتامین به هر دو شکل مصرف غذایی و استفاده از قرص‌های ویتامین C جذب بدن می‌شود و باعث افزایش جذب آهن می‌شود مخصوصاً اگر هر دو با هم مصرف شوند. کمبود ویتامین C وضعیتی است که به ندرت دیده می‌شود و فقط بزرگسالانی که به سوءتغذیه دچار هستند این وضعیت را دارند و کمبود آن باعث خستگی، ضعف، کوفتگی، خونریزی و فساد و خرابی دندان‌ها می‌شود.

مزایای مصرف ویتامین C 
بر طبق تحقیقات اخیر، ویتامین C در این موارد برای شما سودمند است:

1- استرس: ویتامین C در تقویت سیستم دفاعی بدن تأثیر می‌گذارد. ضعیف بودن سیستم دفاعی منجر به افزایش میزان استرس و نگرانی در افراد می‌شود. در جوامع کنونی افراد زیادی به ضعف سیستم دفاعی دچار هستند. به این ترتیب ویتامین C از مهم‌ترین مواد مغذی برای مقابله با استرس است.

2- سرماخوردگی: وقتی که سخن از سرماخوردگی‌های معمولی به میان می‌آید، هیچ‌کدام از ما ویتامین C را داروی درمان آن نمی‌دانیم. دریافت ویتامین C کافی از سرماخوردگی های شدید و جدی جلوگیری می‌کند. افرادی که به اندازه کافی ویتامین C جذب می‌کنند، کمتر دچار سرماخوردگی و سینه پهلو می‌شوند و در طول دوره بیماری اگر ویتامین C بیشتری دریافت کنید هم سریع‌تر درمان می‌شوید و هم به دردسرهای دیگر مثل عفونت‌های ریوی دچار نمی‌شوید.

3- سکته: تحقیقات بسیاری تا به حال در این زمینه به انجام رسیده است و بالاخره دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که غلظت ویتامین C موجود در خونشان بالاست، 42 درصد کمتر از دیگران در معرض خطر سکته هستند. علت این مسئله هنوز مشخص نیست اما چیزی که مشخص است این است که مصرف میوه‌ها و سبزیجات زیاد به طور روزانه باعث افزایش غلظت ویتامین C در خون می‌شود و نه تنها در خونشان ویتامین C بیشتری دارند، بلکه سایر مواد مغذی مورد نیازشان را نیز بیشتر دارند مثل فیبر، ویتامین‌ها و املاح دیگر.

4- پیری پوست: ویتامین C روی سلول‌ها اثر می‌گذارد، هم سلول‌های داخل بدن و سلول‌های خارج بدن، طبق تحقیقات به عمل آمده ارتباط مستقیمی بین میزان دریافت مواد مغذی و پیری پوست وجود دارد. این مسأله روی 4025 خانم 74- 40 ساله آزمایش و بررسی شده است. افزایش دریافت ویتامین C با احتمال کاهش بروز چین و چروک‌های پوست و پیری همراه است. افرادی که این ویتامین را به اندازه کافی جذب می‌کنند کمتر دچار چروکیدگی، خشکی و زبری پوست می‌شوند و پوست نرم‌تر و لطیف‌تری دارند.

سایر تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهند که ویتامینباعث کاهش لکه‌های روی پوست می‌شود. التهابات پوستی را کاهش می‌دهد. خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌های قلبی- عروقی را کاهش می‌دهد.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان