ابرسیلی که بشریت تاکنون تجربه نکرده است

آخرالزمان کالیفرنیا کی فرامی‌‌رسد؟

شماره روزنامه: ۵۵۲۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ شماره خبر: ۳۸۹۰۰۳۷ ...

به گزارش سی‌‌ان‌‌ان، درحالی‌که کالیفرنیایی‌‌ها همواره منتظر یک زلزله یا خشکسالی بسیار بزرگ بوده‌‌اند، یک مطالعه جدید توسط موسسه «علوم پیشرفته» نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی در حال حاضر احتمال وقوع سیل فاجعه‌‌بار در کالیفرنیا در چهار دهه آینده را دو برابر کرده است. کارشناسان می‌گویند که این اصلا شبیه به آن چیزی نیست که تاکنون بشریت تجربه کرده باشد. دانیل سواین، دانشمند مسائل آب و هوا در دانشگاه یوسی‌‌ال‌‌ای و محققی که در این مطالعه شرکت داشت، یک «ابر سیل» را یکسری رویداد از سیل‌‌های بسیار شدید در یک منطقه وسیع توصیف می‌‌کند که پتانسیل ایجاد اثرات فاجعه‌بار برای آن جوامع در مناطق آسیب‌‌دیده را دارد. او گفت که یک ابرسیل شبیه سیل 1000ساله است که در تابستان امسال در منطقه سنت لوئیس و کنتاکی مشاهده شد؛ اما در یک منطقه بسیار گسترده‌‌تر، مانند کل ایالت کالیفرنیا. این سیل‌‌های عظیم که به گفته کارشناسان، دشت‌‌های کالیفرنیا را به «دریای وسیع داخلی» تبدیل می‌‌کند، ممکن است قبلا یک‌بار در طول زندگی در این ایالت اتفاق افتاده باشد. اما کارشناسان می‌‌گویند تغییرات آب و هوایی احتمال وقوع این بلایای فاجعه‌‌بار را افزایش می‌‌دهد و باعث می‌‌شود که هر 25 تا 50سال یک‌بار اتفاق بیفتد.

تغییرات آب و هوایی باعث افزایش بارندگی‌‌های شدید شده است و باعث می‌‌شود سیل‌های ناگهانی به‌طور منظم اتفاق بیفتند، همان‌طور که در تابستان امسال چندین بار در کنتاکی شرقی، سنت لوئیس و حتی در پارک ملیِ دره مرگ کالیفرنیا اتفاق افتاد. کالیفرنیا به‌طور طبیعی مستعد این سیلاب‌‌ها از رودهای جوی است و سیل‌‌های بزرگی از آنها قبلا اتفاق افتاده، اما تغییرات آب و هوایی در حال افزایش بوده و میلیون‌‌ها نفر ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند. این مطالعه می‌‌گوید که رود‌‌های جوی می‌‌توانند برای هفته‌های متوالی در یک منطقه ساکن شوند. شینگ‌‌یینگ هانگ، یکی از نویسندگان این مطالعه، حلقه‌‌ای را ساخته است که انتقال بخار آب و تجمع بارش بالقوه را در برش‌‌های زمانی انتخاب‌شده در طول سناریوی 30روزه نشان می‌‌دهد. منطقه‌ای که بیشترین تخریب را داشته باشد، دره مرکزی کالیفرنیا، از جمله ساکرامنتو، فرزنو و بیکرزفیلد است. به گفته سازمان زمین‌‌شناسی ایالات متحده، دره مرکزی، تقریبا به اندازه ورمونت و ماساچوست در مجموع، یک‌چهارم عرضه غذای کشور را تولید می‌‌کند.

بر اساس این مطالعه، سیل با وسعتی که این دره را پر می‌‌کند، می‌‌تواند گران‌‌ترین فاجعه ژئوفیزیک تا به امروز باشد که بیش از یک‌تریلیون دلار خسارت به بار آورده و مناطق پست این ایالت، از جمله لس‌‌آنجلس و اورنج‌‌کانتی را ویران می‌‌کند. این می‌‌تواند بیش از 5برابر هزینه توفان کاترینا، پرهزینه‌‌ترین فاجعه فعلی در تاریخ ایالات متحده باشد. این مطالعه نشان داد: «چنین رخداد سیلی در کالیفرنیای مدرن احتمالا با اختلاف قابل توجهی از خسارات یک زلزله بزرگ، بیشتر خواهد بود.» این مطالعه اولین مرحله از یک مجموعه سه قسمتی است که اثرات یک رویداد ابر سیل آینده در کالیفرنیا را بررسی می‌‌کند. انتظار می‌رود دو فاز بعدی دو تا سه سال دیگر منتشر شود. سواین گفت: «یکی از اهداف ما فقط درک علمی این رویدادها نیست، بلکه کمک به کالیفرنیا برای آماده شدن برای آنها است. حالا سوال این است، به جای اینکه بدانیم ابر سیل قرار است چه زمانی اتفاق بیفتد، این را مد نظر خود قرار دهیم که چه کارهایی باید انجام دهیم؟»

این اولین‌‌بار نیست که چنین موردی قرار است رخ دهد. بیش از 150 سال پیش، مجموعه‌‌ای از رودهای جوی قوی ایالت کالیفرنیا را که به ایالت طلایی معروف است، مورد آسیب قرار داد و یکی از استثنایی‌‌ترین سیل‌‌های تاریخ را پدید آورد؛ درحالی‌که تا پیش از آن یک سلسله طلسم‌‌های خشکسالی غرب را برای دهه‌ها مورد آزار قرار داده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان