آنچه باید درباره ویتامین D بدانید؛ تأثیر آلودگی هوا بر جذب ویتامین

امروزه دانشمندان اهمیت زیادی برای تأمین ویتامین D قائل هستند. مطالعات نشان داده که ابتلا به هر دو نوع دیابت اول و دوم در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، بیشتر است. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می‌دهند

آنچه باید درباره ویتامین D بدانید؛ تأثیر آلودگی هوا بر جذب ویتامین

تحریریه زندگی آنلاین : امروزه دانشمندان اهمیت زیادی برای تأمین ویتامین D قائل هستند. مطالعات نشان داده که ابتلا به هر دو نوع دیابت اول و دوم در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، بیشتر است. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که چربی شکمی و همچنین اندازه‌ دور کمر بالاتری دارند، بیشتر دچار کمبود ویتامین D هستند؛ ضمن اینکه در بحث همه‌گیری کرونا نیز جایگاه ویژه‌ای برای ویتامین D تعریف شده است و مطالعات نشان داده که مصرف به اندازه آن می‌تواند در پیشگیری و درمان کرونا مؤثر باشد. نکته جالب آنکه کمبود ویتامین D در دختران نوجوان نقش قابل ملاحظه‌ای در وضعیت ماهیچه‌ای دارد؛ به طوری که مطالعات نشان داده دختران جوانی که دچار ضعف عضلانی بوده‌اند، دچار کمبود ویتامین D نیز بوده‌اند. ارتباط این ویتامین با جذب کلسیم نیز اثبات شده است و کمبود ویتامین D جذب کلسیم را با اختلال مواجه می‌کند.

بیشتربخوانید:

کمبود ویتامین D خطر کدام بیماری ها را افزایش می دهد؟

هر آنچه باید درمورد ویتامین دی بدانید

 ویتامین دی داروی کرونا نیست

به گزارش دنیای تغذیه، دکتر فهیمه سهیلی پور، استاد غدد و متابولیسم کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس بیان داشت: کمبود کلسیم نیز عوارض بسیاری از جمله ضعف در سیستم اسکلتی و عضلانی به همراه دارد. نکته مهم در خصوص تأمین ویتامین D، قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم اشعه خورشید است. کم و یا اصلاً بیرون نرفتن از خانه به معنی نگرفتن اشعه‌های خورشید است؛ ضمن اینکه بحث آلودگی هوا نیز مطرح است و هر چقدر هوا آلوده‌تر باشد، امکان دریافت مستقیم اشعه خورشید و تولید ویتامین D کاهش پیدا می‌کند. استفاده از قرص و آمپول ویتامین D با میزان بالا و به طور مکرر و به صورت خودسرانه می‌تواند عوارضی از قبیل رسوب کلسیم در بافت‌های نرم مانند کلیه‌ها ایجاد کند که موجب بروز سنگ کلیه شود. همچنین عوارض دیگری مانند سردرد، تهوع، استفراغ ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

حقایقی جالب درباره ویتامین D

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان