تحلیل حادثه تروریستی ۱۷ خرداد در «جهان‌آرا» با حضور فرمانده حفاظت سپاه پاسداران:

سردار گرجی‌زاده: سیاست مدبرانه نیروهای سپاه انصار نبود ده‌ها شهید و مجروح دیگر اضافه می‌شد

اکثر شهدا مردم عادی، ارباب رجوع و تعدادی از کارمندان عزیز مجلس شورای اسلامی هستند. این نکته برای ما عجیب نیست اینها به‌قدری وحشی بودند که به خانمی که بچه بغلش بود شلیک می‌کردند و بعد وقتی متوجه شدند مجروح شده است او را دنبال کردند که خوشبختانه آن خانم نجات پیدا کرد

سردار گرجی‌زاده: سیاست مدبرانه نیروهای سپاه انصار نبود ده‌ها شهید و مجروح دیگر اضافه می‌شد/ این موضوع که تروریست‌ها قبلاً با کسانی در داخل هماهنگ کرده باشند در اختیار وزارت اطلاعات است/ ارتش با عظمت ایران را باید صرف کار وسیع‌تری کرد

گروه سیاسی - رجانیوز: شصت و یکمین قسمت از مجموعه برنامه تلویزیونی گفت‌وگو محور «جهان‌‌آرا» ‌شنبه 20 خرداد روی آنتن شبکه افق سیما رفت.

 

به گزارش رجانیوز به نقل از روابط عمومی این شبکه، برنامه با حضور سردار علی‌اصغر گرجی‌زاده فرمانده حفاظت سپاه و ارتباط با مهدی یوسفی پاسدار حفاظت سپاه و مجری و کارشناس وحید یامین‌پور با موضوع «بررسی، تحلیل و ناگفته‌ها و نادیده‌های حملات تروریستی 17 خرداد تهران» از شبکه افق سیما پخش شد.

 

یامین‌پور: صبحگاه چهارشنبه 17 خرداد ماه سال 1396، مقارن با روز دوازدهم ماه مبارک رمضان خبر عجیبی در تمام کشور و جهان پیچید. همزمان دو حادثه تروریستی در قلب تهران یک مورد در یکی از مهم‌ترین نهادهای حاکمیتی، مجلس شورای اسلامی و دیگری مشابه و کم‌حجم‌تر در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) به وقوع پیوست. این اتفاق ابعاد و حواشی وسیعی داشت. مردم و بسیاری از جهانیان را نگران کرد که ایران به‌رغم اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون سال‌ها در کانون ترور و تهدید به ترور قرار داشته و چند دهه امنیت را به‌طور کامل تجربه کرده است و مردم کاملاً حس آرامش و اعتماد به مأموران و محافظان امنیتی داشتند، باور نمی‌شد روزی برسد که تهدیدی متوجه این کشور شود و مردممان لطمه‌ ببینند. هر چند این دو حادثه متأسفانه حدود هفده شهید و تعدادی مجروح در پی داشت و این حجم کشته و مجروح در مقایسه با حوادث مشابه در سایر کشورها چندان زیاد به نظر نمی‌رسد، ولی از این حیث که چنین اتفاقی در تهران و ایران افتاده، بررسی ابعاد آن حائز اهمیت است. اجمالاً کم و کیف آنچه را گذشت توضیح دهید.

 

سردار گرجی‌زاده: همان‌طور که در خبرگزاری‌های مختلف اشاره شد، این حادثه از لحظات اولیه نیروهای امنیتی را درگیر کرد. وقتی به وقوع پیوست نیروهای امنیتی و نیروهای سپاه حفاظت انصارالمهدی(عج) مستقر در مجلس شورای اسلامی بلافاصله وارد عمل شدند و اقدام به مقابله کردند. قبل از توضیح این جریان تروریستی و ابعاد جالب آن باید به این نکته اشاره کنم که در حقارت کاری که صورت گرفت و جسامت و بزرگی عزت جمهوری اسلامی همین بس که در حالی که این تروریست‌ها وارد ساختمان اداری و قسمت مراجعین مردمی مجلس می‌شدند صحن علنی مجلس تعطیل نشد. حسن تدبیر ریاست محترم مجلس شورای اسلامی در ایجاد آرامش در برگزاری جلسه جای تقدیر و تشکر دارد. صحن علنی مجلس در ساعتی که باید تمام شود با حضور تعدادی تماشاچی و خبرنگار به پایان رسید. همین امر نشان می‌دهد حادثه علی‌رغم اینکه بعضی‌ها تلاش کردند آن را خیلی بزرگ جلوه بدهند به تعبیر بسیار زیبای مقام معظم رهبری «ترقه‌بازی»ای بود که دشمنان ما تصور می‌کردند به این صورت امنیت جمهوری اسلامی را لااقل برای چند ساعت زیر سئوال می‌برند. باید بدانند و دانستند و دیدند که مجلس شورای اسلامی جلسه‌اش را تعطیل نکرد.

 

آغاز ماجرا ده و نیم صبح بود که تا دو و نیم سه بعد از ظهر طول کشید و همزمان با آن جلسه علنی مجلس در ساختمان مجاور ادامه داشت.

 

سردار گرجی‌زاده: همین‌طور است و مردم، مسئولین، نمایندگان، مدعوین و خبرنگارها در مجلس مشغول کارهایشان بودند. نماز جماعت و برنامه‌هایی که به‌طور طبیعی و روتین باید در صحن مجلس انجام می‌گرفت انجام شدند.

 

تروریست‌ها از نظر فکری وابسته به گروه‌های تکفیری و سلفی از نوع تفکر داعشی بودند و ارتباطاتی داشتند. از اسناد به دست آمده آنها پیش از این اقدام سفرهایی به خارج از کشور داشتند، آموزش دیده و در بعضی از عملیات‌ها شرکت کرده بودند. به نظر ما با شناسایی قبلی نسبت به محلی که در آن وارد شده بودند به یکی از مکان‌هایی که ساده‌ترین و سهل‌ترین نوع رفت و آمد در آنجا صورت می‌گیرد حمله کردند.

 

اینکه نخستین عملیات تروریستی پس از چند دهه در تهران در محل مجلس شورای اسلامی اتفاق بیفتد و تروریست‌ها بتوانند به این نهاد حاکمیتی مهم نفوذ کنند، جای نگرانی دارد.

 

سردار گرجی‌زاده: حتماً باید نگران بود، ولی آنچه که این نگرانی را رفع می‌کند این است که با تلاش‌های بی‌وقفه نیروهای امنیتی، سربازان گمنام امام زمان(عج)، عناصر مسئول و دلسوز همکار ما در وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های امنیتی این حادثه که می‌توانست در ابعاد وسیع‌تری انجام شود به‌خوبی و هوشیارانه جمع شد. وزیر محترم اطلاعات و همکارانشان در چند مصاحبه خاطرنشان کردند ده‌ها تیم تروریستی وارد کشور شده‌اند که همگی دستگیر شدند. شاید به خاطر حفظ آرامش و امنیت روانی مردم اخبارشان خیلی کمتر گفته می‌شود و حالا به خاطر وقوع این حادثه بیان کرده‌اند. بعضی از اینها به‌قدری راحت جمع شدند که حتی ماه‌ها بعد از دستگیریشان خود اعزام‌کننده و سرشبکه مطلع نشده چه بلایی سر اینها آمده است. این استحکام امنیت جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد. اینکه وسط این همه تیمی که دستگیر شده است تیمی بتواند وارد مکانی شود که کمترین میزان نیروهای امنیتی را دارد و نیروهای ما در آنجا سهل و ساده برخورد می‌کنند و مردم عادی اجازه دارند به آنجا بروند و با نمایندگان دیدار کنند و ساعت‌ها بمانند، به خاطر این بود که آنها از حلقه‌های متعدد امنیتی عبور نکردند و یک حلقه امنیتی در آنجا وجود داشت. این هنر بزرگی برای آنها نبود، بلکه عمل حقیرانه‌ و جمع و جوری بوده است.

 

 

با وجودی که گیت و محافظان امنیتی بودند، عملیات آنها چگونه انجام شد؟

 

سردار گرجی‌زاده: آنها از هیچ گیتی عبور نکردند. در برخورد با اولین گیت با پنهان کردن سلاحشان با یکی از عناصر ما، شهید جواد تیموری برخورد کردند. یعنی در اولین گیتی که وارد شدند درگیری مسلحانه و هجوم اتفاق افتاد. در فیلم‌های موجود هست که مردم عادی با وسایلشان می‌آیند. اگر بخواهند وارد حلقه امنیتی شوند باید وسایلشان در (X-RAY) تفتیش شود. تروریست‌ها قبل از اینکه این مرحله انجام شود موفق می‌شوند طی یک اقدام ضربتی و غافلگیری ضمن شلیک به افراد بی‌گناه و مراجعین عنصر امنیتی آنجا را مضروب و مجروح کنند و بعد از جنگ و گریز او را به شهادت برسانند.

 

تعداد شهدا و مجروحین در مقایسه با افرادی که معمولاً به این ساختمان رفت و آمد می‌کنند زیاد نیست.

 

سردار گرجی‌زاده: میزان شهدا و مجروحین بسیار محدود است. در آنجا مردم از اقصی نقاط کشور برای دیدار با نمایندگانشان می‌آیند و معمولاً آن ساختمان مملو از جمعیت است. حتی وقتی نمایندگان نباشند به دفاتر نمایندگان مراجعه می‌کنند. بعضی روزها آمارهای چند صد نفره مهمان داریم. با مدیریت خوبی که انجام شد کمترین تعداد شهید و مجروح را داشتیم. بعضی از مجروحین و شهدا در خیابان مورد اصابت گلوله قرار گرفتند یا در لحظه اول یکی از تروریست‌ها از بالای ساختمان به مردم شلیک می‌کرد. اگر سیاست مدبرانه بچه‌های عملیاتی سپاه انصار و همکارانشان نبود خدای نکرده ممکن بود ده‌ها شهید و مجروح به تعداد کنونی اضافه شود.

 

در مواجهه میدانی با تروریست‌ها چه یگان‌ها و نیروهایی در صحنه حضور داشتند؟

 

سردار گرجی‌زاده: یگان عمده، یگان مجلس شورای اسلامی بود که نیروهای حفاظت سپاه انصارالمهدی(عج) هستند و از اولین لحظه وارد ساختمان شدند و تا ساعاتی که تدبیر این بود خود این نیروها به تنهایی عمل کنند ادامه داشت، ولی بعداً از وجود برادران عزیزمان در نیروی زمینی سپاه، یگان صابرین، برادران عزیزمان در ناجا و سایر عناصر امنیتی که به شکل خودجوش و داوطلبانه برای کمک آمده بودند استفاده کردیم، ولی بچه‌های سپاه حفاظت انصارالمهدی(عج) بودند که توانستند مردم را نجات بدهند و 150 نفر از مردم عادی را سالم و حتی در مواردی به شکل مشقت‌بار از پنجره‌ها خارج کنند تا مطمئن شوند مردم عادی در ساختمان یا نمانده‌ یا خیلی کم مانده‌اند تا بتوانند تروریست‌ها را با قدرت مهار سازند.

 

با آنچه که در فیلم‌ها مشاهده می‌شود، سه نفر تروریست مجلس با خونسردی سلاح‌های کلاش خود را دم در می‌آورند و موفق می‌شوند ساک‌های پر از مهماتشان را وارد فضای ساختمان اداری مجلس کنند. آیا حدس می‌زنید کسی از آنها قبلاً بدون سلاح وارد شده و با آنها هماهنگی کرده باشد؟

 

سردار گرجی‌زاده: البته این حدس و تخمین وجود دارد و در آوردن این مطلب به عهده همکاران عزیزمان در وزارت اطلاعات است. دارند کار می‌کنند و احتمالاً هم ما و هم مردم را در جریان نتیجه کار قرار می‌دهند. در مورد واژه خونسردی که به کار بردید، به نظر من خونسرد نبودند و اضطراب داشتند. با فیلم‌هایی که از اینها داریم اگر واقعاً خونسرد بودند می‌توانستند خسارات بسیار بزرگ‌تری را به بار بیاورند. خیلی عجله داشتند خودشان را به جان پناهی برسانند. به نظر ما قصدشان گروگانگیری و کشتار وسیعی بود، ولی در یک طبقه گیر افتادند. ضمن اینکه موفق شده بودند چند نفر را مجروح و شهید کنند، اما قدرت تحرک از آنها گرفته شد و با روش خوبی کاری کردیم مهماتشان تمام شود و از زمان و فرصتی که از اینها گرفتیم و آنها دیگر عملاً نتوانستند شلیک کنند و صرفاً تعدادی نارنجک و کمربند انفجاری در اختیارشان مانده بود برای خروج عده قابل توجهی از مردم از طبقات پنجم، ششم و هفتم استفاده کردیم. وقتی خیال پرسنل ما و بچه‌های سپاه انصارالمهدی(عج)و نیروهای خدوم مجموعه مجلس راحت شد از اینکه تقریباً کسی نمانده است به سایر موارد پرداختند، از جمله اینکه ما تعدادی مجروح داشتیم که طبعاً نمی‌توانستند با پای خودشان صحنه حادثه را ترک کنند. ما توانستیم صد در صد مجروحین حادثه را قبل از اینکه تروریست‌ها بتوانند از طبقه چهارم تکان بخورند تخلیه کنیم. این امر با زحمت انجام گرفت، چون تروریست‌ها به محض اینکه متوجه حرکتی می‌شدند به طبقات پایین شلیک می‌کردند، ولی ما از یال غربی استفاده کردیم تا مجروحی در محل حادثه باقی نماند. وقتی از تخلیه مجروحین از ساختمان اطمینان حاصل شد عملیات ضربتی صورت گرفت و در این میان یکی از تروریست‌ها خواست اقدام به عملیات انتحاری کند. عکس‌های جنازه‌های تروریست‌ها در فضای مجازی هست که نشان می‌دهد به احتمال قوی همه کمربند انفجاری دست‌ساز عمل نکرده است.

 

هر سه تروریست کمربند انفجاری داشتند.

 

سردار گرجی‌زاده: بله، ولی با قاطعیت می‌گویم دو تای دیگر پس از محاصره و وارد کردنشان در یک زاویه بسیار تنگ با تیر مستقیم توسط نیروهای تک‌تیرانداز کشته شدند. یکی از تروریست‌ها با وجودی که نارنجک فرد کناریش منفجر شده و مقدار زیادی ترکش خورده بود با تیر مستقیم کشته شد. نیروی عمل‌کننده هیچ‌گاه نمی‌تواند از تعداد افراد مطمئن شود. لذا یک ساعت و نیم بعد از کشته شدن اینها به دنبال عناصر احتمالی همدست یا عناصری که به شکل عادی و بدون سلاح وارد شده بودند می‌گشتیم. توسط یگان چک و خنثی سپاه انصار اجساد مطهر شهدا تخلیه شد. تمامی اتاق‌ها چک شد، چون اینها چند بمب دستی همراه داشتند و احتمال تله‌گذاری می‌دادیم.

 

ظاهراً در بعضی از اتاق‌ها افرادی محبوس و درها را بسته بودند تا تروریست‌ها نتوانند وارد شوند.

 

سردار گرجی‌زاده: در طبقه ششم و هفتم تعدادی از افراد خودشان را پشت در محبوس کرده بودند، چون می‌ترسیدند. سپس نیروها رفتند و در طبقات مستقر شدند و با فیلم هلی‌شات از پشت‌بام مطمئن شدیم آنها نتوانستند به طبقات بالا و پشت‌بام دسترسی پیدا کنند. کسانی را که در بالا محبوس بودند، با اطمینان دادن عناصر سپاه از یار دیگری که تروریست‌ها نبودند از ساختمان خالی کردیم.

 

کار بزرگی که در این قضیه انجام گرفت کمترین تلفات در بین افراد موجود و بی‌دفاع هفت طبقه با هنرمندی بچه‌های عملیاتی سپاه بود. بعضی از کشورها معتقدند سرعت مهار یک قضیه تروریستی باید بالا باشد، ولی ما معتقدیم هم سرعت مهم است و هم کیفیت مهار. اینکه تعداد زیادی از مردم عادی کشته شوند تا یک تروریست کشته شود بسیار غلط است. در آموزش‌هایمان می‌گوییم مدل اشتباه کشورهای شرقی یا روسی را تکرار نکنید. در چند مدل تروریستی در روسیه شاهد این قضیه بودیم که متأسفانه در یک مدل 180 دانش‌آموز کشته شدند تا این وسط چند تروریست به هلاکت برسند. افتخار می‌کنیم بچه‌های سپاه این دقت را به خرج دادند و تک‌تک افراد از ساختمان خارج شدند و پس از اطمینان از خروج مردم به اینها حمله کردند و آنها را در یک زاویه تنگ گیر انداختند و از بین بردند.

 

یعنی علت طول کشیدن در فاصله ده و نیم تا دو و نیم سه بعد از ظهر و حتی حول و حوش چهار و پنج بعد از ظهر...

 

سردار گرجی‌زاده: برای رعایت این اصل بود تا از سلامت حداکثری مردم اطمینان پیدا کنیم. حتی درب بعضی از اتاق‌ها قفل بود که دستور دادیم درها را با لگد یا وسیله دیگری بشکنند تا بدانیم کسی داخل نیست، چون می‌دانستیم بعضی‌ از مراجعین و کارمندان به دلیل ایمنی و ترس به عنوان یک اقدام اولیه احتیاطی در اتاق‌ها را از داخل قفل کرده بودند، ولی فکر کردیم اگر اینها در اتاق‌ها بمانند طعمه خوبی برای تروریست‌ها هستند. لذا مجبور شدیم درب 20 اتاق را بشکنیم. در اتاقی با پسربچه نوجوانی روبرو شدیم که پیش از آن با والدینش تماس گرفته بود و آنها توصیه کرده بودند در را از داخل قفل کن. آن بچه خیلی ترسیده بود، به او آرامش دادند و او را خارج کردند. پس از اطمینان از اینکه خروج مردم از ساختمان به سلامت انجام گرفت کار تمام شد.

 

شهدا و مجروحین این حادثه از یگان‌های عملیاتی و امنیتی چه تعداد و چه کسانی بودند؟

 

شهید ما برادر عزیز جواد تیموری بود که در رویارویی مستقیم با اینها ابتدا مجروح شد و به‌رغم مجروحیت شدید تلاش کرد خودش را به خطوط انتهایی برساند و خطوط تأمینی را خبر کند که متأسفانه به او می‌رسند و شهیدش می‌کنند. او می‌خواست به نیروهای تأمینی دیگر برسد و بگوید درب‌ها را مسدود کنند. چند مجروح داشتیم که به لطف خدا حالشان خوب است. یکی از مجروحین ما با وجودی که دو گلوله پی در پی به قسمت‌های حساس بدنش خورده بود، ولی توانست خودش را به نقطه تأمینی برساند و اطلاع بدهد تا درب‌های احتیاطی را ببندند، ولی پس از آن بی‌هوش به زمین افتاد که وی را به بیمارستان منتقل کردند.

 

اکثر شهدا مردم عادی، ارباب رجوع و تعدادی از کارمندان عزیز مجلس شورای اسلامی هستند. این نکته برای ما عجیب نیست اینها به‌قدری وحشی بودند که به خانمی که بچه بغلش بود شلیک می‌کردند و بعد وقتی متوجه شدند مجروح شده است او را دنبال کردند که خوشبختانه آن خانم نجات پیدا کرد. یکی از پرسنل ما خانم دیگری همراه بچه کوچکش را به قسمت بیرونی لای درخت‌ها هدایت و آنها را مخفی کرد. سبعیت و حیوان‌صفتی عجیبی در آنها بسیار دیده می‌شود، از جمله اینکه به مجروحی که یکی دو تیر خورده است، ولی دارد حرکت می‌کند باز هم تیر می‌زنند.

 

حجم حادثه در حرم امام(ره) در چه حدی بود و چگونه اتفاق افتاد؟

 

همان‌طور که در فیلم‌هایی که از منطقه حرم امام(ره) داریم، تقریباً همزمان با حادثه‌ای که در مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد دو تروریست وارد منطقه حرم مطهر امام راحل(ره) شدند. در همان بدو ورود یکی از عوامل حراستی حرم را در کیوسکی که وجود داشت هدف گرفتند و مجروح کردند. بعد به یکی از کارگران خدوم مشغول کار در نزدیکی‌های بهداری حرم حمله و ایشان را شهید کردند. سلاح یکی از اینها گیر کرد و دیگر نتوانست از آنها استفاده کند و سلاح را رها کرد. دیگری به سمت برادران نیروی انتظامی و کلانتری صحن رفت و شلیک کرد، ولی خوشبختانه با شلیک تنها یک گلوله از فاصله نسبتاً دور توسط یکی از افسران آنجا در دم کشته شد و از کار افتاد. در اینجا نیروی انتظامی حرم واقعاً شجاعانه عمل کرد که جای تقدیر و تشکر دارد. نفر دوم که فاقد سلاح بود، ولی کمربند انفجاری داشت وقتی خودش را در محاصره و احتمال کشته شدن فوری دید اقدام به انفجار کمربند انتحاری کرد. وزارت اطلاعات اعلام کرد مشخصات این افراد در آمده است.

 

اقدام تروریست‌ها در آنجا فاقد هرگونه ارزش عملیاتی است. ابتدا می‌خواستند یک رهگذر را بکشند که سلاح فرد تروریست گیر کرد. برای دشمنان اظهار تأسف می‌کنیم، چون فکر می‌کردیم قدری قوی‌تر از اینها باشند. البته ناشی از لطف خدا می‌دانیم که خداوند آن‌چنان به سر اینها زده است و آنها را از ابزار و وسیله‌هایی که امکان وارد ساختن خسارات بیشتر به مکان‌ها و مردمی که آنجا بودند محروم کرده است.

 

شاید بشود همین‌جا پیامی به حامیان تروریست‌ها داد که بدانید اینجا ایران، بیشه شیران است و ما را این‌گونه آزمایش نکنید، چون جواب‌های سخت‌تری دریافت خواهید کرد.

 

 

ظاهراً حرم امام(ره) به لحاظ امنیتی و حفاظتی جز گروه کوچک مستقر در آنجا از برادران نیروی انتظامی چندان بگیر و ببندی ندارد. اگر بلد بودند چه کار کنند تصرف حرم امام(ره) برای اینها کار سختی نبود.

 

 

کار سختی بود، چون آنجا چند حلقه دارد. ما مثل بعضی کشورها نیستیم که بخواهیم عرصه را به مردم تنگ و آنها را ده‌ها جا بازرسی کنیم. تروریست‌ها و رؤسایشان بدانند اگر بیایند در آنجا پذیرایی ویژه‌ای از آنها خواهد شد. این محوطه بیرونی است و مسافران عادی در آنجا استراحت کنند و حتی بعضی از افرادی که جای خواب ندارند به آنجا مراجعه و زوار عزیز حرم مطهر حضرت امام(ره) هم شب و روز آزادانه به آنجا رفت و آمد می‌کنند. حتی به گیتی حمله کردند که فرد راهنما در آن مستقر بود و مردم را برای پیدا کردن غذاخوری، استراحتگاه و... راهنمایی می‌کند. کار امنیتی در آنجا نیست، ولی در خود حرم مطهر حضرت امام(ره) با پشتیبانی یک حلقه از نیروی انتظامی داریم کار امنیتی جدی انجام می‌دهیم. اینها به‌قدری گیج و هراسان بودند که در لحظات اولیه با درگیری نخست خودشان را لو دادند و نتوانستند به هدف امنیتی برسند.

 

گویا مسیر را هم اشتباه رفته بودند. امداد غیبی است!

 

 

سردار گرجی‌زاده: هم امداد غیبی و هم حماقت و عدم آمادگی یا هول شدن بیش از حد آنهاست. به محوطه‌ای که صدها ماشین پارک می‌شود و هزاران زائر می‌نشینند و حتی از چمن‌های آنجا استفاده می‌کنند رفتند و اولین درگیری را به وجود آوردند و حلقه نیروی انتظامی بلافاصله هوشیار شد و با آنها برخورد کرد. این کار فاقد هرگونه ارزش عملیاتی است. نمی‌توانیم پنهان کنیم. در دهه‌های 60 یا در دهه‌های بعدی حرکات ضد امنیتی و تروریستی داشتیم که اصطلاحاً می‌شد نمره‌ای از خبرگی و خباثت به آنها داد، ولی نمره کاری که در حرم امام(ره) صورت گرفت از جانب آنها بسیار پایین و از جانب برادران عزیز ما در نیروی انتظامی که به‌سرعت قضیه را جمع کردند بسیار بالا بود.

 

فقط یک نیروی خدماتی که در حرم امام(ره) کار می‌کرد به شهادت رسید.

 

 

سردار گرجی‌زاده: این مظلومیتی است که بارها تکرار شده است که گاهی اوقات زورشان به نیروهای امنیتی نمی‌رسد و رو به مردم عادی می‌آورند. مثل تروریست‌های مجلس که می‌دیدند مردم عادی هستند و نامه دستشان دارند و خانم‌های مسن هستند باز هم شلیک می‌کردند. آنها کاری به این مسائل ندارند. فقط می‌خواهند کشتار بگیرند. این اقدام فاقد نمره عملیاتی و کار حرفه‌ای است. برای خودشان نمی‌توانند کف بزنند.

 

همان ترقه‌بازی است.

 

سردار گرجی‌زاده: تعبیر زیبایی که حضرت آقا فرمودند. به‌قدری ذلیل هستند که تا الان نتوانستند حرکات سازماندهی شده و جدی را علیه جمهوری اسلامی انجام دهند.

 

در یکی از فیلم‌های مربوط به حادثه حرم مطهر امام(ره) صحنه عجیبی را دیدیم که مردی با این تروریست‌ها مواجه شد و اسلحه آنها گیر کرد و آن فرد کشته نشد و او خیلی خونسرد از کنار این ماجرا گذاشت.

 

آقای یوسفی! چگونه پس از اصابت دو گلوله به کارتان ادامه دادید و دقیقاً چه اتفاقی افتاد؟

 

پاسدار مهدی یوسفی: شهید تیموری و بنده سر پست بودیم. تروریست‌ها به محض ورود به مجموعه حفاظتی ما شروع به تیراندازی کردند. رئیسشان هم که وارد مجموعه شد بنده، همه مردم اعم از کودک، زن و مرد را هدف گرفت که از ناحیه شکم مجروح شدم. من و شهید تیموری برگشتیم که عقب را تقویت کنیم تا داخل نیایند که یک نفرشان به شهید تیموری شلیک کرد. همین‌طور که داشتیم به سمت عقب برمی‌گشتیم گلوله دیگری به من اصابت کرد. با اینکه دو گلوله خورده بودم به عقب رفتم. مردم زن و بچه هجوم آورده بودند. آنها دقیقاً با شگرد رعب و وحشت وارد شدند، ولی متأسفانه نمی‌دانستند این شگرد در کشور ما، مخصوصاً در بین پاسدارها قدیمی شده است و به این‌جور شگردها عادت کرده‌ایم. وقتی به عقب حمله کردند ما خونسرد بودیم و گیت‌ها را کنترل کردیم. همکارمان جان عده‌ای را نجات داد. شهید تیموری که رسید چندین تیر خلاصی به سمتش شلیک کردند، به سرش که زدند چشم این شهید تخلیه شد. نیت اولیه‌شان این بود که ما پاسدارها را مورد اصابت قرار بدهند. عقده و کینه خاصی نسبت به ما پاسدارها دارند. در سوریه شدیداً اینها را غافلگیر کرده‌ایم. وقتی لباس پاسداری را تنم دیدند به سمتم حمله کردند و شهید تیموری را که زمین خورد شهید کردند. با وجودی که دو گلوله خورده بودم، چون بدنم داغ بود متوجه نبودم و به محوطه هفت طبقه که سر باز و چمن هست رفتم. یکی از ترویست‌ها می‌دید که دارم می‌روم همچنان دنبالم می‌آمد و به صورت تک و رگبار تیراندازی می‌کرد، ولی لطف الهی بود این گلوله‌ها به سمتم نخورد و توانستم به موقعیت هفت طبقه برسم و درب گلوگاه ورودی پارلمان را ببندم. وقتی با کمک همکارم درب را بستیم آن تروریست رسید و شروع به تیراندازی کرد. وقتی در را بستیم ناامید شدند، چون نمی‌توانستند داخل پارلمان شوند. برای همین داخل مجموعه اداری شدند و به مردم عادی شلیک کردند. اگر لطف الهی شامل نمی‌شد و هوشیاری بچه‌های سپاه و پاسدارهای عزیز و فرماندهی میدان نبود، اینها وارد پارلمان می‌شدند و کمربند انتحاری را در لابی مجلس و بعدی را داخل پارلمان منفجر می‌کردند و به نیت شومشان می‌رسیدند. با وجود خونریزی از ناحیه شکم به داخل پارلمان رسیدم و همه نماینده‌ها را باخبر کردیم. داخل صحن جلسه داشت برگزار می‌شد. گفتیم فرار کنید و بروید داخل دفترهایتان. همکارانمان تماس گرفتند و بچه‌های نیروی ویژه سپاه و یگان حفاظت تشریف آوردند. همگی رسیدند و برنامه‌ریزی شده و طبق آموزش‌هایی که از قبل برای مواجهه با این‌گونه عملیات‌ها دریافت کرده بودیم توانستیم قضیه را کنترل کنیم.

 

طبق گفته وزارت اطلاعات هر کدام از این تروریست‌ها چهار پنج سال در حلب، رقّه و موصل جنگیده بودند. داعش به این فلاکت افتاده بود که حرفه‌ای‌ترین‌هایش را برای دو نیروی تازه وارد سپاه فرستاده بود. ما جزو نیروهای تازه وارد سپاه با پنج شش سال سابقه کاری و جوان هستیم و هنوز به تجربه کافی نرسیده‌ایم و توانستیم جلوی حرفه‌ای‌ترین‌های داعش بایستیم و قدرت بچه‌های سپاه و حفاظت سپاه را به رخشان بکشیم. در صورتی که هر نفر از این تروریست‌ها صدها نفر را کشته‌اند.

 

 

صحبت‌های پایانی سردار گرجی‌زاده مغتنم است.

 

سردار گرجی‌زاده: ممنون از این گفت‌وگو و از فرصت استفاده می‌کنم و از همه عزیزانی که در مهار این حرکت کور تروریستی شرکت داشتند تشکر می‌کنم. خیلی‌ها به شکل داوطلبانه آمدند تا کمک کنند، اما نهایتاً مهارش توسط یک یگان معمولی از یگان انصارالمهدی(عج) در مجلس و نیروهای کمکی صورت گرفت. استعداد نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و نیروهای ویژه در بخش‌های مختلف باید برای کارهای بسیار بزرگ‌تری صرف شود. بعضاً در فضای مجازی مطرح می‌شد برادرهای ارتش چه کار کردند؟ اساساً درخواستی از عزیزان ارتش نشد. ارتش بزرگ و با عظمت جمهوری اسلامی ایران را باید صرف کار وسیع‌تری کرد. نیروهای ویژه در ارتش ذخیره بزرگ انقلاب هستند. اصلاً نیازی به حضور آنها نبود. ما از خیلی جاها درخواست کمک نکردیم، چون قضیه با تأنی و صبر قابل جمع کردن بود، گرچه خیلی‌ها، از جمله فرماندهان عزیز ارشد ما آمدند و کنار رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ایستادند و گفتند بدانید که ما هستیم، ولی نوبت به آنها و نیروهایشان نرسید. پلیس عزیز اعلام کرد هر موقع نیرو بخواهید اعزام می‌کنم. نیروی محدودی از پلیس با تدبیر خودشان و هماهنگی ما وارد شدند و به بچه‌ها کمک کردند. کار جمع و جور و کوچکی بود و به لطف خدا خوب جمع شد.

 

خواسته‌ای دارم که عزیزان ما در میدان سیاست جمهوری اسلامی با هر فکر و عقیده‌ای قدر نیروهای حفاظتی و امنیتی، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، ارتش و وزارت اطلاعات را بدانند. حتماً لازم نیست حادثه‌ای پیش بیاید. باید نکته‌ای را مد نظر قرار بدهند که بسیاری از حوادث پیش نمی‌آید و شما سخنی از آنها نمی‌شنوید. قبلاً چنین بوده است و در آینده هم چنین خواهد بود. در همان سکوت بدانید تلاش‌های شبانه‌روزی، گمنام و خاموشی دارد صورت می‌گیرد. در فرودگاه‌ها سپاه پاسداران و نیروی انتظامی و در مجموعه حفاظت سپاه در حفاظت شخصیت‌ها و اماکن بدون سر و صدا دارند کارشان را انجام می‌دهند. شاید با بروز چنین حوادثی عده‌ای به فکر بیفتند عجب! مثل اینکه کسی برای مقابله با این حوادث هست. پیشنهاد می‌کنم قدر امثال نیروهای ما را وقتی بدانید که خبری از مقابله و خطرهای ظاهری نیست. خبرهایی در بی‌خبری خیلی‌ها هست. متشکرم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان