هیوندای در سال 2013 و هنگام برگزاری نمایشگاه خودروی دیترویت (آمریکا) نام سانتا کروز را مطرح کرد. پس از آن نیز در نمایشگاه بین المللی آمریکای شمالی سال 2015 و نمایش مدل مفهومی، همه چیز شکل جدی تری به خود گرفت. طراحی یک پیکاپ که برای آن دوران همانند پلی برای عبور از دنیای متعارف کلاس پیکاپ به آیندهای متفاوت بود.
هم اکنون که نزدیک به یک دهه از آن زمان میگذرد؛ خودروساز کرهای با ارائه مدل 2022 این پیکاپ البته در شرایط تولید محدود، آنرا روانه بازار میکند. هر چند این محصول با نمونه مفهومی سانتا کروز تفاوتهایی دارد و بسیار متعادل و قابل درک شده، اما همچنان یک نام جذاب و پرحاشیه در مجموعه هیوندای محسوب میشود.
طراحی
در قسمت دماغه از یک الگوی ترکیبی استفاده شده که چراغهای اصلی را به بخشی از گریل (جلوپنجره) تبدیل کرده است.
این نمای یکپارچه بویژه زمانی که چراغها خاموش هستند بیشتر ذهن مخاطب را درگیر خود میکند. شباهت این قسمت از طراحی با آنچه که در هیوندای توسان 2022 کاملا مشخص است. توسان 2022 را قبلا در گروه خودروی عصر ایران معرفی کرده ایم که جزئیاتش اینجا در دسترس قرار دارد.
اما شرایطی که در نمای عقب مشاهده میشود به هیچ عنوان در حد پیچیدگیهای دماغه نیست و همه چیز خیلی معمولی به نظر میرسد. قسمت حمل بار فضای محدودی را در اختیار کاربر قرار میدهد که البته با نوع طراحی یک فضای مخفی برای قرارگیری اشیا را نیز شامل میشود. این بخش 132.2 سانتیمتر طول دارد.
پیشرانه
سانتا کروز در مدل پایه با پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی ارائه میشود که حدود 190 اسب بخار خروجی و 244 نیوتن متر گشتاور دارد. البته این اعداد هنوز بطور دقیق توسط هیوندای مشخص نشده اند.
مجموعه پیشرانه با جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک و سامانه تمام چرخ محرک هماهنگ میشود. ظرفیت یدک کشی این پیکاپ برابر با 1588 کیلوگرم است.
اما برای مشتریانی که قدرت بیشتری میخواهند یک پیشرانه آپشن که در واقع نمونه توربوشارژ موتور استاندارد است نیز در نظر گرفته شده است. نمونه 2.5 لیتری 4 سیلندر توربو حدود 275 اسب بخار خروجی و 420 نیوتن متر گشتاور دارد که بازهم این اعداد بصورت دقیق مشخص نشده اند.
این پیشرانه با جعبه دنده دوکلاچه 8 سرعته همتاهنگ شده و پدالهای تعویض پشت فرمانی برای تغییر دنده در حالت دستی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. سامانه تمام چرخ محرک در وضعیت فعال قرار دارد و ظرفیت یدک کشی نیز برابر با 2268 کیلوگرم محاسبه شده است.
کابین و ایمنی
فضای داخل کابین کاملا بروز و فناورانه تدارک دیده شده است. نمایشگر دیجیتال تبلتی اطلاعات کیلومتر در حالت آپشن، نمایشگر اصلی سیستم سرگرمی 8 اینچی با پشیتبانی از اپل کارپلی و اندروید اوتو که در حالت آپشن میتواند 10 اینچ باشد به همراه پورتهای یو اس بی، فضای مخفی قرارگیری وسایل زیر صندلی ردیف عقب و ... از ویژگیهای سانتا کروز هستند.
در بخش ایمنی نیز سنسور هشدار برخورد از جلو با قابلیت تشخیص عابر و دوچرخه سوار، هشدار خروج از خط و دستیار حفظ خودرو بین خطوط در حالت استاندارد ارائه میشوند. کروز کنترل تطبیقی، نمایش نقاط کور دید راننده، سنسور برخورد عقب و ... نیز در حالت آپشن قابل انتخاب هستند.
قیمت خودرو هنوز از جانب تولیدکننده مشخص نشده است.