هضم چه نوع غذاهایی سخت است؟

دریافت سوخت مناسب بدن را قادر می‌سازد تا کارآمدتر عمل کند. هنگامی که دچار سوء هاضمه می‌شوید که شامل علائمی مانند حالت تهوع و نفخ است، چیزهایی که نباید بخورید به همان اندازه چیزهایی که باید بخورید مهم می‌شود. غذاهایی وجود دارد که باید هنگام مشکلات گوارشی از آنها اجتناب کنید:

هضم چه نوع غذاهایی سخت است؟

سوء هاضمه می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد و فرد را از زندگی روتین و کارهای روزمره‌اش بازدارد. برخی افراد با بدن خود مانند یک ماشین فراری رفتار می‌کنند. برخی دیگر نیز مانند یک ماشین قراضه. به یک بدن فراری، رژیم غذایی سالم با ترکیب مناسبی از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، آب، نمک‌ها، ویتامین‌ها و فیبرهای محلول و نامحلول داده می‌شود. – همه این موارد برای جلوگیری از سوء هاضمه لازم هستند. بنجامین کروسکی، مدیر آندوسکوپی دستگاه گوارش و استاد پزشکی در دانشکده پزشکی لوئیس کاتز در دانشگاه تمپل در فیلادلفیا، می‌گوید: «اگر هر یک از این موارد را از دست بدهید، دچار مشکل می‌شوید.»

دریافت سوخت مناسب بدن را قادر می‌سازد تا کارآمدتر عمل کند. هنگامی که دچار سوء هاضمه می‌شوید که شامل علائمی مانند حالت تهوع و نفخ است، چیزهایی که نباید بخورید به همان اندازه چیزهایی که باید بخورید مهم می‌شود. غذاهایی وجود دارد که باید هنگام مشکلات گوارشی از آنها اجتناب کنید:

1- سیب‌زمینی سرخ کرده

سیب‌زمینی سرخ شده سرشار از چربی است و می‌توانند باعث اسهال شود. سس‌های چرب و پرادویه، تکه‌های گوشت چرب و دسرهای کره‌ای یا خامه‌ای نیز می‌توانند مشکل آفرین باشند. غذاهای برشته شده یا پخته‌شده و سس‌های سبک‌تر را انتخاب کنید که به جای کره یا خامه حاوی سبزیجات هستند.

2- مرکبات

از آنجایی که مرکبات سرشار از فیبر هستند و اسیدی هستند، می‌توانند باعث ناراحتی معده برخی افراد شوند. اگر شکمتان خوب کار نمی‌کند، پرتقال، گریپ فروت و سایر مرکبات را کمتر مصرف کنید.

3- قند مصنوعی

آدامس بدون قند ساخته شده با سوربیتول می‌تواند دچار گرفتگی عضلات و اسهال شود. غذای ساخته شده با این شیرین کننده مصنوعی نیز می‌تواند همین مشکلات را ایجاد کند. FDA هشدار می‌دهد که اگر 50 گرم یا بیشتر در روز سوربیتول بخورید، ممکن است دچار اسهال شوید، اگرچه حتی مقادیر بسیار کمتر آن برای برخی افراد مشکل آفرین است.

4- فیبر زیاد

غذاهای سرشار از این کربوهیدرات سالم مانند غلات کامل و سبزیجات برای هضم غذا مفید هستند. اما اگر شروع به خوردن مقدار زیادی از آنها کنید، سیستم گوارشی شما ممکن است در تنظیم و عملکرد دچار مشکل شود که نتیجه آن گاز معده و نفخ است. بنابراین شما باید مقدار فیبر مصرفی خود را به تدریج افزایش دهید.

5- لوبیا

لوبیا سرشار از پروتئین و فیبر سالم است، اما قندهای دیر هضم سختی نیز دارند که باعث ایجاد گاز و گرفتگی می‌شوند. بدن شما آنزیم‌هایی ندارد که بتواند آنها را تجزیه کند. در عوض، باکتری‌های روده شما این کار را انجام می‌دهند و در این فرآیند گاز تولید می‌کنند. برای خلاص شدن از شر برخی از قندهای دردسرساز این ترفند را امتحان کنید: لوبیا را حداقل 4 ساعت در آب بخیسانید و قبل از پختن آب آن را بریزید.

6- کلم و خانواده‌هایش

سبزیجاتی مانند کلم و کلم بروکلی دارای همان قندهایی هستند که لوبیا را گازدار می‌کند. فیبر بالای آنها همچنین می‌تواند هضم‌شان را سخت کند. اگر آنها را بپزید، هضم‌شان برای معده شما راحت‌تر می‌شود.

7- فروکتوز

هضم غذاهایی که با فروکتوز شیرین شده‌اند – از جمله نوشابه، آب نبات، آب میوه‌های صنعتی و شیرینی‌ها – برای برخی افراد سخت است و می‌تواند منجر به اسهال، نفخ و گرفتگی عضلات روده و معده شود.

8- غذاهای پر ادویه

برخی از افراد پس از خوردن این نوع غذاها دچار سوء هاضمه یا سوزش سر دل می‌شوند، به خصوص زمانی که در خوردن آن زیاده‌روی شود. مطالعات نشان می‌دهد که ماده تند فلفل چیلی به نام کپسایسین می‌تواند یکی از عوامل اصلی این مشکل باشد.

9- لبنیات

اگر با خوردن لبنیات دچار اسهال، نفخ و گاز شوید، ممکن است “عدم تحمل لاکتوز” داشته باشید. این بدان معناست که شما آنزیمی ندارید که قند موجود در شیر و سایر اشکال لبنیات را هضم کند. در این صورت از خوردن آنها اجتناب کنید یا از قطره یا قرص بدون نسخه که دارای این آنزیم است استفاده کنید.

10- قرص نعناع

نعناع می‌تواند ماهیچه بالای معده را شل کند. در این صورت غذا به مری شما برگردد که باعث سوزش سر دل می‌شود. شکلات و قهوه نیز این مشکل را ایجاد می‌کنند. کارشناسان تعذیه می‌گویند اگر وزن اضافی‌تان را کم کنید، وعده‌های کوچک‌تری بخورید و بعد از غذا دراز نکشید، فشاری که غذا را به سمت بالا می‌راند، کاهش می‌یابد. همچنین دقت کنید که چه غذاهایی برای شما مشکل ایجاد می‌کند تا بتوانید از آنها اجتناب کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان