این هم از نیسان آریا (Ariya) کاملا جدید و شگفتانگیز و تمامبرقی. اغلب اوقات جلو در خانهام کنار نیسان اکس-تریل (X-Trail) مفرغی پارک شده بود، انگار که تحت بررسی تطبیقی رسمی بوده باشد، و این دو کنار یکدیگر انگار دههها اختلاف زمانی دارند. این گواهی است بر اینکه خودروسازیهای جهان که شرکتهای پیشروی مانند نیسان در راس آنها قرار دارند، کمر به برقی کردن حملونقل شخصی در سراسر زمین بستهاند. 10 سال پیش هیچ خودروی با قابلیتهای آریا وجود نداشت.
آریا را باید به چشم خودرو آینده نیسان برای خانوادهها نگاه کنید. این خودرو تکاملیافته خودروهای فعلی اکس-تریل و قشقایی نیمهشاسیبلند (اسیووی) خانوادگی است اما بسیار خوشظاهرتر و جذابتر. واقعا جانور بسیار زیبایی است، از چراغهای الایدی هفتیشکل فوقباریک و قطعه پلاستیک مشکی براق جلو آن تا خطوط دقیق و پررنگ طرح بدنه و پشت کوپهمانندش. نخستین رنگی که به بازار آمده، یعنی «مسی آکاتسوکی»، بسیار باسلیقه انتخاب شده است. باید بگویم از آخرین باری که پشت یک نیسان اسپورت زمخت جیتی-آر نشستم تا حالا هیچ خودرو دیگری از نیسان اینقدر هیجانزدهام نکرده است. آریا چندان به اندازه آن خودرو مفرح نیست، اما آینده از آن او است.
شاید هم حالا، زیرا وارد بریتانیا شده است (این مدل به جای کارخانه بزرگ نیسان در ساندرلند، اینک در ژاپن تولید میشود). آریا به خوبی در جایگاه خودرو نیمهشاسیبلند متوسط قرار میگیرد که هماکنون در اختیار امثال ویدبلیو آیدی.4 (VW ID.4)، اسکودا انیاک (Skoda Enyaq) و کوپرا بورن (Cupra Born) (سه محصول بسیار نزدیک گروه محصولات ویدبلیو)، فورد ماستانگ مچ-ای (Mach-E)، مدل وای (Y) تسلا، سیتروئن ای-سی4 (e-C4)و خودرو پرامکانات کیا ایوی6 (EV6)، هیوندای یونیک5 (Ioniq 5) و بسیاری دیگر است.
برای کسانی که میخواهند خودرو برقی بخرند- و پولش را هم دارند، با حساب کمیاب بودن این خودرو در جادهها، گزینههای معمولتر بسیاری در مقایسه با گذشته وجود دارد. با این حال، این خودرو در قیاس با سایر خودروهای بنزینی یا برقی حدود 10 هزار پوندی مزیت قیمتی دارد؛ هرچند، خرید اقساطی و ماهانه این مزیت را کمی محو میکند. در هزینههای مصرفی نیز صرفهجویی میکنید، اما افزایش بهای برق این مزیت را تا حدی خنثی کرده است. البته در مورد روند حرکت بازار و تغییرات یارانههای دولتی قطعیت چندانی وجود ندارد.
مشخصات نیسان آریا
قیمت: 46 هزار و 365 پوند (قیمت سادهترین مدل آزمایششده 43 هزار و 845 پوند)
پیشرانش: تک موتور برقی با باتری 63 کیلوواتساعتی
قدرت (اسب بخار): 217
حداکثر سرعت: 100 مایل در ساعت
صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 7.5 ثانیه
مصرف: 3.7 مایل بر کیلوواتساعت
برد یک باک: 200 تا 250 مایل
میزان انتشار دیاکسیدکربن: صفر
داخل این خودرو نیسان نیز به اندازه بیرونش جدید است. من مخصوصا شیفته دکمههای «لمسیاش» شدم که صرفا نشانههایی چاپیاند روی داشبورد پلاستیکی طرح چوبش، و برعکس دکمههای قدیمی فشاری، با کمترین نوازش فعال میشوند. به سرعت به آنها عادت میکنید و با نمای داخلی محدود اما بسیار پرفناوری خودرو همخوانی دارند. میشود گفت رنگ داخل آریا کمی سنگینتر و تیرهتر از ویدبلیو آیدی.4 روشنرنگ است و ابزارهای رانندگیاش بیشتر مطابق عرف و مانند خودروهای خودکار قدیمی است، اما چنانکه از نیسان انتظار میرود، همهچیزش باکیفیت، بادوام و مطمئن حس میشود.
صفحه لمسی دوقلوی 12 اینچی، طبق مد این روزها از بالای داشبورد به صورت یکنواخت تا صفحه ابزار جلو راننده امتداد دارد و با دگمه گردونهای به سبک رادیوهای قدیمی، به سادگی میتوان با آن کار کرد. راستش را بخواهید، خودم قدری ظرافت بیشتر را، مثل دگمههای صندلیهای گرمایشی، ترجیح میدهم، اما در آن صورت پرزرق و برق میشد. مانند سایر مدلهای نیسان، آریا سامانه پروپایلوت معرکهای برای کنترل کروز و رانندگی نیمهخودکار دارد و بر خلاف رقبایش، تنظیمات آن خیلی کمتر دستوپاگیر است.
صندقعقب پهن و به اندازه معقول جادار است و فضای پا و سر در صندلی عقب برای اکثر مسافران از مقدار کافی هم بیشتر است. وقتی مشتری وفادار نیسان برای ارتقا دادن خودرو خود به سراغ مدل آریا برود، با دو نوع پیشرفته (Advance) و تکاملی (Evolve) این مدل، احساس نخواهد کرد که تغییرات کم بوده است.
مدل پایه دارای مجموعه باتری کوچکتری است که با هر بار شارژ، میتوان تا مسافتی حدود 320 کیلومتر با آن سفر کرد. این باتری را با شارژر سریع تجاری میتوان در عرض حدود نیم ساعت از حالت نزدیک به خالی به حالت 80 درصد شارژ رساند. با مجموعه باتری بزرگتر میتوان تا مسافت حدود 480 کیلومتر سفر کرد، و گزینه چهارچرخ محرک هم وجود دارد (البته فاصله کف ماشین از زمین چندان زیاد نیست). نکته جالب این است که آریا برخلاف رقیب ژاپنیاش، یعنی چادیمو، به سامانه شارژ سیسیاس استاندارد اروپا مجهز است که اکنون رواج بیشتری یافته است و همین میتواند به ماندگاری آریا در آینده کمک کند.
طبق بررسی من، برد باتری خودروهای کرهای و چینی (کیا، هیوندای، امجی) اندکی از بقیه بیشتر است که نشانگر پیکربندی کارآمدتراست، اما آریا در کل رقابتی است، زیرا در مقایسه با چهار مایل [حدود شش و نیم کیلومتر] به ازای هر کیلووات ساعت شارژ باتری که بهترینهای سایر خودروها دارند، 3.7 مایل [حدود شش کیلومتر] میپیماید که به هر حال معادل حدود 160 مایل [حدود 260 کیلومتر] بر گالن است.
در مورد چگونگی رانش آن هم باید گفت خیلی شبیه تمام خودروهای برقی باتریدار امروزی است. شتاب به نحو تعجبآوری کم است، اما سرعت که بالاتر میرود، وضع بهتر میشود. به هر حال در سرعتهای بزرگراهی آدم کاملا احساس راحتی میکند و آریا حالت اسپرت هم دارد (البته به همین دلیل هم مایل بر شارژ کمتری دارد).
بابت ضرورت مطلقی که صرفه اقتصادی در این روزها دارد، میتوان این خودرو را در حالت اقتصادی قرار داد و با استفاده از «پدال الکترونیکی»، مانند ماشینهای شهربازی با آن رانندگی کرد. وقتی پا را از روی پدال گاز برداریم، ترمز موتور برقی عمل میکند و سرعت به شدت کاهش مییابد و بنابراین، بازیابی توانی را که در غیر این صورت هدر میرفت، افزایش میدهد. به زودی با این قابلیت اخت خواهید شد و انگار که با چالش رانندگی زیستمحیطی مواجه باشید، سعی خواهید کرد مصرف برق خود را به حداقل برسانید.
این بود تکسرایی من در رثای آریا. همین که با آن اخت شوید، شما هم در ستایش آن ترانه خواهید سرود.