به انجام کارها به بهترین شکل تمرکز کنید که هم به‌نفع خودتان است و هم به‌نفع دیگران

چه کنیم دستاوردها در سازمان دیده شوند؟

شماره روزنامه: ۵۵۹۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۸/۱۹ ...

اما صرف نظر از نسل‌‌ها، بازدهی عمدتا یک برداشت یا ذهنیت است. و ذهنیت، واقعیت است. موفقیت شما فقط به عملکرد خوبتان بستگی ندارد بلکه به این هم وابسته است که تا چه حد، خوب تلقی می‌شوید. از زمانی که موضوع «ترک بی‌سر و صدای شغل»  مطرح شده، تمرکز بر بازدهی نیز افزایش یافته است. حالا کارفرمایان از خود می‌‌پرسند که آیا کارکنان، بازدهی دارند یا نه و چه کسی سهمش از کار را به درستی انجام می‌دهد. بنابراین، کار شما به عنوان کارمند، بیش از هر زمانی زیر ذره‌‌بین است. حالا که این را می‌‌دانید می‌توانید استراتژی‌‌های مشخصی به‌کار ببرید تا مطمئن شوید که کار و دستاوردهای فوق‌العاده‌‌تان، مورد توجه قرا می‌گیرد، بدون آنکه مجبور باشید از خودتان تعریف کنید، لاف بزنید یا خودخواه به نظر بیایید.

 همکاران به ستوه آمده

اولا بدانید که عملکرد شما نه تنها برای کارفرما بلکه برای همکارانتان نیز مهم است. تحقیقاتی که توسط وب‌سایت LLC انجام شده نشان می‌دهد که اگر شما کم‌‌کاری کنید، هم معلوم می‌شود و هم، روی اعصاب اطرافیانتان می‌‌روید.  42 درصد پاسخ‌‌دهندگان می‌گویند تنبلی و عدم وجدان کاری، مهم‌ترین چیزهایی هستند که روی اعصابشان می‌‌روند. البته همکاری که دائم غر می‌‌زند، در رتبه اول است.  62  درصد آنها از اینکه همکارشان، حداقل وظایف را صرفا برای رفع تکلیف انجام دهد، اذیت می‌شوند.  57 درصد آنها همکاری دارند که به انجام حداقل‌‌ها بسنده می‌کند.

یک تحقیق دیگر که توسط سایت LiveCareer صورت گرفته نشان می‌دهد که 71 درصد افراد، معتقدند دیگران، تنبلند و 70 درصد افراد، از همکاری که برای رفع تکلیف، حداقل وظایف را انجام می‌دهد، انتقاد کرده‌‌اند. و 75 درصد معتقدند که گرایش افراد به عدم انجام سهمشان از کارها، به بازدهی لطمه وارد می‌کند. یکی از مشکلات انجام حداقل‌‌ها این است که وقتی کمترین کار ممکن را انجام می‌دهید، اعضای تیمتان مجبورند فشار مضاعفی را متحمل شوند. در تحقیق LLC، 57 درصد می‌گویند که به دلیل اینکه همکارشان، حداقل وظایفش را انجام می‌دهد، آنها مجبورند وظایف بیشتری را بر عهده بگیرند و در واقع، بار اضافی را به دوش بکشند.

این کم‌‌کاری، برای همه نسل‌‌ها آزاردهنده است اما نسل «بیبی بومر»  و «ایکس» از همه بیشتر از این رویه اذیت می‌شوند (بیبی بومرها کسانی هستند که بین سال‌های 1946 تا 1964 به دنیا آمده‌‌اند و سنشان بین 58 تا 76سال است. نسل بعد از آنها، ایکس است که بین سال‌های 1965 تا 1980 به دنیا آمده‌‌اند و الان، بین 42 تا 57 سال، سن دارند)‌. پس افراد میانسال و سالخورده، بیش از دیگران از مشاهده کم‌‌کاری و تنبلی آزار می‌‌بینند. این خیلی مهم است چون این دو نسل، عمدتا در سِمت‌‌های ارشد و رده‌های بالای سازمانند و تصمیم‌گیری درباره پاداش، ارتقا یا پیشرفت شغلی، بر عهده آنهاست.  انجام حداقل کارها می‌تواند حرفه شما را محدود کند، به‌ویژه در حال حاضر که بازار کار، کساد است.

 ذهنیت‌‌ها درباره بازدهی

متاسفانه، بازدهی یک ذهنیت است، یعنی به نگاه یا تعبیر دیگران بستگی دارد. دیگران باید به کار شما پی ببرند. افراد شرکت‌‌کننده در نظرسنجی LLC نسل‌‌ها را بر اساس بازدهی‌‌شان قضاوت کردند. وقتی از پاسخ‌‌دهندگان پرسیده شده که «چه کسی کمترین بازدهی را دارد؟»،  51 درصد گفتند نسل Z (جوان‌‌ترین نسل)،  24 درصد گفتند بیبی بومرها و 18 درصد گفتند میلنیال‌‌ها (نسلی که بین 26 تا 41سال سن دارند)‌. تنها 7 درصد، نسل X را کم‌‌بازده‌‌ترین نسل می‌‌دانستند. البته، تفاوت میان افراد، بسیار مهم‌تر و معنادارتر از تفاوت میان گروه‌هاست، و تعمیم یک صفت به همه افراد یک نسل، بسیار مضر است. اما خوب است بدانید که چه جایگاهی در ذهن دیگران دارید و آیا در دردسر هستید یا نه. اما در کل، نخستین گام برای آنکه بابت کار خوبتان، مورد توجه و تحسین قرار بگیرید، این است که انجامش دهید.

 کارتان را مورد توجه قرار دهید

اگر عملکردتان عالی است اما کسی متوجه آن نیست، این استراتژی ممکن است کمکی نکند. از این گذشته، آدم‌‌ها از کسی که دوست دارد دیده شود یا درباره کارش پز می‌دهد، خوششان نمی‌‌آید. پس باید راه مناسبی پیدا کنید تا کارتان دیده شود و همزمان، حواستان باشد که با این کار، روی دیگران سایه نیندازید یا کارشان را  کم‌‌اهمیت جلوه ندهید.

1.کارها را عالی انجام دهید

نخستین گام برای جلب‌توجه دیگران به کارهای خارق‌‌العاده، این است که واقعا کارهای خارق‌‌العاده انجام دهیم. نباید تظاهر کنید. نرم‌‌افزار شبیه‌‌سازی کلیک و حرکات موس کامپیوتر، ابزاری است که هر از گاهی به‌طور خودکار، موس شما را به حرکت درمی‌‌آورد تا این‌طور به نظر بیاید که در حال فعالیتید. ممکن است در حال چرت زدن باشید و فکر کنید این ایده مناسبی برای فریب تکنولوژی‌‌های نظارتی شرکتتان است. اما این‌طور نیست. یا ممکن است زود بیدار شوید و به رئیستان ایمیل بزنید تا او فکر کند از صبح زود مشغول کارید. این هم جواب نمی‌دهد. دیر یا زود دستتان رو می‌شود چون آدم‌‌ها به سرعت این ترفندها را می‌‌فهمند. از «نمایش بازدهی»  اجتناب کنید و تفکر خلاقتان را روی کارتان متمرکز کنید، به‌جای اینکه توهم کار ایجاد کنید. بهترین دلیل برای انجام حقیقی کار، عزت و احترام به نفستان است. وقتی حقیقتا کار می‌کنید، حس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. کارتان معنادار خواهد بود، چون می‌‌دانید که تمام تلاشتان را کرده‌‌‌‌اید و سنگ تمام گذاشته‌‌اید. در تحقیقات LiveCareer مشخص شد:

 84 درصد افراد، معتقدند که کار، اصلی‌‌ترین راه برای احساس ارزشمندی است. به‌علاوه، اگر واقعا در کارها دخیل شوید یا دست به ابتکار بزنید، بیشتر یاد خواهید گرفت. به این ترتیب، احساس پیوند و ارتباط بیشتری با دیگران خواهید داشت چون سهم بزرگی در تیم و جامعه دارید. عملکرد خوب، هم به نفع خودتان است و هم به نفع افراد پیرامونتان. این نقطه آغاز است.

یک نکته دیگر را در نظر داشته باشید: «خطای تاخر»  که یک سوگیری شناختی است. بر اساس این خطا، افراد به جای اینکه بی‌‌طرفانه و بر اساس تمام اتفاقاتی که افتاده، قضاوتتان کنند، اساس قضاوت را می‌‌گذارند بر آخرین اتفاقی که افتاده. این یعنی دیگران معمولا شما را بر اساس آخرین عملکردتان قضاوت می‌کنند. پس باید به‌طور مداوم عملکرد خوبی داشته باشید چون آدم‌‌ها کم‌حافظه‌‌اند. با توجه به حجم بالای اطلاعاتی که دیگران دریافت می‌کنند، آخرین همکاری شما با آنها، قابل توجه‌‌ترین اقدامتان خواهد بود.

2.تاثیرگذار باشید

برای آنکه بابت دستاوردهایتان، مورد توجه قرار بگیرید، باید به دنبال یک کار مهم باشید. مثلا برای پروژه‌هایی که در اولویت سازمانند، داوطلب شوید یا اگر حس کردید چیزی قابل اصلاح است، دست به ابتکار عمل بزنید. اگر برای مشارکت، اشتیاق داشته باشید و فعالانه اقدام کنید، این پیام مثبت را به دیگران می‌‌فرستید که «من به اهداف مشترکمان، توجه دارم، خودم را وقفشان می‌کنم و نسبت به آنها متعهدم.»  به‌علاوه، شیشه‌ها را پاک کنید. یعنی گاهی وظایف ناخوشایند یا کم‌‌اهمیت را نیز بر عهده بگیرید. آدم‌‌ها معمولا سعی می‌کنند از کارهایی که پر زرق و برق نیستند، اجتناب کنند چون فکر می‌کنند این کارها در شأنشان نیست. یا ممکن است به دنبال انجام کاری باشند که بیشتر به چشم بیاید. اما صرفا انجام کارهای مهم، باعث می‌شود از خودراضی به نظر برسید. همه شغل‌‌ها تا حدی شامل وظایف غیرمهم هستند. همیشه وظایفی هست که شبیه شیشه‌‌شویی به نظر می‌‌رسند و آنقدرها هم پر زرق و برق نیستند اما ضروری‌‌اند. مهم نیست که مشغول انجام چه کاری هستید، مهم یا غیر مهم. وقتی همه کارها را به بهترین شکل انجام می‌دهید، راه را برای دیگران هموار می‌کنید تا تعهد شما را ببینند. توجه شما به جزئیات ظاهرا کم‌‌اهمیت، باعث می‌شود دیگران به شما اعتماد کنند و مسوولیت‌های مهم‌تر را نیز به شما بسپارند.

شما همچنین باید علاوه بر فرآیند و فعالیت‌‌ها، روی نتایج نیز تاکید کنید. اگر در حال حل و فصل مشکلات با تامین‌‌کنندگان هستید، رئیس‌‌تان را در جریان راه‌حل‌‌های مورد نظرتان قرار دهید و به او بگویید که چقدر سریع، زمان تحویل را کاهش خواهید داد. لازم نیست او بداند چند جلسه با  تامین‌‌کننده‌ها داشته‌‌اید.  وقتی دارید اختلافتان با همکاری را حل می‌کنید، روش‌هایی  را که برای ارتباط با او و شنیدن او به کار می‌برید گزارش دهید، نه تعداد ایمیل‌‌هایی که برای یافتن راه‌حل، فرستاده‌‌‌‌اید. کار خود را قابل رویت کنید. کار تیمی را فراموش نکنید.

3. همکاری را فراموش نکنید

وقتی می‌خواهید مورد توجه قرار بگیرید، باید همزمان، روابط مستحکم با دیگران برقرار کنید. وقتی دیگران روی شما حساب کرده‌‌اند، حضور یابید، پیگیر باشید و وظایف را به اتمام برسانید. به عملکردتان فکر کنید و ببینید کارتان چه تاثیری بر دیگران دارد. و در عین حال، وقتی در کنار هم به دستاوردی رسیده‌‌اید، از دیگران نیز قدردانی کنید و کاری کنید که زحمات آنها نیز دیده شود. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی روابط مستحکم برقرار می‌کنید، شادترید و احساس رضایتمندی بیشتری دارید. و وقتی روی کمک به دیگران تمرکز دارید، این هم در شادمانی شما نقش دارد. وقتی کیفیت کار شما، کار دیگران را نیز تقویت می‌کند، آنها قدردان شما و کارتان خواهند بود.  آدم‌‌ها اگر بدانند می‌توانند روی شما حساب کنند که به قولتان عمل می‌کنید، به شما احترام خواهند گذاشت.

علاوه بر اینها، سعی کنید شبکه ارتباطی خود را تقویت کنید. ارتباط‌سازی کنید، به دنبال منتور بگردید و از همکارها بازخورد بخواهید. سرمایه اجتماعی قدرتمند، فرصت‌‌هایی برایتان ایجاد می‌کند که هم به دیگران کمک کنید و هم کمک بخواهید. به‌علاوه، انبوهی از توصیه‌ها و ایده‌های جدید در اختیارتان قرار خواهد گرفت و در صورت نیاز، از آنها یاد خواهید گرفت. همه اینها کمک می‌کنند کارتان را به بهترین نحو انجام دهید. وقتی در سازمان، افراد بیشتری را می‌‌شناسید، می‌توانید از آنها حمایت کنید و اعتبار بیشتری برای خودتان دست و پا کنید چون تعداد افرادی که شما را می‌‌شناسند و ارزش کارتان را می‌دانند، بیشتر خواهد بود.

4.پاسخگو باشید

برای آنکه کاری به نام شما تمام شود و اعتبار دریافت کنید، باید سعی کنید پاسخگو و مسوولیت‌‌پذیر باشید و کار خود را به شکلی موثر، ردیابی کنید. به‌ویژه در این دوران که دورکاری افزایش یافته و فاصله کارمندها با رهبران سازمان و اعضای تیم بیشتر شده، کسی نمی‌تواند شما را در حین کار ببیند. حالا شرکت‌‌ها در حال اعمال سیستم‌‌هایی برای نظارت بر کارکنان هستند. طبق گزارشی که در فوربز منتشر شده، 80 درصد شرکت‌‌های خصوصی بزرگ، از تکنولوژی‌‌های ردیابی استفاده می‌کنند. گزارش گارتنر نیز نشان می‌دهد که 70 درصد شرکت‌‌های بزرگ تا سه سال آینده، تکنولوژی‌‌های نظارتی را راه‌اندازی خواهند کرد.

گرچه استفاده سازمان از این تکنولوژی‌‌ها، ملال‌‌آور است اما می‌توانید خودتان این رویکرد را به کار ببرید. وقتی عملکردتان خوب است، تکنولوژی‌‌های ردیابی تعهد شما را به شکلی کمّی نشان می‌دهند. معیارهای مورد استفاده شرکتتان را با آغوش باز بپذیرید و از همان‌‌ها استفاده کنید. زمان خود را وارد کنید، تعداد تماس‌‌های فروش را ثبت کنید و در ساعت‌‌هایی که برایتان تعیین کرده‌‌اند، کار کنید. شما که به هر حال کارتان را خوب انجام خواهید داد. پس به خودتان بگویید که با این روش‌ها، کمک می‌کنید شرکت هم کار خوب شما را ببیند. می‌توانید سیستم ردیابی و ارزیابی خودتان را هم طراحی کنید، با رئیس جلسه‌های منظم بگذارید و دستاوردهای عالی خود را به روشی که برایتان جواب می‌دهد، با او در میان بگذارید. مثلا نام مشتریانی که رویشان تاثیر داشته‌‌اید یا پنج دستاوردتان را بنویسید و در اختیار او قرار دهید. یا در مواردی که نیاز به راهنمایی دارید، از او کمک بخواهید تا عملکرد خوبتان، ادامه یابد.

5.آگاه باشید

برای آنکه کارهایتان دیده شوند، باید درباره نحوه انجام کارها هوشمند و آگاه باشید. به وعده‌های خود عمل کنید و کارها را در موعد مقرر تحویل دهید. سعی کنید کارها را حتی زودتر انجام دهید. اگر قرار است پس از جلسه، پیگیری کنید اما زمانی برایش تعیین نشده، بهتر است پیگیری را در کمتر از یک هفته انجام دهید. این در خاطر دیگران می‌‌ماند و برایشان، معنای دیگری خواهد داشت.

با کاهش حواس‌‌پرتی‌‌ها و تمرکز بر نتایج، کارها را به شکلی موثر انجام دهید. مسوولیت‌ها را به خرده‌وظایف کوچک تقسیم کنید تا روند پیشرفت خود را حس کنید. از کمال‌‌گرایی بپرهیزید چون مانع از انجام کارها می‌شود. هر کس برای انجام کارهایش، تاکتیک‌‌های منحصر به فرد خود را دارد که برای او جواب می‌دهند، اما در کل، بهتر است درباره نحوه انجام کارها هوشیار باشید. و در پایان، بدانید که ذهنیت، واقعیت است و بازدهی، یک ذهنیت است. لازم نیست وانمود به بازدهی کنید. چون نهایتا به ضررتان تمام خواهد شد. در عوض، به انجام کارها به بهترین شکل تمرکز کنید که هم به نفع خودتان و هم به نفع دیگران خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان