سفر برویم یا سایر اتفاقات تفریحی را تجربه کنیم؟

خوراک فراغت آخر هفته

شماره روزنامه: ۵۵۹۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۸/۱۹ ...

گشت و‌گذار در عرصه‌های طبیعی حاشیه شهرها

در حاشیه اغلب شهرهای ایران کوه و رودخانه به چشم می‌‌خورد؛ فرقی نمی‌کند در تهران باشید یا در اصفهان، شیراز، مشهد و... می‌توانید یک روز تعطیل خود را در این عرصه‌های طبیعی بگذرانید. در تهران گروه زیادی از کوهنوردان درکه‌‌، کلک‌‌چال، دربند، توچال و... می‌‌روند اگر حوصله یا توان راه رفتن ندارید می‌توانید از تله‌‌کابین استفاده کنید‌‌، می‌توانید به رستوران‌‌ها و کافه‌های ابتدای مسیر بروید و ساعتی را کنار رودخانه و در فضایی بگذرانید که شما را از روزمره و شهر دور کند. روستاهای اطراف شهرهای بزرگ گزینه دومی هستند که خوب است آنها را امتحان کنید، نمونه آنها در تهران باز شهرستانک، افجه، آهار و... است. روستاهایی که این روزها حال و هوای پاییزی به خود گرفته‌اند و می‌توان در کوچه‌باغ‌های رنگ‌‌رنگ آن قدم زد.

موزه‌‌گردی را امتحان کنید

ممکن است به طبیعت چندان علاقه‌‌ای نداشته باشید و میراث فرهنگی برایتان جذاب‌‌تر باشد. چرا این روزها موزه نرویم، موزه‌هایی که هر کدام گوشه‌‌ای از تاریخ این سرزمین را نشان‌‌مان می‌دهد. داستان سلسله‌هایی که آمده‌اند و رفته‌‌اند‌‌ و از هر کدام تنها نقشی بر سکه‌‌ای باقی مانده است. می‌شود در موزه همچنین نگاهی به هنر و فرهنگ این کشور در طول سده‌های گذشته انداخت و اندکی از زمان حال خارج شد.

اگر موزه‌‌گردی هم برایتان جذاب نیست اما در عین حال به تاریخ و فرهنگ علاقه‌‌مندید گزینه محله‌‌گردی را امتحان کنید. در همه شهرها ساختمان‌ها‌‌، خانه‌ها یا محله‌هایی هست که روایت آن شهر را بازگو می‌کنند. در شهری مانند تهران به واسطه مدت زمان طولانی پایتخت بودن این شهر این محله‌ها، ساختمان‌ها و خانه‌ها بسیار زیادند. با این حال در تبریز‌‌، مشهد‌‌، کرمانشاه، ‌‌اصفهان، شیراز و دیگر کلان‌شهرهای ایران نیز این بناها کم نیستند. علاوه بر آن حتی در شهرهای کوچک هم می‌توان طرحی از گذشته را در برخی مناطق یافت که به زحمت توانسته‌اند از دست کسانی که سود خود را در تخریب آنها و جایگزین کردنش با آپارتمان می‌دیدند‌‌، جان سالم به در ببرند. یک نیمروز خود را به کشف این ساختمان‌ها بگذرانید و به این ترتیب با شهر خود هم بیشتر آشنا شوید.

رسیدن به آرامش با ادبیات کهن

اگر همچنان مصر هستید در خانه بمانید و هر گونه گزینه‌‌ای خارج از خانه برایتان غیرقابل توجیه است می‌توانید لااقل یک فیلم ببینید. فیلم‌‌ها را می‌توانید بر اساس موضوعاتی که این روزها ذهن‌‌تان را مشغول کرده انتخاب کنید یا بالعکس سراغ فیلم‌‌ها یا سریال‌‌هایی بروید که شما را از این روزها برای ساعت یا ساعت‌‌هایی خارج کند. ادبیات کلاسیک موضوعی است که برای هر ذهن آشفته‌‌ و کم‌حوصله‌‌‌ای درمان است. خواندن داستانی از شاهنامه، متنی از تذکره‌‌الاولیا‌، غزلی از سعدی یا حافظ و... می‌تواند این روزها حال شما را اندکی بهتر کند و علاوه بر آن شما را با این متون آشنا می‌کند.

ممکن است به سینما و ادبیات هم علاقه‌‌مند نباشید، حتی خواندن یک داستان کوتاه هم برایتان خوشایند نباشد. در این صورت برنامه‌‌ای برای کاری بریزید که همواره می‌خواستید انجام دهید اما آن را به تعویق انداخته‌‌اید. این برنامه ممکن است تعمیر یک وسیله باشد، ممکن است بافتن یک شال باشد، می‌تواند رفتن به یک محل خاص باشد و... می‌توانید با انجام این برنامه و درگیر شدن با آن، یک روز یا حتی نیمروز خود را پر کنید.

همچنان که در ابتدای این نوشتار گفته شد، حفظ سلامت روان از مهم‌ترین مواردی است که باید جدی بگیرید. لازم نیست مدام ذهن خود را با یک موضوع پر کنید، برای آنکه سالم بمانید ساعتی حتی اگر یک نیمروز باشد تلاش کنید به خودتان فرصت دهید تا توان گذشته خود را بازیابید و بتوانید هفته آتی را با انرژی بیشتری آغاز کنید. بهترین گزینه در چنین شرایطی دور شدن از فضای خانه است، با این حال حتی در همین فضاهای محدود و بسته نیز می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و خود را از چرخه ملال که در آن گرفتار شده‌‌اید خارج کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان