بررسی سیستم
سامانه کنترل کشش یا TCS (Traction control system)، امکان دست یابی خودرو به کشش و پایداری جانبی مناسب توسط کنترل نسبت لغزش چرخهای محرک در شرایط گوناگون جادهای، به ویژه جادههایی با ضریب اصطکاک پایین (جادههای برفی و یخی) فراهم میکند. برای درک آسانتر این مطلب میتوان گفت که این سامانه، با کنترل گشتاور چرخها مانع از بروز ناپایداری در خودرو میشود (عملکردی مشابه ABS اما در هنگام شتاب گیری و حرکت).
در واقع سامانه TCS مکمل سامانه ABS میباشد و با حفظ پایداری و فرمانپذیری مناسب خودرو به هنگام شتابگیری از حالت توقف یا در حال حرکت مانع بروز حوادث میشود.
همان طور که میدانید سامانه ABS در هنگام ترمزگیری از لغزش چرخها به علت کاهش پایداری خودرو جلوگیری میکند، در هنگام شتابگیری و افزایش سرعت خودرو نیز باید از لغزش جلوگیری کرد چرا که این لغزش مقداری از گشتاور موتور که میبایست صرف رانش شود، را صرف لغزش چرخها میکند.
به همین علت سامانه TCS با کمک سامانه ABS و سامانه مدیریت پیشرانه، گشتاور اعمالی به چرخها و افزایش دور موتور را کنترل میکند و از لغزش چرخها جلوگیری به عمل آورد.
اشتباهات عمومی
بسیاری از افراد به اشتباه فکر میکنند TCS از گیرکردن خودرو در برف جلوگیری میکند، در حالی که این سامانه چنین وظیفهای ندارد. به زبان سادهتر ABS از لیز خوردن لاستیکها در هنگام ترمز کردن جلوگیری میکند؛ اما TCS از لیز خوردن لاستیکها در هنگام گاز دادن جلوگیری میکند و همانطور که هنگام ترمزکردن با خودرو مجهز به ABS راننده پالسهایی را بر روی پدال ترمز حس میکند، در زمان گاز دادن هم شبیه به همان پالسها بر روی پدال گاز حس خواهد کرد. پالسهایی که هر ضربه آن نشان دهندهی تلاش این سامانهها برای دور شدن از وضعیت بحرانی است.