از کاهش قند تا کلسترول؛ گیاهی که خواص درمانی زیادی دارد

زنجبیل اصالتاً یک گیاه چینی و هندی است. این گیاه یکی از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین ادویه‌های روی کره زمین است.

از کاهش قند تا کلسترول؛ گیاهی که خواص درمانی زیادی دارد

زنجبیل اصالتاً یک گیاه چینی و هندی است. این گیاه یکی از سالم ترین و خوشمزه ترین ادویه های روی کره زمین است.از آنجا که مردم دنیا علاقه زیادی به طعم متفاوت و تند و تیز و بوی معطر آن داشته اند و همچنین بخاطر خاصیت گرمایی این گیاه وهمچنین تاثیرمثبت درمانی درد معده ، کاشفان و جهانگردان در سرتاسر نقاط گرمسیری آن را کشت داده اند.

ریشه این گیاه در درمان سرگیجه، تعریق، تهوع و استفراغ ناشی از بیماریهای حرکتی یا دریازدگی مؤثر واقع میشود. این گیاه همچنین گلودرد، سردردها، پاره ای از انواع دردهای قاعدگی و تب و درد ناشی از انواع سرماخوردگیها و آنفلونزا را درمان می کند.

از زنجبیل می توان به صورت تازه ، خشک ، پودر شده یا به عنوان روغن یا آب استفاده کرد. این یک ماده بسیار رایج در دستور العمل ها است. که گاهی اوقات به غذاهای فرآوری شده و آرایشی نیز اضافه می شود.

در اینجا چند مورد از فواید زنجبیل را که بر اساس تحقیقات انجام شده به دست ما رسیده به صورت کوتاه عنوان می کنیم:

زنجبیل دارای خواص دارویی است

این ماده برای کمک به هضم غذا ، کاهش حالت تهوع و کمک به مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی می شود.

رایحه و عطر و طعم بی نظیر زنجبیل از روغن های طبیعی آن ناشی می شود. طبق تحقیقات ، زنجبیل اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قدرتمندی دارد.

 بیشتر بخوانید:

باید و نبایدهای مصرف زنجبیل برای سلامتی

 

 

 

خاصیت ضد تهوع زنجبیل

مصرف زنجبیل به رفع حالت تهوع و استفراغ برای افرادی که تحت انواع خاصی از جراحی هستند ، کمک میکند. مصرف زنجبیل همچنین برای رفع حالت تهوع مرتبط با شیمی درمانی نیز موثر است. تحقیقات بیشتر نشان می دهد که مصرف زنجبیل تهوع صبحگاهی مربوط به بارداری را کاهش می دهد. اگرچه مصرف زنجبیل بی خطر است، اما اگر باردار هستید قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

خواص دارویی و درمانی زنجبیل

خاصیت کاهش وزن زنجبیل

طبق مطالعات انجام شده بر روی انسان و حیوانات ، زنجبیل در کاهش وزن نقش به سزایی دارد. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2019 نشان می دهد که مکمل های زنجبیل به طور قابل توجهی باعث کاهش وزن بدن و کاهش نسبت دور کمر به لگن و ران در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی می شود.

یک مطالعه میدانی دیگر در سال 2019 از بین 80 زن مبتلا به چاقی نشان داد که زنجبیل همچنین می تواند به کاهش شاخص توده بدن (BMI) و سطح انسولین خون کمک کند.

خاصیت درمان آرتزوز با مصرف زنجبیل

آرتروز یک بیماری شایع مفصلی است که باعث ایجادتورم در مفاصل خصوصاً زانوها و شانه شده و با درد ایجاد شده در این مفاصل عملاً آن ها را از کار می اندازد. داروهای بسیاری تاکنون برای درمان این بیماری ارائه شده است، ولی خواص ضد التهابی موجود در زنجبیل ارگانیک، در آینده ای نه چندان دور این گیاه را درمانگر اصلی آرتروز معرفی خواهد کرد. طبق آزمایشات انجام شده، زنجبیل تأثیری حدوداً 40% بیشتر نسبت به داروهای شیمیایی در بیمارانی که از درد زانو رنج می برند داشته است. مصرف روزانه انواع فرآورده های زنجبیل به شما در بهبودی علایم آرتروز کمک شایانی خواهد کرد.

 بیشتربخوانید:

دمنوش رزماری و دمنوش زنجبیل مخصوص روزهای پاییزی

 

 

 

خاصیت کاهندگی قند خون

امروزه استفاده از روش‌های نوین و کم عارضه برای کنترل دیابت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

زنجبیل باعث بهبود حساسیت به انسولین، کاهش اکسیداسیون و بهبود کلسترول نیز می‌ گردد. زنجبیل در کنترل طولانی‌ مدت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 موثر است. جینجرول، یکی از فعال‌ترین ترکیبات موجود در زنجبیل، می‌ تواند برداشت گلوکز را توسط سلول‌های عضلانی بدون نیاز به انسولین افزایش دهد و بنابراین در تنظیم و کنترل قند خون موثر است.

زنجبیل و خاصیت درمانی سوهاضمه

این گیاه از 2000 سال قبل تا کنون برای درمان کلیه اختلالات هضم مورد استفاده بوده است.سوء هاضمه باعث ناراحتی مزمن در قسمت فوقانی معده و دستگاه گوارش می شود. نظرات پزشکی غالب این درد را به تاخیر در حرکت مواد غذایی از معده به روده کوچک نسبت می دهد. زنجبیل این حرکت را سرعت می بخشد.

کاهش درد قاعدگی با مصرف زنجبیل

در یک مطالعه‌ی صورت گرفته بر روی زنان جوان ثابت شده است که کپسول‌های حاوی زنجبیل، علائم اولیه که شامل دردهای شکمی ست را کاهش داده است.

در این مطالعه زنان را به سه گروه تقسیم کردند و به هر کدام از سه گروه در 3 روز اولیه پریود خود، قرص‌های همان مسکن‌های ضدالتهاب‌ غیر استروئیدی را آزمایش کردند.

· گروه اول: مصرف کپسول‌ حاوی 400 میلی‌گرم زنجبیل، 4 بار در روز

· گروه دوم: مصرف کپسول حاوی 250 میلی‌گرم مفنامیک‌اسید ، 4 بار در روز

· گروه سوم: مصرف قرص حاوی 400 میلی‌گرم ایبوبروفن، 4 بار در روز

نتیجه حیرت انگیز این تحقیق نشان می دهد که:

زنان در هر یک از سه گروه درمانی با نتیجه کاملا مشابه‌ که چیزی جز کاهش درد و رضایت از درمان بود، روبرو شدند. برای کپسول‌های حاوی زنجبیل نیز هیچ‌گونه عوارض جانبی گزارش نشد. با توجه به نتیجه این آزمایش توصیه می‌شود به جای استفاده از داروهای شیمیایی تنها با یک دمنوش زنجبیل که به طور طبیعی قاعده‌آور است، استفاده کنید.

 بیشتربخوانید:

بااین داروی گیاهی درد‌های روماتیسمی را فراموش کنید

 

 

 

مصرف زنجبیل و کاهش کلسترول

همانطور که می دانید کلسترول بالا می‌تواند عامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی باشد.کلسترول ماده ایست که در کبد تولید می‌شود و در همه سلول‌های بدن وجود دارد همچنین نیاز بدن است تا فعالیت سلول‌های بدن به درستی انجام شود اما کلسترول بالا می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. تحقیقات زیادی نشان داده که مصرف روزانه زنجبیل به کاهش کلسترول خون کمک شایانی میکند.

کاهش ابتلا به سرطان با مصرف زنجبیل

زنجبیل حاوی ماده جینجرول است که به نظر می رسد دارای اثرات محافظتی در برابر سرطان است.حتی زنجبیل به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای انواع درمان انواع مختلف سرطان در نظر گرفته شده است.

برخی شواهد وجود دارد که نشان می دهد زنجبیل ممکن است در برابر سایر سرطان های دستگاه گوارش مانند سرطان لوزالمعده و کبد مفید واقع شود.

بهبود عملکرد مغز با مصرف زنجبیل

همانطور که می دانید یکی از عوامل کاهش حافظه مربوط به سن است. همچنین برخی شواهد نشان می دهد که زنجبیل می تواند به طور مستقیم به تقویت عملکرد مغز کمک کند. در مطالعه ای که در سال 2012 روی زنان میانسال سالم انجام شد ، دوزهای روزانه عصاره زنجبیل برای بهبود حافظه آنها بسیار مفید بود.همچنین مطالعات گسترده ای در مورد مصرف زنجفیل نشان داده که این ماده کمک قابل توجهی به کاهش آسیب های مغزی می کند.

  بیشتر بخوانید:

باید و نبایدهای مصرف زنجبیل برای سلامتی

 

 

 

مصرف زنجبیل و کاهش عفونت

طبق تحقیقات آزمایشگاهی مصرف زنجفیل می تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت در بدن کمک کند. در حقیقت ، عصاره زنجبیل می تواند از رشد انواع مختلف باکتری جلوگیری کند.

طبق مطالعه ای در سال 2008 ، مصرف زنجفیل می تواند در برابر باکتریهای دهانی که به التهاب های لثه مرتبط هستند بسیار موثر واقع شوند.زنجبیل می تواند با باکتری ها و ویروس های مضر مقابله کند به همین دلیل وجود آن در بدن عاملی ست که خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان