چهلمین عصرانه داستان حوزه هنری قم برگزار شد؛

نبرد تک‌خوان از کلیشه‌ها دور شده است

اشتری گفت: داستان مربوط به اتفاقات و فضای پشت جبهه است. به همین خاطر است که از بعضی کلیشه‌ها دور شده و همین نبود کلیشه‌ها باعث می شود نوجوان امروزی بتواند ارتباط بهتری با داستان برقرار کند.

به گزارش مشرق، چهلمین عصرانه داستان حوزه هنری قم به معرفی و نقد رمان «نبرد تک‌خوان» نوشته فهیمه شاکری مهر اختصاص یافت.

در آغاز این نشست که در سالن مهر حوزه هنری قم برگزار شد، شاکری مهر در گفتگو با فاطمه جدیدی مجری کارشناس نشست به موضوع داستانش اشاره کرد و گفت: «کتاب، روایت شهادت جمعی از دانش‌آموزان مدرسه قطب راوندی قم است که در اثر بمباران رژیم بعثی در دوران دفاع مقدس اتفاق می‌افتد. یکی از مهمترین نکته های سوژه برایم این بود که تا قبل از نوشتن کتاب، موضوع حتی برای من که اهل قم و بزرگ شده‌ی این شهر بودم تازگی داشت و چه بسا به گوش بسیاری از اهالی شهر هم نرسیده بود. بازخوانی این جنایت مغفول رژیم بعث عامل و انگیزه‌ای شد که اثری داستانی پیرامون نوجوانان شهید شهرم بیافرینم »

«نبرد تک‌خوان» از کلیشه‌ها دور شده است

وی درباره فضای حاکم بر رمانش گفت: «درباره این اتفاق و فضای دهه 60 تحقیقات میدانی داشتم و برای توصیف و شناخت آن دوران از اطرافیانی که آن دهه 60 را درک کرده بودند، کمک گرفتم.»

حامد اشتری نویسنده و منتقد ادبی درباره فضاسازی رمان «نبرد تک‌خوان» گفت: با آنکه کار مربوط به دوران دفاع مقدس است اما بر خلاف اغلب داستان‌هایی که در آن دوران اتفاق می‌افتد، داستان مربوط به اتفاقات و فضای پشت جبهه است. به همین خاطر است که از بعضی کلیشه‌ها دور شده و همین نبود کلیشه‌ها باعث می شود نوجوان امروزی بتواند ارتباط بهتری با داستان برقرار کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در مواجه با متن مشهود است که نویسنده برای نوشتن کار وقت گذاشته و تحقیقات کافی را برای خلق اثر داشته است. این نویسنده کار نوجوان را می‌شناسد و علی‌رغم پرچانگی و حدیث نفس های زیاد شخصیت راوی اما هیجان کار حفظ شده و استانداردهای کار نوجوان در داستان رعایت شده است.

«نبرد تک‌خوان» از کلیشه‌ها دور شده است

نویسنده قربانی طهران درباره پایان‌بندی اثر گفت: از حسن‌های کار، پایان‌بندی غافلگیر کننده و تعلیقی است که تا پایان رمان حفظ می‌شود.

او همچنین افزود: کتاب نبرد تکخوان اگرچه جا داشت کمی بیشتر از سنت ها و فرهنگ مردم قم بگوید اما بهرحال در زمره داستان های اقلیمی دسته بندی می شود. داستان هایی که در مورد اقلیم قم بسیار کم تعداد است.

او این اثر را به عنوان اولین اثر بلند نویسنده کاری قابل قبول و به فرم رسیده دانست و تاکید کرد روایت داستانی جنایتی که برای بسیاری از مردم قم خصوصا نوجوانان مغفول است گامی مهم در بازگویی هنرمندانه تاریخ است که نویسنده در این راه قدم برداشته.

«نبرد تک‌خوان» از کلیشه‌ها دور شده است

این مدرس داستان نویسی در پایان اشاره کرد که رمان های نوجوان ما نسبت به خوانندگان دختر کم توجه است و بسیاری از آنها حتی با وجود داشتن نویسنده زن موقعیت هایی برای هم ذات پنداری خواننده دختر خلق نمی کند. نبرد تکخوان اما می کوشد با وارد کردن غیرمنفعلانه آسیه، مهرانه، خاله و مادر مهرانه، رمانی با شخصیت محوری نوجوان پسر را برای مخاطب دختر نیز جذاب نگه دارد.

نشست عصرانه داستان که به صورت ماهانه و توسط باشگاه داستان حوزه هنری قم برگزار می‌شود به معرفی و بررسی آثار داستانی منتشر شده نویسندگان شهر قم اختصاص دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان