بهترین فیلم‌های زیرژانر پپلوم

پپلوم یکی از زیرژانرهای حماسی و تاریخی به شمار می‌رود که به عنوان شمشیر و صندل (Sword-and-Sandal) نیز شناخته می‌شود و داستان‌های فیلم‌های آن نیز در دوران یونان، روم یا قرون وسطی رخ می‌دهند. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بهترین فیلم‌های زیرژانر پپلوم بپردازیم.

بهترین فیلم‌های زیرژانر پپلوم

پپلوم یکی از زیرژانرهای حماسی و تاریخی به شمار می‌رود که به عنوان شمشیر و صندل (Sword-and-Sandal) نیز شناخته می‌شود و داستان‌های فیلم‌های آن نیز در دوران یونان، روم یا قرون وسطی رخ می‌دهند. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بهترین فیلم‌های زیرژانر پپلوم بپردازیم.

9. فیلم هرکول 1958

Hercules (1958)

Hercules (1958)

در اوایل دهه پنجاه میلادی چندین فیلم بر اساس اساطیر یونانی و ماجراجویی‌های انجیلی ساخته شدند و توانست به موفقیت بسیار زیادی در گیشه دست پیدا کنند. همین نیز سبب شد تا فیلم هرکول (Hercules) به کارگردانی پیترو فرانچیشی (Pietro Francisci) در سال 1958 میلادی روی پرده سینماها اکران شود.

بودجه محدود این فیلم سبب شده بود تا بازیگران برجسته و نام آشنا برای نقش‌آفرینی در آن جذب نشوند اما در عوض، کارگردان بدنسازی آمریکایی به نام استیو ریوز (Steve Reeves) را برای نقش اصلی این فیلم برگزید. این فیلم باعث مشهور شدن استیو ریوز شد و خود فیلم نیز توانست فروش خوبی در گیشه داشته باشد.

فیلم «هرکول» داستان ساده‌ای دارد و شخصیت قهرمانی با قدرت‌های زیاد را دنبال می‌کند که عاشق دختر بسیار زیبای پلیاس به نام لوله با بازی سیلوا کوشینا (Sylva Koscina) می‌شود و برای رسیدن به عشق خود باید با چالش‌های متعددی روبه‌رو شود و با نیروهای شیطانی مختلفی مبارزه کند.

8. فیلم پسر سامسون 1960

Son of Samson (1960)

Son of Samson (1960)

مدتی کوتاه پس از اینکه فیلم «هرکول» روی پرده سینماها اکران شد، فیلم پسر سامسون (Son of Samson) به کارگردانی کارلو کامپوگالیانی (Carlo Campogalliani) ساخته شد. همانند فیلم «هرکول»، در این فیلم نیز بدنسازی آمریکایی به نام مارک فارست (Mark Forest) نقش شخصیت اصلی را بازی می‌کند.

مارک فارست در فیلم «پسر سامسون» که در سال 1960 میلادی روی پرده سینماها آمده بود، نقش مکیست را بازی می‌کند که پسر جنگجوی افسانه‌ای به نام سامسون است، جنگجویی که قدرتش از موهای بلندش نشأت می‌گیرد. در هر صورت، در این فیلم، مکیست با چالش‌های مختلف روبه‌رو می‌شود که قدرتش را مورد آزمایش قرار می‌دهند.

7. فیلم اسپارتاکوس 1960

Spartacus (1960)

Spartacus (1960)

به دنبال موفقیت فیلم‌های زیرژانر پپلوم و همچنین فیلم‌های ایتالیایی ساخته شده در این زیرژانر، هالیوود نیز به دنبال استفاده از این موقعیت بود و همین نیز سبب شد تا فیلم‌هایی با بودجه زیاد و بازیگران نام آشنا تولید شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلم اسپارتاکوس (Spartacus) محصول سال 1960 میلادی اشاره کرد.

حدود 12 میلیون دلار در آن زمان برای ساخت این فیلم هزینه شد و بازیگرانی برجسته همچون کرک داگلاس (Kirk Douglas)، لارنس اولیویه (Laurence Olivier)، ژان سیمونز (Jean Simmons) و پیتر اوستینوف (Peter Ustinov) برای نقش‌آفرینی در آن انتخاب شدند. این فیلم که حدود سه ساعت و نیم زمان دارد، به کارگردانی استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) است.

6. فیلم دره شیرها 1961

Valley of the Lions (1961)

Valley of the Lions (1961)

فیلم دره شیرها (Valley of the Lions) با نقش‌آفرینی یکی دیگر از بدنسازهای آمریکایی به نام اد فیوری (Ed Fury) است. این فیلم ممکن است نتوانسته خودش را به سطح درجه یک برساند اما کاریزمای اد فیوری سبب شد تا او در دو دنباله ساخته شده برای این اثر نیز حضور داشته باشد و بتواند توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کند.

در فیلم «دره شیرها»، اد فیوری نقش فردی به نام اورسوس را بازی می‌کند که پسر یک پادشاه بوده اما پس از اینکه خانواده‌اش توسط دیکتاتوری شرور به قتل می‌رسند، او توسط شیرها بزرگ می‌شود. اورسوس سپس تصمیم می‌گیرد تا انتقام مرگ والدین خودش را بگیرد و بار دیگر بر تخت پادشاهی بنشیند.

5. فیلم جیسن و آرگونات‌ها 1963

Jason and the Argonauts (1963)

Jason and the Argonauts (1963)

فیلم جیسن و آرگونات‌ها (Jason and the Argonauts) اثری ماجراجویانه و قهرمانانه در مورد جنگجویی یونانی به شمار می‌رود که به دنبال پیدا کردن پارچه طلایی است. این اثر بیشتر برای جلوه‌های ویژه خارق‌العاده خودش شناخته می‌شود که توسط استاد انیمیشن‌سازی استاپ موشن یعنی ری هری‌هاوسن (Ray Harryhausen) ساخته شده‌اند.

تاد آرمسترانگ (Todd Armstrong)، نایجل گرین (Nigel Green) و هونور بلکمن (Honor Blackman) از جمله بازیگران فیلم «جیسن و آرگونات‌ها» به شمار می‌روند که در کنار جلوه‌های خارق‌العاده توانستند این اثر را به فیلمی جذاب و تماشایی تبدیل کنند.

4. فیلم نبرد تایتان‌ها 1981

Clash of the Titans (1981)

Clash of the Titans (1981)

ری هری‌هاوسن با وجود گذشت 18 سال از فیلم «جیسن و آرگونات‌ها» توانست بار دیگر در فیلم نبرد تایتان‌ها (Clash of the Titans) در سال 1981 میلادی جلوه‌های ویژه بسیار جذاب‌تر و مهیج‌تری را برای مخاطبان به نمایش بگذارد.

این فیلم داستان پسر خدای یونانی زئوس به نام پرسئوس با بازی هری هملین (Harry Hamlin) را دنبال می‌کند که برای نجات آندرومدا با بازی جودی باوکر (Judi Bowker) باید با گروهی از دشمنان شیطانی مبارزه کند. در سال 2010 میلادی بازسازی‎‌‌ای از این فیلم با نقش‌آفرینی سم ورثینگتون (Sam Worthington) و لیام نیسون (Liam Neeson) ساخته شد اما نسخه اصلی همچنان در ذهن بیننده‌ها ماندگار شده است.

3. فیلم سونیای سرخ 1985

Red Sonja (1985)

Red Sonja (1985)

فیلم (Conan the Barbarian) از جمله آثار ارزشمند و جالب‌توجه در زیرژانر شمشیر و صندل به شمار می‌رود اما در این فهرست باید به نسخه فرعی آن یعنی فیلم سونیای سرخ (Red Sonja) اشاره کرد که یکی از معدود فیلم‌های این ژانر با شخصیت اصلی زن است. در این فیلم، بریجیت نیلسون (Brigitte Nielsen) نقش جنگجویی را به تصویر می‌کشد که به دنبال انتقام گرفتن از ملکه گدرن با بازی ساندال برگمن (Sandahl Bergman) است، ملکه‌ای که خانواده سونیا را به قتل رسانده است. آرنولد شوارتزنگر (Arnold Schwarzenegger) نیز که قبلا نقش کونان را بازی کرده بود اما به دلیل حقوق کپی رایت، در فیلم «سونیای سرخ» نقش قهرمانی به نام کالیدور را به تصویر می‌کشد.

2. فیلم گلادیاتور 2000

Gladiator (2000)

Gladiator (2000)

زیرژانر پپلوم سرانجام در اوایل قرن بیست و یکم میلادی توانست به لطف فیلم گلادیاتور (Gladiator) ساخته ریدلی اسکات (Ridley Scott) توجهات بیشتری را به خودش جلب کند. این فیلم توانست جایزه بهترین فیلم اسکار را از آن خود کند و به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ شناخته می‌شود.

فیلم «گلادیاتور» داستان ژنرالی رومی به نام ماکسیموس با بازی راسل کرو (Russell Crowe) را دنبال می‌کند که سعی در انتقام گرفتن از کومودوس با بازی واکین فینیکس‌(Joaquin Phoenix) دارد، حاکمی که همسر و پسرش را به قتل رسانده است. فیلم «گلادیاتور» خونین، خشن و سرشار از صحنه‌های اکشن جذاب و تماشایی است و به خوبی توانسته تا ماهیت واقعی امپراتوری روم در سال 180 پس از میلاد را برای مخاطبان به نمایش بگذارد.

1. فیلم 300 – 2006

300 (2006)

(2006) 300

فیلم 300 بر اساس مجموعه رمان‌های گرافیکی‌ای به همین نام نوشته فرانک میلر (Frank Miller) ساخته شده است و داستان آن اصلا بر پایه واقعیت نیست. در این فیلم، جرارد باتلر (Gerard Butler) نقش پادشاه اسپارتان‌ها به نام لئونیداس را بازی می‌کند که در سال 480 پیش از میلاد نبردی میان اسپارتان‌ها و پارس‌ها را رهبری می‌کند. دنباله‌ای برای این فیلم نیز در سال 2014 میلادی تحت عنوان 300: ظهور یک امپراتوری (300: Rise of an Empire) روی پرده سینماها اکران شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان