۱۰ فیلم برتر بر اساس رویدادهای واقعی

در ادامه همراه با ما باشید تا ۱۰ فیلم برجسته که بر اساس رویدادهای واقعی ساخته شده‌اند را به شما معرفی کنیم.

10 فیلم برتر بر اساس رویدادهای واقعی

برخی از بهترین فیلم‌ها بر اساس رویدادهای واقعی در طول تاریخ ساخته شده‌اند. ساخت فیلم‌هایی که بر اساس رویدادهای تاریخی هستند، کار آسانی نیست و باید در برقرار کردن تعادل میان حقایق تاریخی با مقدار درام اضافه شده، مهارت داشت.

در ادامه همراه با ما باشید تا 10 فیلم برجسته که بر اساس رویدادهای واقعی ساخته شده‌اند را به شما معرفی کنیم.

10. فیلم اسپارتاکوس

Spartacus (1960)

Spartacus (1960)

تقریبا تمام افراد در مورد اسپارتاکوس‌ می‌دانند. او یک چهره تاریخی است که رهبری یک شورش بردگان در اولین قرن پیش از میلاد را برعهده داشته است. این رویداد بر اساس اسناد تاریخی رومیان است. فیلم اسپارتاکوس (Spartacus) محصول سال 1960 میلادی و ساخته استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) است. نقش اصلی این فیلم را نیز کرک داگلاس (Kirk Douglas) به نمایش در می‌آورد. این فیلم از لحاظ صحت تاریخی، مشکلاتی دارد و گاهی اوقات، سازندگان، صحت تاریخی را فدای تماشایی بودن اثر کرده‌اند.

9. فیلم تمام مردان رئیس جمهور

All the President’s Men (1976)

All the President’s Men (1976)

فیلم تمام مردان رئیس جمهور (All the President’s Men)، محصول سال 1976 میلادی است. این فیلم، از لحاظ تاریخی، دقیق‌ترین فیلم ساخته به شمار می‌رود. این فیلم بر اساس کتابی غیرداستانی به همین نام است. در فیلم «تمام مردان رئیس جمهور»، رابرت ردفورد (Robert Redford) و داستین هافمن (Dustin Hoffman) نقش‌های اصلی را به تصویر می‌کشند. آن‎‌ها نقش خبرنگارانی را بازی می‌کنند که در مورد رسوایی واترگیت تحقیق می‌کنند، رسوایی‌ای که باعث شد تا رئیس جمهور ریچارد نیکسون از سمت خود استعفا بدهد.

8. فیلم آپولو 13

Apollo 13 (1995)

Apollo 13 (1995)

فیلم آپولو 13 (Apollo 13) به کارگردانی ران هاوارد (Ron Howard) است. این فیلم سعی دارد تا در حد امکان، رویدادهای واقعی را به تصویر بکشد و عمدتا موفق به انجام این کار نیز می‌شود. بسیاری از افراد، این فیلم را ستایش کرده‌اند و صحت تاریخی آن را تایید کرده‌اند و از لحاظ علم سفر در فضا نیز آن را بسیار دقیق توصیف کرده‌اند. فیلم «آپولو 13» بر اساس کتابی به همین نام نوشته جیم لاول (Jim Lovell) است که فرمانده ماموریت فضایی آپولو 13 بوده است.

7. فیلم سقوط شاهین سیاه

Black Hawk Down (2001)

Black Hawk Down (2001)

فیلم سقوط شاهین سیاه (Black Hawk Down) در سال 2001 میلادی روی پرده سینماها اکران شده است. این فیلم جنگی را ریدلی اسکات (Ridley Scott) کارگردانی کرده و بر اساس کتابی غیرداستانی به همین نام نوشته مارک باودن (Mark Bowden) است. این فیلم، به دقت بسیار زیاد، رویدادهای واقعی را به نمایش در می‌آورد، رویدادهایی که به نام برد موگادیشو شناخته می‌شود. در بسیاری از موارد، فیلم نسبت به کتاب وفادار است اما در بررسی مسئولیت‌های اخلاقی سربازان آمریکایی یا احساس سربازان درگیر در جنگ با شکست روبه‌رو می‌شود. در هر صورت، فیلم «سقوط شاهین سیاه»، یک تصویرگری عالی و دقیق از جنگ‌های مدرن است.

6. فیلم سقوط

Der Untergang (Downfall) (2004)

Der Untergang (Downfall) (2004)

فیلم سقوط (Downfall)، فیلمی جنگی و تاریخی از کشور آلمان است که نگاهی هوشمندانه و دقیق نسبت به روزهای آخر هیتلر دارد. این فیلم محصول سال 2004 میلادی است که بر اساس شرح‌حالی نوشته منشی خصوصی هیتلر به نام ترودل جانگه (Traudl Junge) است. این فیلم، نگاهی دقیق و تاریخی نسبت به شخصیت آدولف هیتلر با بازی برونو گانز (Bruno Ganz) دارد و رویدادهای انتهای جنگ جهانی دوم را به نمایش در می‌آورد.

5. فیلم سلما

Selma (2014)

Selma (2014)

فیلم سلما (Selma) در سال 2014 میلادی روی پرده سینماها به اکران در آمده بود. این فیلم بیوگرافی ساخته آوا دوورنی (Ava DuVernay) است و زندگی رهبر حقوق مدنی آمریکا به نام مارتین لوثر کینگ جونیور با بازی دیوید اویلوو (David Oyelowo) را به تصویر می‌کشد. این فیلم از لحاظ تاریخی بسیار دقیق است.

4. فیلم ارقام پنهان

Hidden Figures (2016)

Hidden Figures (2016)

فیلم ارقام پنهان (Hidden Figures) در سال 2016 میلادی روی پرده سینماها اکران شده بود. این فیلم از لحاظ تاریخی بسیار دقیق نیست و بیشتر سعی کرده تا یک رویکرد سرگرم‌کننده نسبت به داستان این سه زن داشته باشد. آن‌ها در دوران تبعیض‌های نژادی و جنسیتی، همکاری ارزشمندی با برنامه فضایی آمریکا داشته‌اند. نقش این سه زن را در این فیلم، تاراجی پی هنسون (Taraji P. Henson)، اوکتیویا اسپنسر (Octavia Spencer) و جنل مونه (Janelle Monáe) به تصویر می‌کشند.

3. فیلم دانکرک

Dunkirk (2017)

Dunkirk (2017)

فیلم دانکرک (Dunkirk) ساخته کریستوفر نولان (Christopher Nolan) است که در سال 2017 میلادی روی پرده سینماها به اکران درآمده بود. این فیلم از لحاظ تاریخی بسیار دقیق است. داستان دانکرک به خوبی مستند شده است و نولان نیز مصمم بوده تا در حد امکان، آن را از لحاظ تاریخی، به دقت بازگو کند. در نهایت، کریستوفر نولان موفق شده تا یک تصویرگری صادقانه از عملیاتی در سال 1940 میلادی به تصویر بکشد که در آن، بیش از 300 هزار نفر در طی 9 روز از طریق کانال انگلیس به این کشور آورده شدند. نبردهای هوایی میان نیروهای انگلیسی و آلمانی و همچنین نبردهای دریایی بین هواپیماهای جنگی و بمب‌افکن‌ها، همگی از لحاظ تاریخی صحت دارند. با این حال، به جز یک کاراکتر، تمام کاراکترهای دیگر فیلم، ساختگی هستند و بر اساس شخصیت‌های حقیقی ساخته نشده‌اند.

2. فیلم پیک

The Courier (2020)

The Courier (2020)

فیلم پیک (The Courier) محصول سال 2020 میلادی است. در این فیلم، گرویل مینارد واین با بازی بندیکت کامبربچ (Benedict Cumberbatch) یک مهندس و تاجر طبقه متوسط است که به طور مداوم به اروپای شرقی مسافرت می‌کند و همین، توجه سازمان ام آی 6 را جلب کند. مامور این سازمان به نام دیکی فرانکس با بازی آنگس رایت (Angus Wright)، او را به عنوان یک جاسوس آماتور به خدمت می‌گیرد. در هر صورت، این تاجر مسئول متوقف کردن بحران موشکی کوبا بوده است. او اطلاعاتی از ارتش شوروی بدست آورد و موقعیت موشک‌های روسی در کوبا را به انگلیس داد و همین نیز منجر به حل شدن این مناقشات شده بود.

1. فیلم در برابر یخ

Against the Ice (2022)

Against the Ice (2022)

فیلم در برابر یخ (Against the Ice) در سال 2022 میلادی اکران شده است. اکثریت این فیلم بر اساس رویدادهای واقعی ساخته شده است. در سال 1909 میلادی، کاوشگر دانمارکی و مکانیک‌اش به درون شمالگان سفر می‌کنند تا مدرکی پیدا کنند تا ادعای مالکیت آمریکا نسبت به گرینلند شمالی را رد کنند. نقش‌های اصلی این فیلم را نیکولای کاستر والدو (Nikolaj Coster-Waldau) و جو کول (Joe Cole) به تصویر می‌کشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان