چگونه در زندگی شادتر باشیم؟

در مطلب زیر با راه و روش‌هایی آشنا می‌شوید که کمکتان می‌کنند در زندگیتان ۱۰ برابر شادتر باشید.

چگونه در زندگی شادتر باشیم؟

 شادی نباید محدودیت داشته باشد. به ندرت کسی با خود فکر می‌کند که “من به اندازه کافی خوشحال هستم. پس خودم را در این سطح از شادی نگه می‌دارم و حالم خوب می‌شود.  شادی چیزی ضروری است، حتی اگر ما بدبخت باشیم، باز هم می‌خواهیم روزی برسد که در آن خوشحال باشیم.

اما برای شادتر شدن چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ راج راگوناتان، نویسنده کتاب اگر خیلی باهوش هستید، چرا خوشحال نیستید؟ در مقاله‌ای روانشناسی، می‌گوید که به عنوان یک انسان چیز‌هایی وجود دارد که ما برای خوشبختی به آن‌ها نیاز داریم. او می‌گوید: اولین چیزی که ما نیاز داریم این است که مایحتاج اولیه ما برآورده شود: پوشاک غذا، سرپناه و… اگر نیاز‌های اولیه ما برآورده نشود، نمی‌توانیم خوشحال باشیم.


هنگامی که نیاز‌های اولیه ما برآورده شوند، می‌توانیم روی بهترین راه‌ها برای یافتن شادی تمرکز کنیم. راگوناتان معتقد است که سه شرط برای شادی وجود دارد: ارتباط اجتماعی یا احساس تعلق، احساس اینکه در هر کاری که انتخاب کرده‌اید خوب هستید، و تسلط بر زندگی و استقلال و آزادی (احساس کنترل بر سرنوشت تان در زندگی). ترفند این است که به این نیاز‌ها به روشی درست نزدیک شوید.

راگوناتان می‌گوید: اگرچه نیاز به دوست داشته شدن، نیاز به برتری و نیاز به کنترل بیرونی می‌تواند سطح شادی را در کوتاه‌مدت افزایش دهد، اما احتمالاً در بلندمدت آن را کاهش می‌دهد». در مقابل، نیاز به عشق ورزیدن، تعقیب اشتیاق و نیاز به کنترل داخلی پتانسیل بسیار بهتری برای افزایش شادی کوتاه مدت، بلکه شادی بلندمدت دارد. 

بیشتربخوانید:

شادی و شاد ماندن

1. روی چیز‌هایی که از آن لذت می‌برید تمرکز کنید و خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

بنابراین کلید‌های شادتر شدن که با نظریه‌های راگوناتان همخوانی دارد چیست؟ نویسنده‌ای به نام لیزا کوئست در مقاله‌ای در فوربس می‌گوید: تعدادی بی‌پایان از افراد وجود دارند که می‌توانید خود و دستاوردهایتان را با آن‌ها مقایسه کنید. اما به ناچار همیشه در مقایسه با طرف بازنده قرار خواهید گرفت. همیشه کسی خواهد بود که کاری را انجام داده است که آرزو می‌کردید‌ای کاش شما هم بتوانید انجامش دهید.

تحقیقات نشان داده است که موفقیت‌های بزرگ، مانند ورود به مدرسه خوب یا ارتقای رتبه در زندگی، در حدود 40 درصد از شادی در آن دوران کمک می‌کند، اما این حس شادی، در عرض چند ماه از بین می‌رود. به همین دلیل است که بهتر است انرژی خود را به سمت کاری هدایت کنید که از انجام آن لذت می‌برید. نه رقابت درونی با دیگرانی که فکر می‌کنید بهتر از خودتان انجام می‌دهند.

2. بیشتر لبخند بزنید و مهربان باشید

یک مطالعه منتشر شده در مجله انجمن علوم روانشناسی نشان داد که اگر لبخند بزنید یا صاف بایستید، می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر خلق و خو، سطح استرس و دیدگاه شما داشته باشد. تصمیم به شاد بودن به جای غمگین بودن می‌تواند به شما کمک کند احساس شادی بیشتری داشته باشید؛ بنابراین سعی کنید بیشتر لبخند بزنید و همچنین تصمیم بگیرید که قلبا مهربان باشید تا راه شادی برای شما باز شود.

بیشتر بخوانید:

15روش ساده برای رهایی از افسردگی

3. به تجربیات زندگی اهمیت بیشتری بدهید نه پول

چندی پیش مطالعه‌ای جالب در یک مجله روانشناسی منتشر شده است. در این مطالعه آمده است که به جای پول، چیز‌هایی که پایدارترین شادی را به ما می‌دهند، تجربیاتی مانند سفر، فعالیت‌های بیرون از خانه، مهارت‌های جدید و بازدید از موزه‌ها هستند. گاهی اوقات تجربیاتی وجود دارند که نمی‌توان آن‌ها را با پول خرید؛ بنابراین باید بدانیم که چگونه در زندگی ارزش‌های درست ایجاد کنیم تا شادتر باشیم.

4. شبکه های اجتماعی را رها کنید

مطالعه‌ای که توسط موسسه تحقیقات شادی انجام شد نشان داد شرکت‌کنندگانی که فیس‌بوک را کنار گذاشتند، شادتر بودند و احساس می‌کردند مشتاق‌تر و قاطع‌تر هستند. آن‌ها از زمانی که شبکه‌های اجتماعی را ترک کرده و یا استفاده از آن‌ها را محدود کرده اند زمان کمتری را تلف می‌کنند و احساس می‌کنند که از زندگی بیشتر لذت می‌برند. به یاد داشته باشید که دنیای مجازی، (مجازی) است نه واقعی.

 بیشتر بخوانید:

11عادت افراد خوشحال

5. اوقات خوب را به خاطر بسپارید

مطالعه‌ای در دانشگاه لیورپول نشان داد که یکی از راه‌های ایجاد قدرت درونی بدون جستجوی تایید بیرونی، پرورش افکار و احساسات مثبت است. باید بگوییم که یکی از راه‌های بهبود تفکر مثبت، یادآوری زمان‌هایی در زندگی است که شاد بوده ایم. خوشبختی چیزی است که هیچ کس نمی‌تواند بیش از حد از آن برخوردار شود و در نهایت همه ما سزاوار آن هستیم.

در آخر باید بگوییم که با استفاده از روش‌های بالا می‌توانید در زندگی تان شادتر باشید. یادتان باشد که شادی چیزی ضروری برای ادامه زندگی است. همه ما کار می‌کنیم، تحصیل می‌کنیم و… فقط به خاطر اینکه شاد باشیم. پس به یاد داشته باشید که به هیچ وجه نباید شادی را از زندگی تان دور کنید. زیرا که خلاء شادی باعث می‌شود که نتوانید رشد و پیشرفتی در زندگی داشته باشید.

 بیشتربخوانید:

چگونه یک مادر شاد و خوشبخت باشید؟

آدم‌های موفق وقت خود را با این چیز‌ها تلف نمی‌کنند!

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان