ماهان شبکه ایرانیان

بررسی مفصل سایپا کوییک محصول جدید سایپا + قیمت + تصاویر

شرکت خودروسازی سایپا از خودروی جدیدی با نام “کوییک” با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی کرد، که به گفته خود شرکت سایپا کوییک ارزانترین خودرو دنده اتوماتیک ایران خواهد بود. در ادامه به بررسی کامل این خودرو خواهیم پرداخت. با کاربلد همراه باشید... .

Quick1_Carbalad_1

 

کلمه کوییک به چه معناست؟

 

سایپا عنوان نموده است که از یک نام ایرانی استفاده کرده است و برای آن موارد مختلفی ذکر کرده است که عبارت‌اند از، اول اینکه طایفه‌ای از ایل‌های کُرد که در منطقهٔ ژاورود ساکن‌اند کوییک نام دارند، دوم اینکه کوییک نام یکی از روستاهای شهرستان جاسک از استان هرمزگان است، سوم اینکه در شهرستان کامیاران از استان کردستان نیز روستایی با نام کوییک وجود دارد، چهارم اینکه کوییک نام تپه‌ای باستانی متعلق به هزارهٔ چهارم میلادی است که در شهرستان جوانرود در استان کرمانشاه واقع است و… . بااین‌حال گفته می‌شود که به خاطر اینکه کلمۀ کوییک هم به لحاظ آوایی و هم نوشتاری خوش‌ترکیب و خوش‌صدا است و همچنین با کلمه لاتین Quick هم شباهت دارد که به معنای تند و سریع میباشد، سایپا این نام ‌را برای محصول جدیدش برگزیده است.

 

طراحی ظاهری سایپا کوییک

 

طراحی جلویی سایپا کوییک

 

در نمای جلو سایپا کوئیک تقریباً شاهد همان نمای ساینا هستیم به‌طوری‌که چراغ‌ها همان چراغ‌های ساینا هستند که تنها درون آن‌ها مانند ساندرو استپ‌وی، تریم دودی کار شده است؛ اما جلوپنجره سایپا کوئیک تغییر کرده و فرمی زیباتر پیدا کرده است درحالی‌که در میانه آن نیز یک خط کرومی طراحی شده است. همچنین سپر جلو سایپا کوئیک نیز کاملاً تغییر کرده و از آن فرم زشت و ناپخته ساینا خبری نیست. بدین ترتیب یک ورودی هوای بزرگ در میانه سپر طراحی شده و پروژکتورها هم در عمق سپر قرار گرفته‌اند؛ اما در کنار پروژکتورها، چراغ‌های روشنایی در روز نصب شده‌اند که کاملاً ناهماهنگ بوده و همانند قطعه‌ای اضافه به نظر می‌رسند. همانند تمامی کراس‌اوورنماها، زیر سپر جلوی سایپا کوئیک هم محافظی نقره‌ای‌رنگ تعبیه شده است.

 

Quick1_Carbalad_2

 

طراحی جانبی سایپا کوییک

 

در نمای جانبی سایپا کوئیک هم باز مشابه کراس هاچ‌بک‌ها و طبق رویه و مُد جهانی، پوشش‌های پلاستیکی به اطراف گلگیرها اضافه شده (بچه گلگیر)، رکاب‌ها به رنگ مشکی درآمده‌اند و ریل‌هایی هم روی سقف قرار گرفته است. همچنین در این بخش رینگ‌ها هم تغییر کرده و فرمی بسیار زیباتر از ساینا پیدا کرده‌اند که البته امیدواریم در نمونه‌های تولیدی هم باقی بمانند! این در حالی است که دستگیرهٔ درها نیز به نمونه‌های موسوم به آسان‌بازشو تغییر یافته‌اند. بدین ترتیب در این قسمت جانبی سایپا کوئیک غیرازاین موارد تغییر دیگری نسبت به ساینا سدان یا تیبا هاچ‌بک دیده نمی‌شود.

 

Quick1_Carbalad_3

 

Quick1_Carbalad_5

 

طراحی عقب سایپا کوییک

 

در طراحی عقب کوئیک برخلاف تیبا 2، محل نصب پلاک از روی سپر به روی درِ صندوق بار انتقال پیدا کرده و فرم چراغ‌ها هم تغییر پیدا کرده است به‌گونه‌ای که علاوه بر تغییر قسمت اصلی چراغ‌ها، قطعه‌ای هم روی درِ صندوق اضافه شده است. البته به جهت جلوگیری از تغییر قالب‌ قسمت گلگیرهای جانبی، بخشی از چراغ‌های عقب که روی گلگیرها کشیده شده‌اند نسبت به تیبا هاچ‌بک بدون تغییر باقیمانده‌اند اما در آن‌ها نئون بکار رفته که موجب ایجاد نمایی زیباتر شده است. همانند جلو، در زیر سپر عقب سایپا کوئیک هم محافظ نقره‌ای بکار رفته درحالی‌که روی سپر نیز پوشش پلاستیکی قرار گرفته و پروژکتور تکی عقب تیبا 2 هم جای خود را به دو نمونه در طرفین سپر داده است. همچنین در اینجا هم مثل ساینا نام خودرو به‌صورت فارسی روی درِ صندوق چسبنده شده است. بااین‌حال نمای عقبی کوییک بهتر از تیبا 2 از آب درآمده و به نظر می‌رسد تا حدودی از نمای عقبی ب‌ام‌و X1 نسل قبل الهام گرفته باشد. در کل هرچند در طراحی سایپا کوئیک هنوز هم ناهماهنگی به چشم می‌خورد اما برای شرکتی چون سایپا قابل‌قبول بوده و پیشرفت مناسبی نسبت به ساینا و همین‌طور تیبا 2 داشته است.

 

Quick1_Carbalad_6

 

Quick1_Carbalad_7

 

طراحی کابین سایپا کوییک

 

در کابین سایپا کوئیک همچنان همان داشبورد دورنگ ساینا به چشم می‌خورد که فقط یک صفحه‌نمایش به قسمت بالایی آن اضافه شده و غربیلک فرمان هم تغییر پیدا کرده است. کیفیت متریال استفاده شده در کابین سایپا کوییک همانند دیگر محصولات سایپا از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نیست.

 

Quick1_Carbalad_8

 

مشخصات فنی سایپا کوییک

 

سایپا کوییک قرار است در 4 مدل ST، SE، SE-A و SE-A LUX عرضه شود. در جدول زیر میتوانید مشخصات فنی سایپا کوئیک را ملاحظه نمایید.

 

Quick1_Carbalad_10

 

مشخصات فنی سایپا کوئیک SE-A LUX SE-A SE ST
تعداد سیلندر چهار سیلندر SOHC - دریچه گاز برقی
حجم موتور 1503 سی سی
استاندارد آلایندگی  یورو 4 - قابل ارتقاء به یورو 5
حداکثر قدرت خروجی (اسب بخار) 87 اسب بخار در 5300 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور (NM/RPM) 128 نیوتن‌متر در 4000 دور بر دقیقه
نوع فرمان برقی هیدرولیک
جعبه‌دنده اتوماتیک CVT دستی 5 سرعته
سیستم ترمز جلو دیسکی خنک شونده، عقب کاسه‌ای
سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون
سیستم تعلیق عقب نیمه مستقل پیچشی
مصرف سوخت 7.2 7
حجم باک 41
طول (میلی‌متر) 4005
عرض (میلی‌متر) 1678
ارتفاع (میلی‌متر) 1532
فاصله دو محور (میلی‌متر) 2415
وزن خالص (کیلوگرم) 1063

 

امکانات سایپا کوییک

 

سایپا با معرفی کوییک نشان داد که برای جذب بازار بیشتر سیاست چینی ها در پیش گرفته است. سیاستی که از آپشن زیاد سخن می گوید.
از جمله امکانات که در سایپا کوییک میتوان به فرمان کمکی برقی مجهز به سنسور سرعت، کروزکنترل، محدود کننده سرعت، سیستم تهویه با نمایشگر و نیمه اتوماتیک، مانیتور، نویگیشن، دوربین و سنسور عقب، سنسور فشار باد لاستیک، دی لایت، تنظیم سیستم صوتی بر روی فرمان، شیشه ها و آینه های برقی، سامانه ورود به خودرو بدون کلید، استارت دکمه ای، صندلی شش حالته راننده با پشتی برقی، چراغ مشایعت تا منزل، کامپیوتر سفر پیشرفته، بلوتوث و… اشاره کرد.

 

Quick1_Carbalad_12

 


Quick1_Carbalad_11

 

ایمنی سایپا کوییک

کوئیک به کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو مجهز شده است. نکته‌ی جالب در مورد سایپا کوئیک ، سامانه‌های ایمنی متنوع به کار رفته در آن است. سایپا کوییک همانند بسیاری از خودروهای داخلی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) دارد. سیستم ترمز EBD از کاربردی‌ترین سامانه‌های ترمزی یک خودرو است. ترمزگیری اضطراری (BA) هم از دیگر سیستم‌های به کار رفته در این خودرو است. این سامانه در شرایط اضطراری و ترمزگیری ناگهانی و شدید، حداکثر نیروی ترمز را برای توقف خودرو اعمال می‌کند. کوئیک به سیستم کنترل پایداری (ESC) هم مجهز شده است. این سامانه وقتی بر اثر لیز خوردن کنترل خودرو درحال خارج شدن از دست راننده است سعی می‌کند کنترل اوضاع را به دست راننده برگرداند. کوئیک به سیستم «پایش فشار باد تایرها» (TPMS) بهره‌مند شده است. این سامانه ، میزان باد لاستیک‌ها را به راننده اعلام می‌کند. سامانه‌ی TPMS کنار نمایش اطلاعات لازم، در صورت کم‌بودن باد لاستیک‌ها، به راننده هشدار می‌دهد.

 

Quick1_Carbalad_4

 

قیمت سایپا کوییک

 

سایپا کوییک احتمالا در نیمه اول 96 و با قیمتی حدود 31 میلیون تومان برای گیربکس دستی و همچنین حدود 36 میلیون تومان برای گیربکس اتومات عرضه می‌شود. منتظر خبرهای تکمیلی کاربلد باشید.  

 

نظر کاربلد

سایپا کوییک در ضمینه برقی و امکانات سطح بالاتری ار رقبا قرار میگیرد اما دارای موتور ضعیف و کمکان ضعف تعلیق نسبت به رقبا میباشد، سایپا کوییک برای سلیقه هایی که دنبال تنوع و آپشن های خوب هستند مناسب میباشد



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان