چگونه تعمیرکار لوازم خانگی شویم؟

در این مطلب قصد داریم به روش های تبدیل شدن به یک تعمیرکار حرفه ای و درجه یک لوازم خانگی، بازار کار، فرصت های شغلی و هرآنچه باید در این زمینه بدانید، بپردازیم.

چگونه تعمیرکار لوازم خانگی شویم؟

امروزه لوازم خانگی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی محسوب می شوند که افراد برای آسایش بیشتر و سرعت بخشیدن به کارهای روزمره خود از آنها استفاده می کنند. اما این لوازم همانند هر وسیله دیگری ممکن است در اثر عوامل مختلف مانند گذشت زمان، استفاده نامناسب و … دچار خرابی هایی شوند. در این صورت نیاز به تعمیر آنها احساس می شود که این امر توسط تعمیرکاران حرفه ای انجام می گیرد. اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که چگونه تعمیرکار لوازم خانگی شویم تا بتوانید در بازار کار پر رونق این حوزه مشغول به فعالیت و درآمد زایی شوید، پیشنهاد می کنیم تا انتها همراه ما باشید.

در این مطلب قصد داریم به روش های تبدیل شدن به یک تعمیرکار حرفه ای و درجه یک لوازم خانگی، بازار کار، فرصت های شغلی و هرآنچه باید در این زمینه بدانید، بپردازیم.

معرفی شغل تعمیرکار لوازم خانگی

شاید برای شما هم پیش آمده که در کودکی پدر، برادر یا یکی از بستگان خود را در حال سر و کله زدن با لوازم خراب شده در خانه و تعمیر آنها دیده اید. همانطور که می دانید در گذشته لوازم خانگی بسیار محدود بوده و نحوه استفاده از آنها نیز آسان بود. این وسایل از ساختار ساده ای برخوردار بوده و زمانی هم که دچار خرابی می شدند برخی افراد که با مسائل فنی آشنایی داشتند خود دست به کار می شدند.

معرفی شغل تعمیرکار لوازم خانگی

اما روز به روز این لوازم پیشرفته تر و پیچیده تر از قبل شدند و از طراحی های منحصربفردی برخوردار گشتند. از این رو شغل تعمیرکار لوازم خانگی کم کم ظهور کرد و افرادی که علاقمند به این حوزه و البته دارای سطح دانش، مهارت و تجربه کافی بودند، به تعمیر و سرویس وسایل مختلف مانند یخچال، گاز، لباسشویی، ماکروفر، جاروبرقی و … پرداختند.

پیشرفت در زمینه تولید لوازم خانگی همچنان ادامه دارد و در سالهای اخیر شاهد وسایل و لوازم مختلفی هستیم که هرکدام از ویژگی های مخصوص به خود برخوردار می باشند. وسایل برقی و الکترونیکی و مکانیکی متنوعی در منازل وجود دارد که تعمیر هر کدام از آنها نیازمند تخصص است. به همین خاطر شاید بتوان گفت شغل تعمیرکار لوازم خانگی نیز دارای انواع مختلفی است. برخی از تعمیرکاران می توانند همه لوازم را تعمیر کنند و برخی دیگر به صورت تخصصی بر روی تعمیر یک یا چند وسیله خاصی متمرکز شده اند.

چگونه می توان به یک تعمیرکار لوازم خانگی تبدیل شد؟

ممکن است بسیاری از شما که در حال مطالعه این مطلب هستید و قصد ورود به حرفه تعمیر لوازم خانگی را دارید، این سوال برایتان پیش آید که از کجا باید شروع کرد؟ برای تبدیل شدن به یک تعمیرکار حرفه ای و درجه یک لوازم خانگی چه اقدامی باید انجام داد؟ روش های مختلفی برای ورود به شغل تعمیر وسایل و لوازم خانگی وجود دارد که هرکدام ویژگی هایی دارند. شما باید با توجه به شرایط خود و هدف نهایی یکی از این مسیرها را برای رسیدن به این حرفه در پیش بگیرید.

1- شاگردی کردن

یکی از مرسوم ترین روش های ورود به هر شغلی در گذشته شاگردی کردن نزد استادان و افراد باتجربه آن شغل بود. در گذشته تنها راه فراگیری مهارت های مختلف در زمینه تعمیر لوازم خانکی سپری کردن مدت طولانی در یک تعمیرگاه و کسب فنون لازم از استادکار بود. اما این روش دارای معایبی است که امروزه استفاده از آن توصیه نمی شود.

از مهمترین این معایب می توان به مدت زمان طولانی فراگرفتن اصول تعمیر و مهارت ها، درآمد کم، تمایل نداشتن استاد به آموزش تمام مهارت ها و تکنیک ها و … اشاره کرد. با شاگردی کردن می توان به یک تعمیرکار تبدیل شد اما برای دنیای امروز که برای پیشرفت نیاز به سرعت می باشد و درآمد بالا مد نظر افراد است، این روش جوابگو نیست.

2- تحصیل در رشته های مربوطه

از دیگر روش های تبدیل شدن به تعمیرکار لوازم خانگی می توان به تحصیل و کسب دانش در این زمینه اشاره کرد. اگر در سن پایین هستید می توانید با تحصیل در هنرستان های کار و دانش در رشته تعمیرات لوازم خانگی گام اول را بردارید. البته تحصیل در رشته های دیگری همچون برق و الکترونیک نیز می تواند به شما برای ورود به حرفه تعمیر لوازم خانگی کمک کند.

شما می توانید علاوه بر تحصیل در هنرستان، در دانشگاه نیز به دنبال کسب علم، دانش و مهارت های مورد نیاز این شغل بروید. در بسیاری از دانشگاه های کشور رشته های برق و الکترونیک وجود دارد و دروس مختلف به صورت تئوری و عملی آموزش داده می شوند. اما این نکته را باید بدانید که اقدام از طریق تحصیل نیز می تواند زمان بر باشد.

3- شرکت در دوره های آموزشی  تعمیر لوازم خانگی

شاید بتوان گفت بهترین راه برای تبدیل شدن به یک تعمیرکار حرفه ای لوازم خانگی، شرکت در دوره های آموزشی مرتبط در یک مرکز آموزشی تعمیرات لوازم خانگی است. دوره تعمیرات لوازم خانگی یکی از پرطرفدارترین دوره های آموزشی مراکز مختلف مانند سازمان فنی و حرفه ای و آموزشگاه های خصوصی است.

شرکت در دوره های آموزشی تعمیر لوازم خانگی

مدت زمان این دوره ها با اینکه کوتاه است اما نحوه تدریس دروس در آنها کاملا استاندارد و کاربردی می باشد. در نتیجه با شرکت در این دوره ها می توانید به خوبی تمام مهارت های لازم جهت ورود به شغل تعمیر لوازم خانگی را فرا بگیرید. در این کلاس ها تمامی مباحث مربوط به تعمیرات لوازم خانگی از سطوح ابتدایی تا پیشرفته با جدیدترین متدهای آموزشی توسط اساتید مجرب و تعمیرکاران و متخصصان حرفه ای ارائه می شوند.

آموزش های تئوری و عملی دوره تعمیر لوازم خانگی مرتب و دسته بندی شده بوده و همین امر موجب می شود افراد سریعتر و بهتر تکنیک ها و فنون عیب یابی، سرویس و تعمیر را یاد بگیرند. همچنین اخذ مدرک معتبر از دیگر مزایای این روش محسوب می شود که با استفاده از آن می توان به راحتی در بازار کار تعمیرات لوازم خانگی مشغول به فعالیت شد. این مدرک اعتبار بسیار بالایی داشته و حتی افرادی که قصد مهاجرت کاری به کشورهای خارجی را دارند نیز می توانند از آن استفاده کنند. در صورتی که می خواهید ببینید چگونه این مدرک را می توانید بگیرید و چه مراحلی را باید بگذرانید، مقاله راهنمای جامع اخد مدرک فنی حرفه ای تعمیرات لوازم خانگی را بخوانید.

بازار کار تعمیر لوازم خانگی

در حال حاضر به دلایل مختلف می توان گفت بازار کار تعمیر لوازم خانگی وضعیت بسیار خوبی دارد. یکی از این دلایل تنوع بالای این لوازم است. همانطور که گفته شد در گذشته لوازم خانگی به تعداد محدودی مانند یخچال، گاز و ماشین لباسشویی محدود می شدند. اما امروزه وسایل و لوازم جدیدتر و متنوع تری مانند ماکروفر، مخلوط کن و آسیاب، آبمیوه گیری، جاروبرقی، ترازو دیجیتالی، توستر، اتو، ماشین ظرفشویی و … طراحی و تولید می شوند که تعمیر هر کدام از آنها نیاز به کسب تخصص های مربوطه دارد.

نوسانات صورت گرفته در عرصه اقتصادی و مشکلات مختلف در این حوزه مانند بالا رفتن نرخ دلار، افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های تولید موجب شده قیمت نهایی لوازم خانگی با روند رو به رشدی مواجه شود. همین امر از دلایل رونق بازار کار تعمیر لوازم خانگی به شمار می رود. زیرا قدرت خرید افراد پایین آمده و زمانی که لوازم خانگی آنها دچار عیب و خرابی می شود نمی توانند وسیله ای جدید تهیه کرده و در نتیجه نیاز به تعمیر آن پیدا می کنند.

در سالهای اخیر در کشور ما اکثر خانواده ها به جای اینکه به فکر خرید لوازم خانگی جدید باشند، به دنبال تعمیر آنها هستند و سعی دارند با اجتناب از خرید و روی آوردن به تعمیر در هزینه های خود صرفه جویی کنند. از این رو می توان گفت روز به روز نیاز به تعمیرکار ماهر و حرفه ای لوازم خانگی بیشتر احساس می شود و شما می توانید با کسب مهارتهای لازم در بازار پر رونق این حوزه مشغول به کار شوید.

فرصت های شغلی تعمیر لوازم خانگی

اگر قصد فعالیت در بازار کار تعمیر لوازم خانگی را دارید بهتر است از قبل با فرصت های شغلی در این زمینه آشنا باشید. شما پس از کسب مهارت ها و دانش لازم و اخذ مدرک معتبر تعمیر لوازم خانگی انتخاب های مختلفی پیش رو دارید. اگر از تمکن مالی برخوردار هستید می توانید به سراغ بازکردن یک مغازه تعمیرگاه لوازم خانگی بروید. بدین ترتیب کار و کاسبی شخصی خود را راه اندازی کرده و از درآمد بالایی بهره مند خواهید شد. اما اگر سرمایه لازم برای راه اندازی تعمیرگاه ندارید، می توانید در نمایندگی های مجاز لوازم خانگی، تولیدی های قطعات لوازم خانگی، کارخانه های بزرگ و اصلی تولید کننده لوازم خانگی، تعمیرگاه های مختلف و … استخدام شوید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را با روش های تبدیل شدن به تعمیرکار لوازم خانگی به طور کامل و جامع آشنا کنیم تا با توجه به شرایط خود بتوانید مناسب ترین روش را انتخاب کنید. وضعیت بازار کارای و فرصت های شغلی این حرفه نیز بیان شد و از خصوصیات یک تعمیرکار حرفه ای برای رشد و پیشرفت در کار سخن گفتیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان