به تویوتا کمری نگاه کنید! در همه جا خودرویی معمولی و سهل الوصول برای خانواده ها به شمار می آید. اما اگر من و شما همین الان روانه بازار شویم و بخواهیم یکی از آنها را بخریم، در نمایندگی ها باید دست کم 180 میلیون تومان پیاده شویم.
تویوتا یاریس هم مثال خوبی است چون مشتری اصلی اش در همه دنیا جوانان تازه دست به فرمان شده اند، اما در ایران کدام جوانی را سراغ دارید که بتواند برای خرید اولین خودرو خود 114 میلیون تومان کنار بگذارد؟ این گزارش برای همین وضعیت نوشته شده است؛ معرفی و توصیه خودروهای ارزان قیمت موجود در بازار و مقایسه آنها با نمونه های مشابه از نظر ظاهری .
تیبا 2 به جای میتسوبیشی میراژ
اگر میراژ را از نزدیک دیده باشید، با ما موافق خواهید بود که این خودرو از نظر ظاهری و طراحی هیچ گونه جای دفاعی را باقی نگذاشته است. معمولا سوپرمینی ها خودروهایی هستند که جذاب بودن و هیجان جزو ذات آنهاست، اما میراژ در این زمینه همه را ناامید می کند. از نظر فنی نیز موتور سه سیلندر میراژ توانی دقیقا برابر موتور تیبا تولید می کند.
میراژ در تایلند تولید می شود و نه در ژاپن. در مورد این خودرو همین توضیح بس که مجله تاپ گیر بدون رودربایستی آن را «آشغال» خطاب کرده و کانسیومر ریپورتز نیز به آن لقب «تاسف آور» داده است. پس اجازه دهید ما نیز بگوییم که اگر به جای 79 میلیون تومان، 27 میلیون تومان برای تیبا 2 بدهید البته اگر ظاهر میراژ توجه شما را جلب کرده است و اگرنه بهتر از تیبا 2 هم وجود دارد، میراژ به جز یک گیربکس CVT نه چندان خوب، چیز مهم دیگری را از دست نخواهید داد. اگر نگران اختلاف کیفیت میراژ و تیبا هستید، می توانید اختلاف قیمت آنها را در بانک گذاشته و سود پول خود را برای تعمیرات تیبا خرج کنید. هر دوی این خودروها به یک اندازه بد و در برابر مبلغی که برای آنها می پردازید بی ارزش هستند.
برلیانس به جای تویوتا یاریس
تویوتا یاریس یک سوپرمینی خوشنام و باکیفیت است که در کشور ما نیز سابقه خوبی داشته است و استقبال نسبتا مناسبی از آن صورت گرفته است. طراحی خوب و یکفیت بالا برگ های برنده یاریس در بازارهای مختلف بوده است. این کلاس از خودروها در سراسر جهان خوردوهایی مخصوص نسل جوان و ماشین اولی ها هستند، اما پرداخت 114 میلیون تومان برای نسخه هاچ بک و 118 میلیون تومان برای نسخه صندوقدار آن تنها برای تعداد کمی از جوانان این سرزمین امکان پذیر است. پس راه چاره چیست؟ برلیانس H200 شامل دو مدل هاچ بک و صندوقدار می شود که به ترتیب H220 و H230 نام دارند و هر دو دارای تیپ های دنده ای و اتومات هستند.
برلیانس H200 از جهات بسیاری مشابه یاریس است. هر دور دارای تیپ های هاچ بک و صندوقدار هستند، هر دور دارای موتور 1500 سی سی هستند، هر دور دارای دو ایربگ بوده و هر دور در عقب دارای ترمزهای کاسه ای هستند. در نتیجه برلیانس می تواند برای افرادی که توانایی خرید خودرویی مانند تویوتا یاریس را ندارند، جایگزینی با یک سوم قیمت باشد.
جک J5 به جای هیوندای النترا
هیوندای النترا یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین خودروهای کلاس خود در کشور ماست. این خودرو علاوه بر داشتن ظاهری به روز، ایمنی بسیار بالایی نیز دراد و از سطح بالایی از امکانات رفاهی بهره می برد، اما اگر حدود 130 میلیون تومان برای خرید یک النترا ندارید، ما به شما جک J5 را پیشنهاد می دهیم.
درست است که جک کیفیت النترا را نداشته و از نظر امکانات رفاهی نیز از آن یک سر و گردن پایین تر است، اما در برابر قیمت 53 تا 64 میلیون تومانی خود، ظاهر قابل قبول و مدرنی ارائه می کند و از نظر ایمنی نیز می توان آن را قابل قبول دانست. بزرگ ترین مشکل جک J5 را می توان جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک و نه چندان هوشمند آن دانست.
لیفان 820 به جای تویوتا کمری
کمری در بازارهای جهانی قیمتی بسیار معقول و مناسب خانواده های قشر متوسط دارد، اما در ایران برچسب قیمتی در حدود 180 میلیون تومان را بر خورد می بیند و این مبلغی نیست که هر خانواده ای توانایی پرداخت آن را داشته باشد. قطعا مدیران تویوتا از مقایسه کمری با لیفان 820 عصبانی می شوند، اما باید بگوییم لیفان 820 خودرویی است که بر پایه پلتفرم نسل قبلی تویوتا کمری شکل گرفته است و شباهت های بسیاری به آن دارد. لیفان 820 فاصله محروی دقیقا برابر با تویوتا کمری دارد و طرح داشبورد و فضای داخلی آن نیز شباهت های بسیاری به کمری دارد.
برخلاف آنچه که برخی سایت های چیین ادعا می کنند، موتور لیفان 820 نه از میتسوبیشی، بلکه از موتروهای تویوتاست و خروجی های توان و گشتاور آن کاملا مشابه کمری های XV40 با کد 2AZ-FE است. لیفان 820 حدود 80 تا 90 میلیون تومان خرج روی دست تان می گذارد.
جک S5 به جای هیوندای توسان
کپی کردن خوب کار چندان آسانی نیست و نیاز به توانایی بالایی دارد. جک با بهره گیری از طراحان بین المللی موفق شده است یک کپی خوب از هیوندای توسان بسازد. یکی از بزرگ ترین کمبودهایی که جک S5 تا پیش از این با آن رو به رو بود، دنده دستی آن بود که باعث ایجاد تردید در بین خریداران می شد اما اکنون نسخه اتوماتیک S5 هم با گیربکس شش سرعته دوکلاچه و افزایش آپشن ها و امکانات رفاهی در دسترس است تا شاید بتواند بخش بیشتری از مشتریان شاسی بلندهای کره ای را به خود جذب کند. خرید جک S5 اتوماتیک کمی بیشتر از نصف قیمت هیوندای توسان برایتان خرج بر می دارد.
در این مقایسه فاکتور تعیین کننده ظاهر خودرو بود.