ماهان شبکه ایرانیان

«فیلم لگو بتمن» The Lego Batman Movie : فیلمی پرمعنا برای طرفدارانش

«فیلم لگو بتمن» The Lego Batman Movie انیمیشن سه‌بعدی، کامپیوتری ابرقهرمانی-کمدی که در سال ۲۰۱۷ ساخته‌شده است

«فیلم لگو بتمن» The Lego Batman Movie انیمیشن سه‌بعدی، کامپیوتری ابرقهرمانی-کمدی که در سال 2017 ساخته‌شده است. کارگردان این انیمیشن کریس مک‌کی (Chris McKay) است. فیلم‌نامه نویسان این اثر ست گراهام اسمیت (Seth Grahame-Smith)، کریس مک‌کنا (Chris McKenna)، اریک سومرز (Erik Sommers)، جرد استرن (Jared Stern) و جان ویتینگتون (John Whittington) هستند. فیلم‌نامه نویسان و کارگردان «فیلم لگو» The Lego Movie هم به‌عنوان تهیه‌کنندگان در ساخت این انیمیشن نقش داشته‌اند. انیمیشنی که با همکاری بین‌المللی میان ایالت متحده، استرالیا و دانمارک ساخته‌شده است. یک داستان لگویی که با تمرکز بر ابرقهرمان کمیک‌های دی سی، بتمن و تلاش او برای چیره شدن بر دشمن دیرینه‌اش جوکر ساخته‌شده است. صداپیشگان این انیمیشن؛ ویل ارنت (Will Arnett) در نقش بتمن، زک گالیفیانیکیس (Zach Galifianakis)، مایکل سرا‌ (Michael Cera)، روزاریو داسون (Rosario Dawson) و رالف فینز (Ralph Fiennes) هستند. این فیلم سومین محصول شرکت گروه انیمیشن وارنر (Warner Animation Group) و دومین فیلمی است که برگرفته از محصولات لگو‌ست.
این انیمیشن در 29 ژانویه 2017 برای اولین بار در دوبلین (ایرلند) به نمایش درآمد و پس‌ازآن در آمریکا به‌صورت عمومی به اکران درآمد. این فیلم تاکنون بیش از 310 میلیون دلارفروش داشته است.در دنیای لگو، بتمن به محافظت از شهر گاتم ادامه می‌دهد و به مبارزه با جرم و جنایت مشغول است. در آخرین تلاشش برای متوقف کردن جوکر از نابودی شهر، با گفتن اینکه جوکر در زندگی‌اش اصلاً مهم نیست باعث رنجش دشمن دیرینه‌اش می‌شود و همین باعث می‌شود که جوکر در فکر گرفتن تلافی‌ِ حسابی از بتمن بیافتد. روز بعد چهره‌ی بتمن یعنی بروس وین به مهمانی مهمی در شهر دعوت است. به مهمانی بزرگ زمستانه می‌رود، مهمانی که برای بازنشستگی گوردون، مأمور عالی‌رتبه پلیس و سرکار آمدن جانشینش باربارا که دختر اوست برگزارشده است. در این مهمانی است که متوجه تصمیم باربارا برای کنار گذاشتن بتمن از مأموریت‌های شهری و کارهای پلیسی می‌شود و شدیداً متعجب و ناراحت می‌شود. اینجاست که جوکر و دیگر مجرمان شهر بدون هیچ پیش درآمدی به مهمانی حمله‌ور می‌شوند همه به‌جز هارلی کویین (Harley Quinn) که در شلوغی گم می‌شود تسلیم می‌شوند.
بتمن که مشکوک است که دشمن دیرینه‌اش نقشه‌ای ناجور کشیده تصمیم می‌گیرد که فانتم زون (Phantom Zone) که متعلق به سوپرمن است را بدزدد تا برای متوقف کردن جوکر از آن استفاده کند. این وسیله می‌تواند اشخاص را به منطقه‌ی فانتوم تبعید کند، زندانی که پر از مجرمین درجه‌یک دنیاهای لگویی است. درست زمانی که تصمیم به استفاده و به دست ‌آوردن این وسیله می‌گیرد آلفرد از راه می‌رسد و از او می‌خواهد که مراقبت از دیک گریسون (Dick Grayson) را بر عهده بگیرد – دیک گریسون هم یک ابرقدرت دنیای مارول است که به‌نوعی نسخه‌ی اصلی رابین تلقی می‌شود و در این فیلم یتیمی است که بتمن اشتباهاً به فرزندخواندگی می‌گیرد- بتمن هم او را به‌عنوان رابین تحت پوشش خود قرار می‌دهد. سپس این تیم دونفره موفق می‌شود وسیله را به دست آوردند و جوکر را به زندان فانتوم بفرستند.باربارا که تصور می‌کرده این نقشه، چیزی بوده که جوکر از اول به دنبال آن بوده است و بتمن گول‌خورده، بتمن و رابین را برای انجام این کارها و بی‌مسئولیتشان به زندان می‌اندازد. وسیله به‌عنوان آلت جرم نگه‌داری می‌شود. در این میان هارلی وسیله را به دست می‌آورد و همان‌طور که با جوکر نقشه کشیده بودند می‌تواند او و دیگر مجرمانی که در زندان فانتوم به او پیوسته‌اند را به شهر گاتم برگرداند. باربارا متوجه می‌شود که شهر به بتمن احتیاج دارد آنها را آزاد می‌کند به تیم آنها می‌پیوندد تا جوکر را متوقف کنند. بااینکه بتمن به تیمش اعتماد دارد ولی برای از دست ندادن آنها (همانند والدینش) تصمیم می‌گیرد که به‌تنهایی به دنبال جوکر برود. در مقابله با او، جوکر بتمن را به زندان فانتوم می‌فرستد و بمب‌های غار بتمن را نیز به یغما می‌برد. در زندان است که بتمن متوجه اشتباهاتش می‌شود و با ترسش روبرو می‌شود با نگهبان زندان قرار می‌گذارد که درازای آزادی موقت، مجرمان فراری را به زندان بازگرداند. به‌موقع به دوستانش می‌رسد از آنها معذرت‌خواهی می‌کند و تقاضا می‌کند برای مقابله با جوکر به او کمک کنند.
باربارا تبدیل به بت گرل (Batgirl) می‌شود و تمام مجرمان به زندان بازگردانده می‌شوند ولی موفق نمی‌شوند که بمب‌ها را به‌موقع خنثی کنند. بتمن ناچار می‌شود به جوکر اعلام کند که دلیل قهرمانی او جوکر است تا بتواند شهر را نجات دهد… بهتر است باقی داستان را خود ببینید تا بفهمید چه به سر بتمن، جوکر و دیگران می‌آید.نگاه منتقدین به این انیمیشن عموماً خوب بوده است. منتقد واشنگتن‌پست (washingtonpost) که امتیاز 100 از 100 را به این انیمیشن داده است می‌گوید؛

امکان اینکه همه بتوانند این فیلم را آن‌گونه که طرفداران پر و پا قرص فیلم‌های بتمن می‌توانند دنبال و ستایش کنند، وجود ندارد، پی بردن به ظریف‌کاری‌ها و اشارات به فیلم‌های قبلی و آهنگ‌های فیلم که بازهم اشاره‌ای به پیشینه‌ی این فیلم‌ها دارد فقط و فقط از پس طرفداران تمام‌عیار این فیلم‌ها برمی‌آید. اگر یکی از این افراد هستید این انیمیشن سفری پرفرازونشیب و هیجان‌انگیز خواهد بود که شمارا تمام و کمال جذب خود خواهد کرد. یکی دیگر از جاذبه‌های فیلم این است که داستان این بار متمرکز برخلاف کاری و جرم دیگران نیست، پیغام این انیمیشن خودخواهی و رفتار بتمن است که آن را از دیگر فیلم‌ها متمایز کرده است.

نتقد ورایتی (variety) معتقد است که کارگردان این انیمیشن فردی بااستعداد و خلاق است که توانسته فیلم را به بهترین نحو به بینندگان ارائه کند، سه سال پیش که فیلم اول لگو بیرون آمد وجود ساختمان‌های پلاستیکی روی‌هم سوار شده همه را شگفت‌زده و خوشحال کرد این بار این ایده با دنیای ابرقهرمانی ادغام‌شده و هیجان و نوستالژی در کنار هم بینندگان را محصور خودکرده‌اند. بااینکه کاراکترهای انیمیشن همه شخصیت لگوی خود را حفظ کرده‌اند داستان و اتفاقات چنان جاری و روان است که احساس نمی‌کنید لگوها شخصیت داستان هستند.منتقد ایندی وایر (indiewire) گفته که این انیمیشن برای هر دودسته از بینندگان فیلم مناسب است، کودکان با تکیه‌بر تخیلات لگویی‌شان با فیلم ارتباط برقرار می‌کنند و بزرگ‌سالان با داستان انیمیشن که در جنگ با نفس و بدی پیش می‌رود. انیمیشنی جالب‌تر از جالب و هوشمندانه که باعث می‌شود درک کنیم چرا خندیدن به چیزهایی که دوست داریم آنها را دوست‌داشتنی‌تر می‌کنند. آیا بتمن هیچ‌گاه خوشحال خواهد شد؟؟ معلوم نیست ولی بعد از مدت‌ها بینندگان بتمن خوشحال سالن‌های سینما را ترک خواهند کرد.
آخرین منتقد منتخب این مقاله منتقد گاردین (theguardian) است که در مقایسه با دیگر منتقدین که امتیازی بسیار بالا به فیلم داده‌اند، امتیازی متوسط (رو به بالا) به انیمیشن داده است. او نیز تکنیک‌های استفاده‌شده در فیلم را ستوده و از توانایی کارگردان و انیمیشن‌سازان فیلم، برای ساخت آن تقدیر کرده است؛ اما یکی از مهم‌ترین ایرادات او به این انیمیشن وجه ‌ی بازاریابی فیلم است که به نظر او درواقع برای لگو و بتمن هم‌زمان تبلیغ‌شده و مطمئناً کمپانی لگو سود زیادی از فروش لگوها و کاراکترهای این فیلم خواهد کرد و به نظر او با توجه به این سود، به‌جای اینکه بینندگان پول سینما رفتن بدهند باید پول بلیت آنها از طرف کمپانی لگو پرداخت شود.

اگر اهل فیلم‌های لگو و یا طرفدار داستان‌های بتمن هستید فیلم را ببینید و ما را نیز در جریان نظراتتان بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان