آدنوم هیپوفیز چیست؟

بیماری‌های حیطه مغز و اعصاب از مهم‌ترین مشکلاتی هستند که احتمالا افراد در طول زندگی خود با آن دست و پنجه نرم می‌کنند

آدنوم هیپوفیز چیست؟

بیماری‌های حیطه مغز و اعصاب از مهم‌ترین مشکلاتی هستند که احتمالا افراد در طول زندگی خود با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. مشکلات مغزی بسیار متنوع هستند و البته نیاز به درمان‌های متفاوت دارند. مهمترین مسئله در مورد این بیماری‌ها تشخیص به موقع آن‌ها و شروع روند درمان یا جلوگیری از پیشرفت آن‌هاست. یکی از بیماری‌های مهم مغز و اعصاب، آدنوم هیپوفیز است. اگر به تازگی در شما یا یکی از کسانی که می‌شناسید آدنوم هیپوفیز که نوعی تومور هیپوفیز است  تشخیص داده شده است، ممکن است نگران این باشید که این بیماری به چه معناست و دقیقا چه اثری بر بدن دارد. برخی افراد به اشتباه آن را با تومور مغزی یکی می‌دانند، اما این‌ها دو مقوله‌ی متفاوت هستند؛ در این عنوان، بیشتر در مورد این بیماری صحبت می‌کنیم.

آدنوم هیپوفیز چیست؟

پیش از هر چیز باید این بیماری را بهتر بشناسیم تا بتوانیم اقدامات مقابله با آن را فراهم کنیم. آدنوم هیپوفیز یک رشد خوش­خیم (غیرسرطانی) روی غده هیپوفیز شما است و برخلاف سرطان، به سایر قسمت­های بدن شما سرایت نمی­کند. اما همانطور که آدنوم هیپوفیز رشد می­کند، می­تواند بر ساختارهای مجاور فشار وارد نموده و علائم ایجاد کند. به بیان دقیق، آدنوم، تومور مغزی نیست، اما علائم و عوارض جانبی مشابهی دارد. آدنوم هیپوفیز بسیار شایع است، به طوری که تخمین زده می­شود که از هر 5 نفر 1 نفر در مقطعی از زندگی خود به این آدنوم مبتلا شود. از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به آدنوم هیپوفیز، به ویژه میکروآدنوم، بدون علامت هستند، معمولا هرگز علائمی را تجربه نمی­کنند.

این آدنوم­ها اغلب سرعت رشد کندی دارند، پخش نمی­شوند و بدون عوارض جدی هستند. با این حال رشد آن‌ها می­تواند عوارضی ایجاد کند. این تومورها معمولاً افراد 30 تا 40 ساله را تحت تأثیر قرار می­دهند؛ اگرچه در کودکان نیز قابل تشخیص هستند. اکثر این تومورها را می­توان با موفقیت درمان کرد. تومورهای هیپوفیز می­توانند از نظر اندازه و رفتار متفاوت باشند.

علائم آدنوم هیپوفیز چیست؟

بعد از این که دانستیم آدنوم هیپوفیز چیست، باید با علائم آن آشنا شویم. شناخت علائم به ما کمک می­کند تا زودتر برای درمان آن چاره­اندیشی کنیم. به طور کلی تومورهای کوچکتر از 10 میلی متر، میکروآدنوم نامی‌ده می­شوند و اغلب هورمون­های هیپوفیز قدامی ترشح می­کنند. این آدنوم­های کوچک‌تر معمولاً زودتر تشخیص داده می­شوند زیرا افزایش سطح هورمون­ها باعث تغییرات غیرطبیعی در بدن می­شود.

به عنوان مثال، این اختلال می‌تواند باعث تولید بیش از حد هورمون‌های رشد، مانند آکرومگالی (غیگانتیسم) ، یا تولید کم هورمون تیروئید، مانند کم‌کاری تیروئید شود. عدم تعادل هورمونی می­تواند بر باروری، دوره­های قاعدگی، تحمل گرما و سرما و همچنین پوست و بدن از طرق دیگر تأثیر بگذارد. تقریباً 50 درصد آدنوم­های هیپوفیز زمانی تشخیص داده می­شوند که اندازه آن‌ها کمتر از 5 میلی متر باشد.

آدنوم­های بزرگ‌تر از 10 میلی­متر (به اندازه یک سکه) ماکروآدنوم نامی‌ده می­شوند و معمولاً هورمونی ترشح نمی­کنند. این تومورها اغلب به این دلیل کشف می‌شوند که با رشد خود علائمی ایجاد می‌کنند و ساختارهای عصبی مغز یا جمجمه مجاور را فشرده می‌کنند. وجود سه یا بیشتر از علائم زیر ممکن است نشان دهنده تومور هیپوفیز باشد:

  • مشکلات بینایی (تاری یا دوبینی، افتادگی پلک)
  • سردرد در ناحیه پیشانی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اختلال در حس بویایی
  • اختلال عملکرد جنسی
  • افسردگی
  • خستگی
  • ناباروری
  • مشکلات رشد
  • پوکی استخوان
  • افزایش وزن غیر قابل توضیح
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • کبودی آسان
  • درد مفاصل
  • سندرم تونل کارپال
  • قاعدگی مختل شده
  • یائسگی زودرس
  • ضعف عضلانی

درمان آدنوم هیپوفیز چیست؟

خوشبختانه باید عنوان کنیم که بسیاری از آدنوم­هایی که در هیپوفیز به وجود می­آیند قابل درمان هستند. برای اکثر افراد، درمان می­تواند تومور را کنترل یا حذف کند و طول عمر طبیعی به شما بدهد. مداخله زودهنگام مهمترین قدم برای درمان بیماری شماست. بنابراین در صورت داشتن علائم سریع­تر به پزشک مراجعه نمایید و اقدامات تشخیصی و درمانی را آغاز کنید.

به طور کلی آدنوم­های کوچک هیپوفیز که به طور تصادفی ایجاد می­شوند و علائمی ایجاد نمی­کنند ممکن است نیاز به درمان فوری نداشته باشند. آدنوم­های بزرگ‌تر هیپوفیز و آن‌هایی که علائم ایجاد می­کنند معمولاً نیاز به درمان دارند. نوع درمان توصیه شده به نوع آدنوم و اندازه آن بستگی دارد. گزینه­های درمانی احتمالی شامل دارو، جراحی و یا پرتودرمانی است. اگر تصور شود که آدنوم از طریق جراحی قابل برداشتن است، این کار ممکن است از طریق یک برش کوچک زیر لب بالایی یا پشت بینی انجام شود. اگر آدنوم با استفاده از این مسیر قابل دسترسی نباشد، جراحی ممکن است از طریق بریدگی در جمجمه انجام شود.

عوارض عدم درمان آدنوم هیپوفیز چیست؟

تمام علائمی که عنوان شد، به عنوان عوارض آدنوم هیپوفیز شناخته می­شوند. اگر یک آدنوم هیپوفیز که کار نمی­کند و حتی علائمی ندارد، به رشد خود ادامه دهد، در نهایت به حدی بزرگ می­شود که نه تنها به غده هیپوفیز فشار می­آورد، بلکه به سایر اعصاب و شریان­های پایه مغز که نزدیک غده هیپوفیز هستند نیز فشار وارد می­کند. بنابراین بسیار مهم است که اقدامات درمانی را در اسرع وقت به کار بگیرید تا از آسیب­های ناخواسته جلوگیری شود.

بهترین پزشک درمان آدنوم هیپوفیز

برای درمان این بیماری باید از جراح مغز و اعصاب کمک گرفت. پزشکان متبحر در این حوزه می­توانند به شما در پیشبرد روند درمان کمک کنند. هنگامی که پزشک به آدنوم هیپوفیز مشکوک است، معاینه فیزیکی و همچنین آزمایش بینایی را برای تشخیص نقص میدان بینایی، مانند از دست دادن بینایی محیطی، انجام می­دهد. آزمایش هورمونی خون و ادرار و مطالعات تصویربرداری از مغز نیز برای تایید تشخیص استفاده می­شوند. دقیق­ترین تست تصویربرداری تشخیصی، تصویربرداری تشدید مغناطیسی ام آر آی است که می­تواند برای تشخیص بهتر به کار گرفته شود.

نتیجه گیری و جمع بندی

در این عنوان در مورد این که آدنوم هیپوفیز چیست صحبت کردیم و دانستیم که این بیماری اغلب خوش­خیم و قابل درمان است. بنابراین بسیار مهم است که از یک پزشک متخصص مغز و اعصاب برای تشخیص و درمان به موقع آن کمک گرفت. توصیه می­شود در صورتی که مشکلاتی در بینایی خود دارید و یا سردردهایی دارید که از بین نمی­روند یا باز می­گردند، به خصوص اگر به سمت پیشانی شما باشد، به پزشک مراجعه کنید. اگر آدنوم هیپوفیز برای شما تشخیص داده شده است، احتمالاً باید به طور منظم معاینات خود را ادامه دهید تا آدنوم را کنترل کرده و مطمئن شوید که درمان شما به خوبی پیش می‌رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان