خواص دمنوش آویشن و مزایای درمانی مصرف آن

آویشن یکی از گیاهان پر کاربرد در درمان بیماری هاست که به سرفه، سرماخوردگی، اعصاب، شوره سر، رشد مو و&#۸۲۳۰; کمک می کند که ما در این بخش از خواص دمنوش آویشن و مزایا و معایب آن شما عزیزان را آشنا می کنیم.

خواص دمنوش آویشن و مزایای درمانی مصرف آن

گیاه آویشن از خانواده نعناع است که در مصر باستان از آن برای مومیایی کردن استفاده می کردند. آویشن به دلیل خواص درمانی از قبیل نقش آن در درمان آکنه و فشار خون بالا شناخته شده است که ما در این مطلب برای شما عزیزان خواص دمنوش آویشن و مزایا و معایب درمانی مصرف آن را بیان می کنیم.

خواص دمنوش آویشن

خواص دمنوش آویشن

طبع آویشن گرم و خشک است امروزه آویشن به شکل های آویشن تازه و آویشن خشک، چای و دمنوش آویشن، روغن آویشن، عرق آویشن مورد استفاده قرار می گیرد.آویشن حاوی مقدار زیادی تیمول که خاصیت ضد عفونی کننده و کارواکرول که خاصیت ضد باکتریایی دارد می باشد. اسم دیگر آن آویشن شیرازی یا افشان شیرازی است که در جنوب ایران می روید و خواص دارویی و خوراکی دارد. در ادامه با فواید بی شمار این دمنوش آشنا می شوید.

خاصیت فوق العاده آویشن

1. درمان آکنه با عصاره آویشن، یکی از مشکلاتی که اغلب نوجوانان و جوانان با آن درگیرند غرور جوانی است. برای درمان آکنه یکی از روش های مطمئن استفاده از آویشن برای کاهش ضربان قلب جایگزین کردن آن با نمک در مواد خوراکی است. این دارو نسبت به کرم ها و محلول ها می تواند باکتری های آکنه را ازبین ببرد. شما هم می توانید در خانه به راحتی این عصاره را آماده کنید به این صورت که نیم فنجان آویشن خرد شده را با چند قاشق چای خوری چای سبز مخلوط کنید سپس آن را بجوشانید و دم کرده و در یخچال نگه داری کنید پنبه ایی را به مایع آغشته کرده و روزانه روی صورت بمالید و شاهد معجزه این گیاه باشید.

2. درمان سرفه با آویشن، روغن آویشن که از برگ های ان گرفته می شود به عنوان داروی طبیعی برای سرفه مفید است. ترکیب آویشن با گیاه پاپیتال به تسکین سرفه و دیگر علائم برونشیت کمک می کند.

گیاه آویشن و راه درمان بیماری

3. آویشن برای افزایش ایمنی بدن، تامین تمامی ویتامین های مورد نیاز بدن در روز از طریق خوردن مواد غذایی تا حدودی سخت است. اما آویشن منبع غنی از ویتامین A و C است، همچنین از دیگر فواید این گیاه وجود مس، فیبر، منگنز، آهن در آن است که یکی دیگر از خواص دمنوش آویشن می باشد.

4. خاصیت آویشن در گند زدایی کردن، گرد و خاک یکی از خطر ناک ترین آلاینده در فضای خانه است که می توان برای از بین بردن آن از روغن آویشن استفاده کردکه دارای خاصیت ضد قارچی است.

5. خلاصی از آفات با آویشن، یکی از عناصر تشکیل دهنده بسیاری از حشره کش ها به حساب می آید و برای از بین بردن ویروس، باکتری ها و موش ها و دیگر جانوران موذی استفاده می شود برای ساخت یک آفت کش خانگی چهار قطره از روغن آویشن را با روغن زیتون ترکیب کنید و در خانه بپاشید.

خواص آویشن و مزایا و معایب آن

6. آویشن بهبود دهنده خلق و خو، روغن آویشن اغلب برای معطر کردن استفاده می شود چرا که حاوی ماده فعال به نام کاروکرال است که با تاثیر روی اعصاب موجب تقویت و احساس سر حالی و نشاط بودن در فرد می شود.

7. آویشن برای ریزش مو، استفاده از روغن آویشن برای درمان ریزش مو مفید است و همچنین به ضخیم تر شدن موهای نازک کمک می کند.

8. آویشن برای شوره سر، با توجه به خواص ضد باکتریایی روغن آویشن برای شوره سر مفید است.

9. خواص دمنوش آویشن برای لاغری: خاصیت دیورتیک آویشن به دفع سموم بدن کمک کرده و برای لاغری و کاهش وزن مناسب است.

10. از دمنوش آویشن در دوران شیردهی، می توان به صورت چاشنی غذا استفاده کرد ولی مقدار زیاد آن محرک رحم بوده و بهتر است کم مصرف شود.

11. آویشن برای چشم، غلظت کاروتنوئید و ویتامینA موجود در آویشن عامل موثری برای سلامت بینایی بوده و به پیشگیری آب مروارید و ماکولا کمک می کند.

12. خاصیت دمنوش آویشن برای درمان سرطان: کارواکرول موجود در آویشن برای پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ و سرطان پستان مفید است.

آویشن کمک به درمان سرماخوردگی

موارد منع مصرف آویشن

  • مصرف زیاد آن در دوران بارداری باعث سقط جنین می شود پس برای خانم های حامله توصیه نمی شود.
  • آویشن باعث فرایندی می شود که موجب لخته شدن خون خواهد شد بنابراین برای افرادی که عمل جراحی دارند توصیه نمی شود.
  • آویشن برای افراد ابتلا به اختلالات غده تیروئید توصیه نمی شود.
  • برخی از افراد به گیاه آویشن حساسیت دارند پس نباید حتی روغن این گیاه را مصرف کنند.

خواص دمنوش گیاه آویشن

کاربرد های روغن آویشن

برای رفع خستگی خود می توانید 2 قطره از این روغن را در وان آب گرم بریزید و داخل آن قرار گیرید.

به منظور رفع درد های قاعدگی نیز می توانید از دو قطره از روغن آویشن به همراه روغن های دیگر بر روی شکم خود بمالید.

از روغن آویشن برای استفاده به عنوان دهان شویه می توان دو قطره از این روغن را به آب بیفزایید و سپس آن را غرغره کنید.

فایده دیگر این روغن استفاده برای باز کردن بینی و مجرای تنفسی می باشد، برای این منظور دو قطره از از روغن آویشن را استنشاق کرده و یا آب داغ افزوده و بخار آن را استنشاق کنید.

برای از بین بردن قارچ انگشتان نیز می توانید 5 قطره روغن آویشن را به یک تشت آب گرم بیفزایید و پاهایتان را با آن بشویید.

روغن آویشن برای از بین بردن عفونت ها و جوش روی پوست به این صورت است که 2 قطره از این روغن را روی ناحیه موردنظر قرار دهید و بمالید.

به منظور افزایش گردش خون به مقدار 2 تا 3 قطره از این روغن را به طور روزانه استنشاق کنید.

خاصیت دمنوش آویشن

نکته : اگرچه روغن آویشن کاربرد های زیادی دارد، اما افرادی که به نعناع حساسیت دارند، ممکن است به این روغن حساسیت نشان دهند، علائم حساسیت به روغن آویشن عبارتند از :

  • سردرد
  • آسم
  • ضعف عضلانی
  • سرگیجه
  • التهاب ملتحمه (قرمزی چشم)
  • تحریک و ناراحتی دستگاه گوارش
  • واکنش های آلرژیک (از التهاب های پوستی گرفته تا التهاب مخاط بینی)

توجه داشته باشید که از قورت دادن روغن آویشن جداً خودداری کنید، همچنین نباید این روغن به شکل رقیق نشده بر روی پوست استفاده شود، حتما پیش از مصرف روغن آویشن با پزشک مشورت کنید به خصوص مادرانی که در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برند. نکته دیگر اینکه این روغن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

خاصیت گیاه آویشن

آویشن در کشور ما به صورت خشک و پودر است که تازه آن عطر و طعم بهتری دارد. امیدواریم در این بخش از خواص دمنوش آویشن و مزایا و معایب آن لذت برده باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان