بررسی فیلم ترسناک «زندگی» Life آخرین ساخته دنیل اسپینوزا

شش فضانورد در یک ایستگاه فضایی به مطالعه بر روی نمونه جمع‌آوری‌شده‌ای از مریخ هستند که می‌تواند وجود حیات فرازمینی در سیاره سرخ را اثبات کند

شش فضانورد در یک ایستگاه فضایی به مطالعه بر روی نمونه جمع‌آوری‌شده‌ای از مریخ هستند که می‌تواند وجود حیات فرازمینی در سیاره سرخ را اثبات کند. در تحقیقات اولیه گروه تشخیص می‌دهند که نمونه شامل یک ارگانیسم تک‌سلولی بزرگ است که اولین نمونه از وجود حیات خارج از سیاره زمین است… اما مسائل همیشه آنچه به نظر می‌رسند نیستند. هنگامی‌که گروه شروع به انجام آزمایش‌های بیشتر می‌کنند، با عواقب ناخواسته‌ای روبرو می‌شوند؛ آن فرم زنده ثابت می‌کند که هوشمندتر از آن چیزی است که دیگران فکر می‌کردند..

«زندگی»
Life فیلمی علمی/تخیلی/ترسناک محصول سال 2017 آمریکا است. کارگردانی آن را دنیل اسپینوزا Daniel Espinosa به عهده داشته و نویسندگانش رِت ریس Rhett Reese و پال ورنیک Paul Wernick هستند. جیک جیلنهال Jake Gyllenhaal، ربکا فرگوسن Rebecca Ferguson، رایان رینولدز Ryan Reynolds، هیرویوکی سانادا Hiroyuki Sanada، آریون باکار Ariyon Bakare و… بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.
دنیل اسپینوزا کارگردان 40 ساله سوئدی کارگردانی این اثر را به عهده داشته و از دیگر فیلم‌های او می‌توان به «پول مفت» Easy Money 2010، «خانه امن» 2012 Safe House و «کودک 44» Child 44 2015 اشاره کرد.

کارگردان دنیل اس÷ینوزا به همرا جیک جیلنهال و رایان رینوادز

رِت ریس فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی و پال وِرنیک فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده کانادایی پیش‌ازاین نیز در چندین فیلم به‌عنوان نویسنده باهم همکاری کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به فیلم‌های «زامبی لند»Zombieland 2009، «جی. آی. جو: تلافی»G.I. Joe: Retaliation 2013، «دِدپول»Deadpool 2016 و «دِدپول 2»Deadpool 2 2018 اشاره کرد.
جیکوب بنجامین “جیک ” جیلنهال Jacob Benjamin Gyllenhaal بازیگر 36 ساله آمریکاییِ فیلم «زندگی» بازیگری را از سن ده‌سالگی شروع کرد. در سال 2001 در فیلم کالتِ «دانی دارکو» Donnie Darko نقش‌آفرینی کرد که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و باعث شهرت فراوان او شد. او در سال 2005 برای بازی در نقش جک تویست در فیلم «کوهستان بروکبک» Brokeback Mountain به کارگردانی آنگ لی Ang Lee نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. از دیگر فیلم‌های موفق او می‌توان به «روز پس از فردا» The Day After Tomorrow 2004، «زودیاک»Zodiac 2007، «کُد منبع» Source Code 2011، «شب گرد»Nightcrawler 2014 و «حیوانات شب‌زی»Nocturnal Animals 2016 اشاره کرد. جیلنهال درباره کاراکتر پیچیده‌اش در فیلم «زندگی» می‌گوید:

” در ابتدای فیلم او به بشریت با بدبینی و شکاکیت نگاه می‌کند. برای من بازی در نقش همچنین کاراکتری جالب بود، چون من هم گاهی اوقات درباره بعضی مسائلی که اینجا رخ می‌دهد همین احساس رادارم؛ اما بودن در اینجا و ماندن در اینجا، بخصوص در این کشور و در این جهان مهم‌ترین چیز است “

او درباره سختی‌های یک فیلم فضایی می‌گوید: ” آنها شمارا با یک مهار می‌بندند و شما شروع به پرواز در اطراف می‌کنید. درک این برای مغز شما عجیب است اما درعین‌حال واقعاً جالب و سرگرم‌کننده هم هست…”.
رایان رودنی رینولدز Ryan Rodney Reynolds دیگر بازیگر «زندگی» را بیش از هر چیزی با بازی درخشانش در سری فیلم ابرقهرمانی و متفاوت «دِدپول» Deadpool می‌شناسیم از دیگر فیلم‌های او می‌توان به «تد» Ted 2012، «خانواده کرودها» The Croods 2013 و «بی‌خود از خود» Self/less 2015 اشاره کرد. او در مصاحبه‌ای درباره فیلم «زندگی» می‌گوید:

” این فیلم عوامل سازنده شگفت‌انگیز و داستانی فوق‌العاده دارد ” او می‌افزاید: ” این داستان خیلی هم دور از ذهن نیست، این چیزی است مه در رابطه با «زندگی» دوست دارم، این فیلم‌نامه فوق‌العاده که توسط نویسنده «دِدپول» نوشته شد. این داستانی است درباره زمانی که آنها یک ارگانیسمی که در فضا یافتند را به سفینه خود می‌آورند. چیزی که آن را بسیار ترسناک می‌کند این نیست که این موجود چیزی شیطانی است، بلکه این ارگانیسم فقط جوری طراحی‌شده که بتواند به هر طریقی زنده بماند. چه چیزی وحشتناک‌تر از این است که در حالی بیدار بشوید که یک دسته صورت انسانی به پایین و به شما خیره شده‌اند “

او درباره همبازی‌اش جیک جیلنهال در فیلم می‌گوید: ” من فکر می‌کنم که او یکی از جالب‌ترین هنرپیشه‌ها برای همکاری در هالیوود است. قطعاً یکی از بازیگران محبوب من است. ما تمام اوقات با‌هم وقت می‌گذرانیم…”
«زندگی» درمجموع نقدهای مثبت تا متوسطی را از منتقدان دریافت کرده. سایت “روتن تومِیتو “ Rotten Tomatoes به فیلم رتبه قابل‌قبول 68 از صد و امتیاز میانگین 5٫8 از ده را بر اساس 197 ری‌ویو داده است.

در بخش دیدگاه منتقدان سایت آمده: ” «زندگی» هیجان‌انگیز است. بازی‌های خوبی در آن ارائه‌شده و به‌قدر کافی خوب ساخته‌شده که بتواند ناتوانی کلی‌اش را در اضافه کردن چیزی جدیدی به این ژانر را بپوشاند “.
فیلم در سایت “متاکریتیک “ Metacritic رتبه 54 از صد را بر اساس 44 نقد (17 نقد مثبت، 24 نقد متوسط و 3 نقد منفی) دریافت کرده. در “سینما اسکور “ CinemaScore فیلم امتیاز متوسط “C+ ” از ” A+ ” تا “F ” دریافت کرده است.
نکاتی جالب درباره فیلم و حواشی آن
ـ رایان رینولدز قرار بود که در نقش کارکتر اصلی فیلم بازی کند اما به خاطر تداخل زمان فیلم‌برداری با فیلم دیگرش «محافظِ مزدور» The Hitman’s Bodyguard 2017 مجبور شد که در نقش مکمل به ایفای نقش بپردازد.
ـ یک تئوری از سمت طرفداران این‌گونه اظهار می‌دارد که این فیلم پیش‌درآمد فیلم «ونوم» Venom (از سری فیلم‌های ابرقهرمانی در رابطه با اسپایدرمن) 2018 است.
ـ این اولین فیلم کمپانی اسکای دنس Skydance است که رتبه “آر “ دریافت کرده
ـ فیلم «زندگی» ابتدا قرار بود در تاریخ 26 مِی 2017 به روی پرده برود اما برای جلوگیری از پخش هم‌زمان با «دزدان دریایی کارائیب» Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales تاریخ انتشار آن به 24 مارچ 2017 تغییر یافت.
ـ «زندگی» از فیلم «بیگانه» Alien الهام گرفته‌شده.ـ این دومین فیلمی است که هیرویوکی سانادا در آن به ایفای نقش یک فضانورد می‌پردازد. فیلم اول او «آفتاب» Sunshine ساخته سال 2007 بود.
ـ ربکا فرگوسن که در نقش دکتر میراندا نورس بازی می‌کند، در ابتدا بازی در این نقش را رد کرده بود چون فکر می‌کرد از عهده آن برنمی‌آید. او ترسیده بود و استرس داشت اما کارگردان اثر دنیل اسپینوزا با او درباره فلسفه‌اش و ایده فیلم صحبت کرد و موفق شد او را قانع کند.
ـ این دومین باری است که رایان رینولدز در فیلمی به کارگردانی دنیل اسپینوزا بازی می‌کند. آنها قبلاً در فیلم «خانه امن» باهم همکاری داشته‌اند.
ـ این دومین فیلم به نویسندگی رِت ریس و پال ورنیک است که رایان رینولدز در آن به ایفای نقش پرداخته. اولین آن «دِدپول» بود.
ـ در اکثر کشورها فیلم در روز تولد دنیل اسپینوزا به روی پرده رفت.
ـ این ششمین فیلم بلند دنیل اسپینوزا است.
ـ آنونس فیلم مرگ دوتا از کارکترها را لو می‌دهد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر