بامو میگوید اولین مدل هیدروژنی خود را تا پایان دهه جاری میلادی در حجمی انبوه تولید خواهد کرد. بورگن گولدنر، از مدیران پروژه ماشینهای هیدروژنی بامو این خبر را همزمان با آغاز آزمایش تعداد محدودی از این ماشینها اعلام کرد.
ماشین هیدروژنی از طریق ترکیب هیدروژن با اکسیژن هوا الکتریسیته تولید میکند. این ماشین هوا را آلوده نمیکند و با هر بار سوختگیری مسیری طولانیتر از ماشینهای الکتریکی حرکت میکند. ماشینهای هیدروژنی برخلاف ماشینهای الکتریکی به زمان زیادی برای شارژ باتری نیاز ندارند و در چند دقیقه سوختگیری میکنند.
بامو در سال 2019 یک مدل هیدروژنی براساس شاسیبلند X5 ساخت. این ماشین با هر بار سوختگیری میتواند تا 504 کیلومتر حرکت کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت این ماشین کمتر از شش ثانیه است و 401 اسب بخار قدرت دارد. حداکثر سرعت ماشین 180 کیلومتر در ساعت است.
بامو حدود صد دستگاه از این ماشینها را برای آزمایش به شهرهای مختلف جهان خواهد فرستاد. آقای گولدنر میگوید بامو منتظر ساخت مراکز سوختگیری ماشینهای هیدروژنی است که قرار است زیرساخت آن توسط اتحادیه اروپا فراهم شود. قرار است در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مسیرهای اصلی، هر 150 کیلومتر یک ایستگاه سوختگیری ساخته شود.
سوختگیری ماشینهای هیدروژنی تنها چند دقیقه طول میکشد
مدیران بامو معتقدند که ساخت باتری برای ماشینهای الکتریکی در آینده با محدودیتهایی روبرو خواهد شد و این محدودیتها فرصت را برای تولید ماشینهایی فراهم میکند که از سوختهای پاک دیگر مانند هیدروژن استفاده میکنند.